چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
بررسی شیوه‌های چهره‌پردازی در نگارگری ایرانیان در یک کتاب

«چهره در نگارگری ایرانی: مکتب اصفهان و دوره اول قاجار» نوشته فاطمه اکبرپور برنجی از سوی نشر سخنوران روانه کتابفروشی‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «چهره در نگارگری ایرانی: مکتب اصفهان و دوره اول قاجار» نوشته فاطمه اکبرپور برنجی از سوی نشر سخنوران منتشر شد.

کتاب شامل 6 فصل است که عناوین آن به ترتیب عبارت‌اند از: «کلیات»، «نگارگری و ویژگی‌های زیباشناختی در نگارگری ایرانی»، «ویژگی‌های مکاتب نگارگری دوره صفویه و مکتب اصفهان»، «زمینه‌های پیدایش نقاشی قاجار»، «بررسی تطبیقی عناصر زیباشناختی چهره در نگارگری مکتب اصفهان و نقاشی قاجار» و «کلام آخر: نتیجه‌گیری».

نویسنده در بخشی از پیش‌گفتار خود بر این کتاب نوشته است: «چهره انسان در نگارگری به‌تدریج با توسعه و تکامل هنر نگارگری تغییر یافت و بعد از لغو تحریم چهره‌نگاری، به تصویر کشیدن چهره در چهارچوب قوانین نقاشی شکل گرفت؛ حالات و حرکات پیکره‌ها به واقعیت نزدیک شد و در تک‌چهره نگاری‌ها چهره حقیقی انسان بازآفرینی شد.»

مقدمه این کتاب به قلم دکتر بهنام جلالی جعفری عضو هیات علمی گروه نقاشی دانشکده هنر و معماری دانشگاه علم و فرهنگ است. در بخشی از این مقدمه می‌خوانیم: «نگارگری تا دوره صفویه وظیفه انتقال اندیشه شاعر را بر عهده داشته و نگارگری با شعر و ادبیات پیوندی تنگاتنگ داشت، اما در دوره صفویه به موازات تغییرات در نظم فارسی، هنرمندان تحت تأثیر زمینه‌سازی‌های هنرمندان پیشین مانند کمال‌الدین بهزاد و تغییر جهان‌بینی و ذوق زیبایی‌شناسی صفویه قرار گرفته و با این دلایل نگارگری به تدریج از وظیفه مصور کردن متن رها شده و نگاره‌های تک‌برگی مستقل از کتاب شکل گرفت.»

«چهره در نگارگری ایرانی: مکتب اصفهان و دوره اول قاجار» نوشته فاطمه اکبرپور برنجی با شمارگان هزار نسخه، 284 صفحه و بهای 15 هزار و 900 تومان به همراه یک لوح فشرده، از سوی نشر سخنوران منتشر شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این کتاب به نشانی زیر مراجعه کنید:
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها