یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴
تلاش کمیته فعالیت‌های فرهنگی برای پُررنگ شدن جنبه نمایشگاهی نمایشگاه کتاب تهران/ عرضه آمار تحلیلی تولید کتاب در 10 سال گذشته

معاون کمیته فعالیت‌های فرهنگی بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ضمن تشریح برنامه‌های این کمیته، گفت: تمام برنامه‌ها و تلاش این کمیته به منظور پُررنگ شدن جنبه نمایشگاهی نسبت به جنبه فروشگاهی این رویداد عظیم فرهنگی است.

فتح‌الله فروغی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: در کمیته فعالیت‌های فرهنگی بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، توجه به 5 هدفی که به عنوان اهداف اصلی نمایشگاه کتاب تهران در دستور کار قرار گرفته‌اند، در اولویت است. به همین منظور کمیته، دبیرخانه‌ای تشکیل داد تا بتواند به صورت سازمان‌یافته نمایشگاه را به سوی جنبه‌های فرهنگی سوق دهد.
 
وی تأکید کرد: در  کمیته فعالیت‌های فرهنگی بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ضمن این‌که به اهداف اقتصادی نمایشگاه توجه داریم، می‌کوشیم فرصتی فراهم کنیم تا جنبه نمایشگاهی نسبت به جنبه فروشگاهی پُررنگ‌تر شود.
 
معاون کمیته فعالیت‌های فرهنگی بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: دبیرخانه این کمیته برای دسترسی و محقق شدن برنامه‌های مورد نظر، از ناشران و اهالی قلم درخواست ارائه نظرات و پیشنهادهای خود را جهت پُربارتر شدن برنامه‌های فرهنگی نمایشگاه را از طریق مکاتبه یا روش‌های مختلف اطلاع‌رسانی اعلام کرده است؛ این مهم اسفندماه سال گذشته انجام شد. به این منظور پیشنهادهایی نیز به دبیرخانه ارسال شده است.
 
فروغی توضیح داد: دبیرخانه کمیته فعالیت‌های فرهنگی بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، یک چارت تشکیلاتی تدوین کرد که به تصویب شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه رسید. بر اساس این چارت، فعالیت‌های کمیته در دو بخش تعریف شد؛ نخست، فعالیت‌های مرتبط با موضوعاتی که به صورت ویژه به حوزه نشر مربوط می‌شوند و فعالیت‌های بخش دوم، فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با کتاب و نمایشگاه هستند.
 
وی درباره فعالیت‌های مرتبط با موضوعاتی که به صورت ویژه به حوزه نشر، گفت: این گروه از برنامه‌ها در تالار گفت‌وگوی بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اجرا خواهند شد. در سرای اندیشه نیز فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با کتاب و نمایشگاه انجام می‌شوند.
 
معاون کمیته فعالیت‌های فرهنگی بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عنوان کرد: علاوه بر آن، در نمایشگاه کتاب تهران محلی به نام پاتوق اهل قلم وجود دارد که از نظر کمیته، محل فرهنگی برای تکریم اهالی قلم و نشر است.
 
فروغی افزود: از بخش های دیگر این چارت، سالن کارنامه نشر است که به معرفی آثار منتشر شده در سال 1394 همراه با آمار و ارقام تشریحی و تحلیلی مربوط به تولید کتاب در 10 سال گذشته می‌پردازد.
 
وی با اشاره به فعالیت‌های مرتبط با حوزه کودک و نوجوان در بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: این گروه از فعالیت‌ها نیز فضایی را با هدف تشویق و ترغیب کودکان و نوجوانان به مطالعه، به خود اختصاص خواهند داد.
 
معاون کمیته فعالیت‌های فرهنگی بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: هماهنگی فعالیت‌های مربوط به نهادها، سازمان‌ها و سالن نشست‌های اختصاصی نشر که دربرگیرنده فعالیت‌های حوزه‌های مختلف نشر هستند، از دیگر وظایف این کمیته محسوب می‌شوند.
 
فروغی عنوان کرد: خوشبختانه کمیته فعالیت‌های فرهنگی بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از برنامه ‌زمان‌بندی شده‌ای که دبیرخانه تهیه کرده است، از نظر نقطه به نقطه عقب نیست اما هنوز در جانمایی برای اجرای فعالیت‌هایمان به نقطه نظر مشترکی نرسیده‌ایم. امیدواریم هر چه زودتر جایابی‌ها برای این کمیته مشخص شود تا بتوانیم بر اساس متراژ اختصاص یافته اقدامات اجرایی خود را آغاز کنیم.
 
وی ادامه داد: با توجه به این‌که جدول برنامه‌هایمان در تالار گفت‌‌وگو تکمیل و محورهایش مشخص شده است، در حال برقراری ارتباط با سخنرانان و دبیرانی هستیم که قرار است نشست‌های این تالار را اداره کنند. همچنین این کمیته به درخواست‌های برگزاری نشست‌های مختلف رسیده از سوی سازمان‌های متعدد، پاسخ می دهد.
 
فروغی ابراز امیدواری کرد تا محور برنامه‌های و فعالیت‌های این کمیته از طریق ستاد خبری نمایشگاه کتاب تهران نیز به اطلاع علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی برسد.
 
بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «برای خواندن، فردا دیر است» از 15 تا 25 اردیبهشت‌ماه در شهر آفتاب میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها