چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
انتخاب سفیر کتاب در بریتانیا برای ترغیب مردم به کتاب‌خوانی

اتحادیه ناشرین بریتانیا در پی آن است علاوه بر جلسات کتاب‌خوانی سفیرانی برای بهبود میزان کتاب خواندن مردم در بریتانیا مشخص کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از گاردین، سازمان سواد بین‌الملل آماری اعلام کرد که بر اساس آن، یک ششم بزرگ‌سالان بریتانیایی سواد کافی ندارند و یک پنجم کودکانی که دوره ابتدایی مدرسه را ترک می‌کنند توانایی درست خواندن ندارند. جامعه ناشران امید دارد افراد علاقه‌مند به کتاب‌خوانی را تشویق کند تا به دیگر افراد جامعه در امر کتاب‌خوانی یاری رسانند. طبق برنامه‌ریزی قرار است تا سال 2020 حدود 10 هزار نفر به عنوان سفیر کتاب انتخاب شوند و از داوطلبان درخواست شده است برای اعلام آمادگی خود به گروه‌های کتاب‌خوانی یا کتابخانه‌های نزدیک منزل خود مراجعه کنند.

«سوزس وینتر» ، مدیر این پروژه ملی در این باره گفت: «ما از خود مردم می‌خواهیم سفیر کتاب شوند زیرا آنکه لذت کتاب  خواندن را تجربه کرده است بهتر می‌تواند تجربه این لذت را به دیگران منتقل کند.
خواندن به دو گونه است؛ بسیاری کتاب می‌خوانند که اطلاعاتی درباره موضوعی خاص کسب کنند اما بسیاری دیگر برای لذت کتاب می‌خوانند. خواندن از روی لذت فواید بسیاری دارد، خلاقیت انسان را رشد می‌دهد، سرگرمی است که نیاز به وسیله‌ای دیگر ندارد و همان‌طور که از شواهد و قراین پیداست فرصت‌های شغلی و قدرت مغز را برای فراگیری ریاضی و علوم تجربی افزایش می‌دهد و روی همدردی شما با دیگران تأثیرگذار است.

ترغیب مردم به خواندن برای جامعه بشر حیاتی است و تعالی فرهنگ انسان عصر جدید بسته به تغییر رویکرد مردم و روآوردن بیشتر به کتاب است. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم «سفیر کتاب» را به عنوان ایده‌ای جدید مطرح کنیم.

کتاب خواندن از اهمیت بالایی برخوردار است. هر چه بیشتر بتوانیم در این راستا قدم برداریم به فرهنگ جامعه بشری در طول اعصار آتی نیز کمک رسانده‌ایم.

این طرح از طرف نویسندگان و نقاشانی چون «فیلیپ ریو» و «سارا مکینتایر» حمایت می‌شود. قرار است در وهله اول به داوطلبان اطلاعات منابع، و راهنمایی کافی بدهند و در وهله دوم جلساتی آموزشی برگزار خواهد شد تا داوطلبان چگونگی انتقال حس خوب خود به دیگران را با هم به اشتراک بگذارند و از تجربیات یکدیگر بهره ببرند. برای شروع قرار است این داوطلبان کتاب‌ موردعلاقه خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند یا سر کار درباره آن با همکاران خود سخن بگویند. «وینتر» معتقد است: «این موضوع سبب شکستن یخ دیگران می‌شود و راه خوبی برای خواندن و صحبت کردن است. می‌توانید از دیگران نیز درباره کتاب موردعلاقه‌شان سؤال کنید و این چرخه را با دیگران ادامه دهید.»

«ریو» نویسنده کتاب «موتورهای مرده» که برنده جایزه بهترین کتاب کودک مجله «گاردین» نیز شده است درباره این طرح گفت: «کتاب در تمام زندگی‌ام جایگاه ویژه‌ای در زندگی من داشته است و از هر روشی که سبب ترغیب دیگران به خواندن کتاب شود حمایت خواهم کرد.»

اتحادیه ناشران قرار است از طریق نمایش‌های خیابانی و در نمایشگاه‌ها از جمله فستیوال ادبی Hay و فستیوال بین‌المللی کتاب «ادینبرگ» تبلیغات دراین باره را آغاز کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها