سالانه نمایشگاههای معتبری در زمینه کتاب در سرتاسر جهان برگزار میشود. همزمان با نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بر آن شدیم نگاهی کوتاه به این نمایشگاهها داشته باشیم. نمایشگاه کتاب لندن با 42 سال سابقه برپایی، نخستین نمایشگاهی است که سراغ آن رفتهایم.
اولین نمایشگاه با موفقیت انجام شد و «لوانتل» مایل بود این نمایشگاه را به طور مداوم برگزار کند. با همکاری «کلیو بینگلی» که ناشر کتابهای مربوط به کتابداری بود نمایشگاه در دوره دوم در تاریخ دوم نوامبر سال 1972 برگزار شد. در دوره دوم هتل «بلومزبری» میزبان این اتفاق بود و نام آن را «نمایشگاه ناشران متخصص و کوچک» نهادند.
آوازه این نمایشگاه هر روز بیشتر شد و ناشران بیشتر و مهمتری برای حضور در آن اعلام آمادگی کردند و نام آن از «نمایش مخصوص ناشران برای کتابداران» به «نمایشگاه کتاب لندن» تغییر پیدا کرد. سال 1977 بود که این نام برای همیشه به عنوان شناسنامه این نمایشگاه انتخاب شد.
تا سال 2006 نمایشگاه کتاب لندن در مرکز نمایشگاهی «المپیا» برگزار شد اما همان سال از «المپیا» به مرکز نمایشگاه «اِکسِل» منتقل شد. به دلیل برخورد منفی شرکتکنندگان به این مکان به دلیل فراهم نبودن وسایل حمل و نقل عمومی یا نامناسب بودن ساختمان آن بار دیگر مکان نمایشگاه تغییر یافت و به مرکز نمایشگاه Earl court منتقل شد. از سال 200 تا کنون هر ساله نمایشگاه کتاب لندن در این مکان برگزار میشود اما از سال 2015 نمایشگاه کتاب لندن یک بار دیگر به «المپیا»ی لندن بازگشت و در تاریخ 14 تا 16 آوریل و در هفته «کتاب و تصویر» برگزار شد. پس از موفقیت نمایشگاه در این مکان قرار است از این به بعد در تاریخ مذکور و در همین مکان به کار خود ادامه دهد.
نمایشگاه کتاب لندن در طول سالیان اهمیت و اندازه خود را گسترش داد و در حال حاضر از لحاظ اهمیت پس از نمایشگاه «فرانکفورت» و در جایگاه دوم قرار دارد و به عنوان «مکه» ناشران، فروشندگان کتاب، نمایندگان حقوقی و علاقهمندان به رسانه محسوب میشود.
در طول 42 سال سابقه این نمایشگاه بیش از 25000 ناشر، فروشندگان، کتابدار، و سردمداران رسانه از صد کشور دنیا در این رخداد فرهنگی شرکت کردهاند. ناشرین کتاب برای معرفی عنوانهای جدید محصولات خود به این نمایشگاه میآیند و همزمان حق ترجمه و خرید و فروش آثار دیگر را از همکاران ناشر خود خریداری میکنند.
بیش از 1700 بازدیدکننده بینالمللی هر سال در این نمایشگاه شرکت میکنند. هر ساله در این نمایشگاه مذاکرات بر سر امتیاز صوتی، تصویری، فیلمنامهنویسی از روی آثار داستانی و مستندسازی از روی آثار غیر داستانی صورت میگیرد.
فعالیتهای بسیاری در طول نمایشگاه صورت میگیرد. جلسات تجاری شرکتها، معرفی عناوین جدید به خوانندگان، اعلام جوایز مختلف، برگزاری کارگاهها و سمینارهای متفاوت و مباحثه در باب صنعت نشر از جمله این فعالیتهاست.
نظر شما