جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
مارتین لینگز «نماد و سرنمون» را در بررسی معنای وجود نوشت/ واکاوی تقدیس و تسبیح در یک اثر

انتشارات اطلاعات کتاب «نماد و سرنمون؛ پژوهشی در معنای وجود» اثر مارتین لینگز را با ترجمه زهرا عبدالله منتشر کرده است. مولف در این کتاب به بررسی معنای وجود و واکاوی تقدیس و تسبیح می‌پردازد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- کتاب «نماد و سرنمون؛ پژوهشی در معنای وجود» اثر مارتین لینگز با ترجمه زهرا عبدالله از سوی انتشارات اطلاعات منتشر شد. نویسنده در پیشگفتار اثر خود به درکی از «چیستی نمادپردازی» پرداخته و معتقد است که این درک زندگی بشر را دستخوش تغییر می‌کند و چه بسیار از معضلات جهانِ مدرن که ناشی از نادیده انگاشتن این پرسش است. این در حالی است که تعالیم سنتی عالم را جهانی از نمادها می‌دانند، تا بدانجا که گویی جهان چیزی جز نماد در بر ندارد. پس،‌ از آنجا که آدمی در چنین جهانی می‌زید و مهم‌تر آنکه،‌ بدون چنین درکی قادر به شناخت خود، به عنوان نماد عالی و مرکزی این پهنه خاکی نیست،‌ بهتر است با نگاهی عمیق‌تر به این معنا نظر کند.

مولف اعتقاد دارد که، این نوشتار مختصر، دعوی تمامیت ندارد و تنها بر آن است تا با نظر به مذاهب مطرح روزگار، به‌ویژه مسیحیت و اسلام، ذهن خواننده را متوجه برخی وجوه نمادپردازی مرتبط با الوهیت، سلسله مراتب هستی، صفات و قوای بشر، محیط و محدودیت‌هایش کند.
 
کتاب حاضر در 9 فصل تالیف شده است. نویسنده در فصل اول و دوم به «چیستی نماد‌پردازی» و «مرز سرنوشت‌ساز» پرداخته است. خوانندگان در فصل سوم «نماد‌پردازی ازواج» را از نظر گذرانده و در فصل چهارم با «نمادپردازی سه‌تایی رنگ‌های اصلی» آشنا می‌شوند.
 
لینگز در فصل پنجم و ششم کتاب «نماد و سرنمون» سرنمون‌های تقدیس و تسبیح و زبان خدایان را به تفصیل بررسی و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. «نماد آب در قرآن» و «هفت گناه کبیره در پرتو نمادپردازی اعداد» عناوین فصل‌های هفتم و هشتم این اثر است. در فصل پایانی نیز «نمادپردازی مسجد و کلیسا در پرتو مقامات حکمت» آمده است.

در بخشی از این اثر می‌خوانیم: «سلسله مراتب وجود را می‌توان به زیربخش‌های متعددی تقسیم نمود؛ اما آگاهی به مراتب اصلی که از حق‌ تالی نشأت می‌گیرد، ‌الزامی است. در واقع مرتبه واحد متعال که به تنهایی تمامی حقیقت را در معنای دقیق کلمه دربردارد، ورای موجودات یا وجود بوده و منزه از هر نسبتی است. در همین ساحت الوهیت و در ذیل مقام نخست، مرتبه مطلق نسبی یا رب شخصی است که خالق تمامی خلقت و وجود است. «خلقت» مرز میان الله و مخلوق، معبود و عبد را رقم می‌زند. تقسیم کائنات به دو ساحت ملکوت و ملک، یا روح و نفس، در مرتبه بعدی از سلسله مراتب وجود صورت می‌پذیرد. این مرتبه همان است که در اصطلاح عامه، به این دنیا و دنیای پس از آن (ماورای دنیا که هم مخلوق و هم آفریننده آفریده‌نشده را دربر می‌گیرد) تعبیر می‌شود. سرانجام مرتبه انقسام نفس و بدن، یا عالم روان و عالم ماده است.»
 
لینگز در این کتاب 9 فصلی به این موضوع اشاره می‌کند که ضروری‌ترین نیاز سرشت انسان برای نیل به مطلق، برخورداری از هویتی معنوی و متعال است. به دنبال هبوط و هجران از قلب به مثابه دروازه روح، بنیادی‌ترین مستمسک فطرت بشر را باید ایمان و به‌تبع آن مذهب، با تمام ملزومات نظری و عملی آن به‌شمار آورد. پس از این،‌ تمامی حوائج مادی، به دنبال نخستین اولویت یعنی نیاز به همسر قرار می‌گیرند. بیهوده نیست که پیامبر گرامی اسلام ازدواج را نیمی از دین می‌شمارد. در این میان حتی ارتباط بایسته و عاطفی میان والدین و فرزند به درجه اعتبار و اهمیت روابط زناشویی نمی‌رسد. با این حال از آنجا که سرنمون‌های فراسماوی رابطه والد و فرزندی را باید در رابطه خالق و کلمه الهی جست‌وجو کرد، هر دو رابطه مزبور را می‌توان تصویر یا تجلی الوهیت شمرد.

وی به خوانندگان یادآور می‌شود که رابطه اخوت و به‌تبع آن رفاقت، نیز از آبشخور یک مبدأ ازلی سیراب می‌شوند. با این همه، بهره‌مندی راستین از این روابط متقابل در بهشت وعده داده شده و حظّ این دنیا نسبی و ضمانت‌ناپذیر است. در اینجا می‌توان از نیاز دیگری نام برد که تحقق غایی آن نیز تنها در جهان دیگر میسر است، ‌اما به لطف مذهب و با وجود نمونه‌های دنیایی، کمتر می‌توان سرنوشت را در آن دخیل دانست، این نیاز همگانی،‌ آروزی بشر برای دستیابی به نمونه‌ای اعلی از کمال در ساحت دنیوی، یا همان ایده‌آل مجسم است. پیش از بسط این مطلب، فطرت بشر را مورد مداقه قرار می‌دهیم.

لینگز در بخش «نماد آب در قرآن» نوشته است:‌ «در قرآن مفاهیم رحمت و آب‌ـ به‌ویژه باران‌ـ چنان در هم تنیده که گویی جدایی‌ناپذیرند. به این دو مفهوم باید وحی یا تنزیل را که در لغت به معنای «فرود آمده» است،‌ اضافه نمود. وحی و باران از نزولات رحمانی بوده و در سراسر قرآن به‌عنوان «رحمت» و عواملی «حیات‌بخش» توصیف شده‌اند. بر پایه پیوستگی عمیق این مفاهیم، آب را می‌توان جزئی مهم از شاکله وحی و امتداد آن انگاشت، گویی رحمت الهی از این طریق تا اقصی نقاط جهان مادی نفوذ می‌یابد. در عالم ماده اجرای آیین غسل به معنای درآمیختن با این مواج رحمت و پذیرش ماهیت آن است و همچنین همراه با جریان بازگشتی جزر به سوی مبدأ،‌ تطهیر به مثابه رجعت به مبادی آغازین است. در واقع اسلام (به معنای تسلیم شدن) عدم مقاومت در برابر جریان این موج بازگشتی است.
 
«نماد و سرنمون؛ پژوهشی در معنای وجود» در 136 صفحه، شمارگان هزار و 50 نسخه به بهای 5 هزار تومان از سوی انتشارات اطلاعات منتشر شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها