سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
«نبودنت» با ترجمه و گردآوری محمدرضا فرزاد منتشر شد/ در نبودنت نقش اول را زن بازی می‌کند!

کتاب «نبودنت» با گردآوری و ترجمه محمدرضا فرزاد اسفندماه سال گذشته توسط نشر چشمه رونمایی شد. این کتاب در برگیرنده عکس ها و اشعار هنرمندان معصر کشورهای مختلف جهان است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)-علی نامجو- به تازگی، کتاب «نبودنت» با موضوع شعر و عکس در 132صفحه توسط محمدرضا فرزاد روزنامه‌­نگار، مستند­ساز و نویسنده ترجمه و گردآوری و از سوی نشر چشمه منتشر شده است. این کتاب مجموعه‌ای از شعر‌ها و عکس‌های گزیده‌ شاعران و عکاسان مختلف جهان را در خود دارد. طراحی عکس‌­های این مجموعه را عباس کوثری بر عهده داشته است.

کسی که تئاتر «شب آوازهایش را‌ می‌­خواند» رضا گوران را در ایرانشهر دیده باشد، با خواندن «نبودنت» محمدرضا فرزاد به یاد آن اثر خواهد افتاد. البته نمی‌شود موضوع نمایش یان فوسه را دقیقا منطبق با اشعاری بدانیم که در «نبودنت» آمده اما وجه همراه کننده آن تئاتر با این کتاب، احتمالا مدرنیته‌ای است که این روزها وارد جریان‌های خانوادگی و حتی احساسی جامعه ایران شده است. «نبودنت» شاید می‌خواهد ابتدای سرعت گرفتن مدرنیته را در پایان قرن بیستم به تصویر بکشد. با این توضیح هر دوی این آثار هنری در سال‌هایی دورتر از زمانی که ما در آن زندگی می‌کنیم، خلق شده‌اند اما شاید امروز قرار گرفتن ایران در مسیر مدرنیته فهم اشعار «نبودنت» و نمایش «شب آوازهایش را می‌‌خواند» را بیش از گذشته برای ما مسیر کرده باشد.

عنوان کتاب جدید محمدرضا‌ فرزاد «نبودنت» است. این نام‌گذاری در نگاه اول ممکن است قسمتی از مقدمه را در یاد بیاورد که نگارنده می­‌نویسد: «شهریار! جای تو اینجا سخت خالی است» و این ظن پیش بیاید که مقصود و هدف مترجم مستندساز، شهریار توکلی است که علی­رغم همکاری در اثر قبلی در آماده­‌سازی عکس‌­های این کتاب به دلیل مشغله‌­هایش حضور ندارد. دراین صورت، اما تکلیف «تو» در کتاب قبلی حاصل از همکاری این دو نفر یعنی «تو مشغول مردنت بودی» چه خواهد شد؟ فرزاد در «نبودنت» عکس‌­ها را موازی با شعرها قرار داده. عکس‌ها و شعرهای گزینش شده، حال و هوای مشترکی دارند و شاید حس مشترکی را تداعی می­‌کنند. ناگفته نماند هر کدام از این دو ( عکس و شعر) برای خود زیبایی­‌های زیادی دارند اما دست­یابی به لطفی که ملاحظه و دقت در شعر و عکس منطبق بر آن می‌­تواند به خواننده کتاب بدهد، در مشاهده تفکیکی عکس و متن شعر بعید می­‌نماید.

در عکس‌های به‌کار برده شده در«نبودنت» استفاده از کدهایی نظیر: تاریکی شب و نور چراغ اتوموبیل، تصویر سیاه و سفید نیم تنه زن و مردی که احتمالا در زمانی نامعلوم مشغول رقصیدن بوده‌­اند و تنهایی زنی با تاجی از ایگوآنا که به آسمان خیره شده است، با اشعاری با مضمون دوران قدیم همراه شده‌اند. اشعاری مربوط به دورانی که دیگر به سرآمده و معشوق جوان سال‌های گذشته، امروز «پوست ارغوان و کمر باریک، عضلات تراش‌خورده، ساق‌­های دخترانه زیبا و پاهای ظریف» خودش را با «چروک‌­های سرزده، چربی‌­های جغر، چانه آویزان و عضلات شل» عوض کرده است. این تصویر از «تو» در صفحه 17 کتاب و در شعر«خیال می­‌کنی» اثر «رمون کنو» و با عکسی بدون عنوان از «آیو آرنولد»  آمده است.

فرزاد مقدمه کتاب حاضرش را با عبارت «این کتاب، دورِ چشم‌های مادرم بگردد و پیشانی پدرم که از رنجِ ما، بارها اشک و خطی بر آنها نشست» به پایان برده. با دقت در متن اشعار کتاب نبودنت می‌توان دریافت که نقش محوری در این کتاب را زن بازی می­‌کند . زنی که یا در متن اشعار آورده شده در کتاب با نوستالژی‌بازی خاصی مورد خطاب قرار می‌گیرد یا دارد درباره گذشته‌ای عاشقانه با خود حدیث نفس می‌کند.

نکته جالبی که در گزینش اشعار وجود دارد این است که جغرافیا برای گرآوردنده چندان مهم نیست. به این معنا که اشعار بر اساس محل زندگی یا تولد شاعران تفکیک نشده است. در این کتاب شعر شاعران ارمنی، عراقی، روس، ایتالیایی، امریکایی، یونانی، انگلیسی،لهستانی، یوگوسلاو، چکی، اسکاتلندی، یهودی، صرب، استونیایی، ایرلندی، اسکاتلندی، رمانیایی، برزیلی، اسپانیایی و فرانسوی گردآوری شده اما ظاهرا فاکتور رجوع به گذشته‌ای عاشقانه و نقل اتفاقات پیش‌آمده در زمان عشق مورد توجه قرار دارد.

فرزاد محوریت اشعار و عکس­‌های کتابش را کارهای هنرمندانی قرار داده که به گفته خودش در ایران نوابغ گمنامی هستند و دراین‌باره می‌گوید: «تمام سعی من در انتخاب شعر‌ها و عکس‌ها‌ی این مجموعه این بوده که شاعران و عکاسان برجسته‌ای را که در ایران نه تنها شناخته شده نیستند بلکه هیچ اثر ترجمه‌ای از آن‌ها تا به حال منتشر نشده، معرفی کنم. عکاسان این مجموعه هم همگی جایزه‌های بسیار زیادی در زمینه‌ عکاسی کسب کرده‌اند».  

محمدرضا فرزاد، پیش از این «دارد هوا که بخواند (جنگ شعر جهان)»، «شاه گوش می‌کند»، «باغ تروتسکی»، «مقالاتی در باب تئا‌تر و دین»، «جریده مصور اعلان»، «پیرمردی با بال‌های بزرگ»، «تو مشغول مردنت بودی»، «چیزی توی کشو نیست» را در زمینه نشر به بازار روانه کرده است. او همچنین مستندهای «گم‌وگور»، «فالگوش»، «مرغانه» و «یار مبارک باد» را کارگردانی کرده و در سینما حقیقت سال 94 به‌عنوان یکی از اعضای هیئت داوران حضور داشته است.

کتاب «نبودنت»، گردآوری محمدرضا فرزاد، با طراحی عکس عباس کوثری، به شمارگان 1500 نسخه  و به قیمت 22000 تومان از سوی نشر چشمه منتشر شده است.

برای تهیه این کتاب به لینک زیر مراجعه کنید: 

                                                                   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها