دوشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
شهرام‌نیا: در سال جدید بستر مناسب برای جهانی شدن نشر ایران فراهم شود/ سال هدفمندی را پشت سر گذاشتیم

مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با بیان این‌که خوشبختانه در سال 94 شاهد اقدام‌های خوبی در حوزه نشر بودیم، گفت: پیشنهاد می‌کنم اکنون که شرایط جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران به وجود آمده است، نشر ایران بیش از پیش جهانی شود و بستر مناسبی برای برقراری ارتباطات گسترده‌تر با نشر بین‌المللی فراهم کند.

امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: متأسفانه نشر ایران در چند سال اخیر به دلایل مختلف مانند نپیوستن به کنوانسیون برن و وجود تحریم‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده بود اما اکنون که رفع تحریم‌ها باعث برقراری ارتباط خوب ایران با کشورهای دنیا در حوزه‌های مختلف صنعتی و اقتصادی شده، فرصت مناسبی برای بین‌المللی شدن نشر ایران نیز فراهم شده است. این موضوع که در سال‌های گذشته کمتر دیده می‌شد، اکنون فرصت خوبی برای بُرون‌رفت از مشکلات حوزه نشر فراهم می‌آورد.
 
وی ادامه داد: به همین منظور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ویژه معاونت فرهنگی این وزارتخانه اقدام‌های خوبی در سال 1394 در حوزه نشر انجام دادند که از آن میان می‌توان به طرح کتابگردی هفتگی سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف ترویج فرهنگ رفتن به کتابفروشی و توجه بیش از پیش به این صنف، اشاره کرد. همچنین در سال 1394 شاهد تغییرات مثبتی در نمایشگاه‌های کتاب استانی و خارجی به لحاظ اجرا و محتوا بودیم. اختصاص یارانه به کتابفروشی‌ها در طرح‌های «کتابفروشی به وسعت ایران» و «عیدانه کتاب» نیز از دیگر اقدام‌های مثمرثمر در حوزه نشر به شمار می‌آیند که نقش آنها در تقویت و تکمیل کتابفروشان انکارناپذیر است.
 
مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، با اشاره به نقش مؤثر رسانه‌ها در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، گفت: واقعیت این است که توقع و انتظار بدنه نشر از حوزه رسانه درباره ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بیش از آن چیزی است که امروز دیده می‌شود. این حوزه می‌تواند تأثیر گسترده‌ای برای تبدیل شدن کتابخوانی به فرهنگ ایفا کند. البته در سال 94 در صدا و سیما اقدام‌‌های خوبی در این زمینه صورت گرفت اما همچنان تا سطح مطلوب فاصله وجود دارد و باید بیشتر تلاش کرد.
 
شهرام‌نیا در پاسخ به این پرسش که «مهم‌ترین اقدام دولت به‌ویژه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 94 در حوزه نشر چه بود؟» اظهار کرد: نمی‌‌توان فقط به یک اقدام اشاره کرد چرا که فعالیت‌های مثبت خوبی در این عرصه صورت گرفت. مهم‌ترین آنها این بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ویژه معاونت فرهنگی این وزراتخانه در حوزه نشر، قدری هدفمندتر، بااستراتژی و مشخص‌تر حرکت کرد. دیگر اقدام مهم این وزارتخانه و معاونت متبوع این بود که توانستند نقطه آسیب و بخش عمده مشکلات حوزه نشر را شناسایی کنند و بیشتر تصمیم‌گیری‌های خود را به سمت رفع این آسیب‌ها سوق دهند.
 
وی ادامه داد: برخی فعالیت‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال گذشته، ناظر بر تقویت شبکه توزیع کتاب بود؛ به عبارت دیگر هم برای کتابخوانی فرهنگ‌‌سازی کرد و هم به شبکه توزیع و فروش کتاب اهمیت ویژه‌ای داد.
 
قائم‌مقام و معاون اجرایی بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: بهترین خبری که سال 1394 شنیدم، معافیت مالیاتی کتابفروشان بود که البته نمی‌دانم تا چه اندازه عملیاتی شده است. همچنین کسب موفقیت‌های بُرون‌مرزی به‌ویژه در نمایشگاه‌های خارجی مانند مسکو، خبر خوشایند دیگری بود که در سال گذشته شنیدم؛ مهمان ویژه شدن ایران در نمایشگاه کتاب مسکو و توجه ویژه روسیه به نشر ایران بسیار خوشحال کننده بود. دوست دارم بهترین خبری که در سال جاری می‌شنوم، بالا رفتن سرانه مطالعه باشد.
 
مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در ادامه درباره جابه‌جایی مکان نمایشگاه کتاب تهران گفت: این جا به جایی اتفاقی بود که باید دیر یا زود می‌افتاد. همین که زودتر شاهد این اتفاق بودیم، زحمت ما را بیشتر کرد. بیشتر از گذشته برای برپایی هرچه باشکوه‌تر نمایشگاه کتاب تهران تلاش و فعالیت می‌کنیم و همچنان دغدغه‌های خود را داریم.
 
شهرام‌نیا افزود: مصلای امام خمینی (ره) مکان مناسبی برای برپایی نمایشگاه کتاب تهران نبود و نمایشگاه، به‌صورت موقت در این مکان برگزار می‌شد. امیدواریم فعالیت‌های بخش دولتی و خصوصی به نحو مطلوب انجام شود تا این دوره از نمایشگاه کتاب تهران به عنوان یکی از بهترین نمایشگاه‌های خاورمیانه رقم بخورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها