آیین رونمایی کتابهای «سیاستگذاری رسانهای» و «از سرمایه شهرتی تا شهرت رسانهای»
تاکید صلاحی بر تقویت مدیریت رسانه در ایران/ از غیرعلمی اداره شدن رسانهها در ایران تا نبود نیروی متخصص
آیین رونمایی از کتابهای «سیاستگذاری رسانهای» و «از سرمایه شهرتی تا شهرت رسانهای» نوشته طاهر روشندل و سیدمهدی شریفی برگزار شد. به گفته استادان حاضر در این نشست غیرعلمی اداره شدن رسانهها و نبود نیروی متخصص در آن عمدهترین مشکلات مدیریت رسانه در ایران است.
عقیلی رئیس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای این مراسم با بیان اینکه جای این دو کتاب در ادبیات رسانه در دهه گذشته خالی بوده گفت: مباحثی که در این آثار مطرح شده میتواند به مدیریت صحیح رسانه در کشور کمک شایانی کند چرا که کار فرهنگی یکی از رسالتهای مهم مدیران رسانه است و نگاه علمی بدون داشتن نگرش علمی و آنچه که قابل اندازهگیری باشد غیرممکن است که بتوانیم در این حوزه موفق شویم.
وی ادامه داد: دکتر روشندل در کتاب «سیاستگذاری رسانهای» به مباحثی پرداخته که گویای نیازهای رسانههاست و عنوان این کتاب یکی از درسهای دوره کارشناسی ارشد و دکترای رشته مدیریت رسانه است. یکی از ثمرههای کار دانشگاه تولید علم است و با توجه به اینکه تولید علم در حوزه انسانی و اجتماعی یکی از دشوارترین کارهاست و اغلب نیز کمتر مورد توجه قرار گرفته تولید آثاری از جمله سیاستگذاری رسانهای میتواند به این مهم کمک کند.
عقیلی افزود: سیاستگذاری رسانهای از مباحث مهم مطرح شده در جوامع است و مجموعهای از فضای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... برای شکلگیری آن لازم است. سیاستگذاری رسانهای به عنوان یک مجموعه فرایندی در به کارگیری فضای رسانه برای پاسخگویی به نیازهای جامعه است و باید بتواند تولید محتوا برای یک کشور را پاسخ دهد.
بهرهگیری از منابع متعدد لاتین در کتابها
به گفته این استاد ارتباطات، کتاب «سیاستگذاری رسانهای» از 130 منبع لاتین بهره برده و سعی شده تا آخرین مباحث مرتبط به این حوزه به صورت علمی و مستدل بیان شود و در واقع این یکی از نخستین آثار تولید شده در این حوزه است و کار دکتر روشندل در تشخیص نیاز دانشجویان مدیریت ارتباطات و رسانه بسیار اهمیت دارد. همچنین کتاب «از سرمایه شهرت تا شهرت رسانهای» به عنوان یکی از کارهای علمی و مرجع در این حوزه محسوب میشود و مجموعه بسیار گستردهای از تفاوتها بین برند و شهرت رسانهای را توضیح میدهد. این کتاب از 170 منبع لاتین و 50 منبع فارسی بهره برده و تعداد منابع فارسی آن نشاندهنده کافی نبودن منابع ما در این حوزه است.
عقیلی در بخش پایانی سخنانش ضمن اظهار امیدواری از اینکه کار تالیف کتاب در ایران به سمت تصنیف آن حرکت میکند، گفت: تالیف کتاب به معنای گردآوری سازماندهی و تولید محتوا با عنایت به تولیدات قبلی است اما تصنیف یک مرحله بالاتر از تالیف است و علاوه بر اینکه ادبیات و نظریات قبلی را دارد حرف جدیدی به مخاطب ارایه میکند و من امیدوارم که نقد این دو کتاب و همافزایی جلسات نقد منجر به تولید آثار بیشتری در این زمینه شود.
بیگانگی از کار در مدیریت رسانه وجود دارد
دادگران نیز در ادامه این مراسم ضمن انتقاد از عدم مدیریت صحیح در صدا و سیما گفت: یکی از مشکلات موجود در ایران این است که در مدیریت رسانه بیگانگی از کار وجود دارد. رسانه، کارنامه روزبهروز دارد و باید نیازهای اطلاعاتی مخاطبانش را در لحظه تامین کند به همین دلیل مدیریت رسانه کار بسیار دشواری است و نمیتوان آن را به صورت فامیلی اداره کرد در حالی که پس از انقلاب اسلامی همواره این موضوع یکی از مشکلات اصلی ما بوده است.
این استاد ارتباطات با بیان اینکه دکتر روشندل عمل و نظر را با یکدیگر دارد عنوان کرد: او توانسته نظریه را با عمل ترکیب کند و اولین کتابی که بعد از استقرار جمهوری اسلامی به صورت مدون در مدیریت رسانه تولید شده توسط وی بوده است. انتشار این کتاب فرصت خوبی است تا همه ما آن را بخوانیم و نقد کنیم و دید اقتصادی را در جامعه توسعه دهیم.
وی اضافه کرد: هر دو آثار منتشر شده جای تامل دارد و امیدوارم با ترویج فرهنگ انتقادی در کشور این آثار نیز مورد نقد و بررسی قرار گیرد و منجر به تولیدات جدیدتری شود.
روشندل همواره سعی میکند بهروز باشد
فردوسیپور نیز در این مراسم به عنوان یکی از شاگردان طاهر روشندل سخن گفت و افزود: دکتر روشندل از جمله استادانی است که روابط بسیار صمیمانهای با دانشجویانش دارد و کلاسهای درس ایشان همواره برای دانشجویان فراتر از راحتی بوده است. البته نوشتن و ترجمه کتاب در ایران هیچ انتفاعی برای نویسندهاش ندارد و بنابراین در بلبشوی فقر فرهنگی و مطالعه تالیف کتاب توسط این استاد ارتباطات جای قدردانی دارد.
وی ادامه داد: روشندل از جمله استادانی است که همواره سعی میکند خودش را بهروز کند و در این حوزه دست به تالیف و ترجمه بزند که جای قدردانی و تجلیل دارد.
امروز مردم سیاستهای رسانه را مشخص میکنند
سلطانیفر، مدیرگروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات در بخش دیگری از این مراسم با بیان اینکه شهرت برای رسانه یک تجارت است و اعتبار به همراه میآورد، گفت: شهرت از سه جنبه با رسانه قابل بررسی است. نخست آدمهایی که در رسانه کار میکنند و به آن اعتبار میبخشند. دوم خود رسانه که میتواند به فعالانش اعتبار دهد و سوم زمینهای که رسانه به صورت تخصصی در آن کار میکند و اعتبارش را از آن میگیرد.
وی با اشاره به اینکه سیاستگذاری در صدا و سیما یکی از فصلهای اصلی کتاب سیاستگذاری رسانهای است، اظهار کرد: امروز رسانهها به جایگاهی رسیدند که مردم سیاستگذاری را به آنها اعمال میکنند. امروز صدا و سیما فکر میکند متولی فرهنگ است اما مردم عملا نشان دادند که سیاستگذاری باید از دل مردم برآید.
صدا و سیما در ایران اموالمحور است تا دانشمحور!
شریفی، مولف کتاب «از سرمایه شهرت تا شهرت رسانهای» در ادامه این مراسم توضیحاتی را درباره موضوع این کتاب ارایه کرد و گفت: امروز رونمایی از تراژدی غمرنگی است که رسانهها با آن درگیرند. متاسفانه مطبوعات و صدا و سیما به دلیل فقدان منابع انسان گرفتار شهرت منفی شدند و اگر ادراک اجتماعی مخاطبان به صدا و سیما و مطبوعات پایین است به این دلیل است که ما در عرصه توسعه منابع انسانی هیچ قدمی برنداشتیم.
وی ادامه داد: امروز خبرگزاریها، مطبوعات و رسانههای ما برای افزایش توسعه منابع انسانی خود برنامهای ندارند و نهادهایی چون صدا و سیما در ایران اموالمحور است تا دانشمحور! این در حالی است کارگران دانشی باید محور تولید محتوا باشند.
وی تاکید کرد: اگر در حوزه دیپلماسی رسانهای نقش میانجیگری نداریم و خبرنگار ما نتوانسته دلال صلح باشد به دلیل این است که منابع انسانی ما توسعه پیدا نکرده است. بنابراین حرف این کتاب این است که باید راهکارهایی استخراج شود که توسعه سرمایه منابع انسانی به سرمایه شهرتی به عنوان ارزش افزوده معنا پیداکند.
متاسفانه رسانههای ما غیرعلمی اداره میشوند
روشندل نیز در بخش دیگری از این مراسم درباره کتاب «سیاستگذاری رسانهای» گفت: تجربه مدیریت رسانهای در کشور نشان داده که متاسفانه رسانههای ما به چه میزان غیرعلمی اداره میشوند این در حالی است که رسانهها امروز معماران جوامع هستند و بنابراین ضرورت پرداختن به سواد رسانهای که از ابتدای نشست همواره مطرح شده به درک اهمیت مدیریت رسانه و توسعه علمی این رشته مرتبط است.
دانشیار دانشگاه تهران افزود: اگر مدیریت علمی نداشته باشیم نمیتوانیم انتظار ارتقای سواد رسانهای در جامعه را داشته باشیم بنابراین باید به مدیریت رسانه به عنوان یک رشته مهم در هزاره سوم نگاه کنیم چرا که امروزه رسانههای جمعی همه ابعاد زندگی بشری را به سلطه خودشان درآورند و در عرصه سیاست دیپلماسی رسانهای حرف اول توسط رسانهها زده میشود.
وی با بیان اینکه امروزه واقعیتهای رسانهای به درک واقعیتهای اجتماعی کمک میکند، اظهار کرد: اهمیت پرداختن به مدیریت رسانه اینجا خودش را نشان میدهد و کتاب سیاستگذاری رسانهای این موضوع را که تاکنون مغفول مانده مود توجه قرار میدهد. این کتاب حاصل زحمات شبانهروزی یکی از دانشجویان من است و تلاش شده در آن به صورتی اختصاصی روی سیاست رسانهای متمرکز شویم.
روشندل در پایان اظهار امیدواری کرد که در چاپهای بعدی کتاب ایرادهای محتوایی و نگارشی آن مرتفع شود.
باید خبرسازی کنیم
صلاحی نیز در بخش پایانی این نشست ضمن تاکید بر سیطره رسانهها در جوامع امروزی یادآور شد: امروزه خبرگزاریهای بزرگ دنیا به جای خبررسانی، خبرسازی میکنند و ما باید بتوانیم برای آگاهسازی مردم از ظرفیتهای بهوجود آمده پس از انقلاب اسلامی استفاده کنیم.
وی ادامه داد: مدیریت رسانه در کشور ما باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و با توجه به چندین برابر شدن دانشجویان در کشور باید به راهکارهایی بیندیشیم که در آن ضرورت پرداختن به اهمیت رسانه مطرح شود. امروز میتوانیم صداقت رسانهای را به عنوان موضوع راهاندازی یک کمپین قرار دهیم.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه بنگاههای استکباری در دنیا به دنبال خبرسازی هستند، اظهار کرد: بنگاههای خبری امروز به میزانی دنبال خبرسازی هستند تا مدیران را وادار به تصمیمسازی کنند.
صلاحی با اشاره به صفحاتی از کتاب «از سرمایه شهرت تا شهرت رسانهای» گفت: پنج موضوع درباره سرمایه انسانی و انگیزه آن در این کتاب بیان شده که بسیار مهم است و به بلوغ رسیدن یک سازمان کمک میکند، ما باید هرچه زودتر فعالیت خود را در این حوزه شروع کنیم و اگرچه مدیریت رسانه رشتهای جوانی در ایران است اما میتوان به تقویت منابع آن و مدیریت رسانه در ایران همت گمارد چون اگر بخواهیم اخلاق بشری را در سطح جهانی مطرح کنیم نیازمند تربیت نیروی انسانی متخصص هستیم.
ضرورت حمایت از نویسندگان جوان
وی با تاکید بر اینکه باید در این حوزه استراتژیهای خاص خودمان را داشته باشیم عنوان کرد: سیاست ما باید حمایت از نویسندگان جوان باشد و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری نیز با تاسیس کانون نویسندگان جوان به دنبال عملیاتی کردن این سیاست است. خوشبختانه تالیف کتاب در ایران مورد توجه است اما همچنان وضعیت مطالعه ما مطلوب نیست.
به گفته صلاحی پیش از انقلاب اسلامی سه هزار عنوان کتاب چاپ میشده و اکنون پس از انقلاب 62 هزار عنوان چاپ شده است با وجود این باید علل علاقهمند نشدن مخاطبان به کتاب خواندن بررسی شود چرا که با توجه به فهم و هوش ایرانیان ظرفیت افزایش سرانه مطالعه در کشور وجود دارد بنابراین باید کتابهای خوب بیشتری تالیف شود تا مردم به خواندن تشویق شوند چون تجربه نشان داده که اگر کتاب خوب تولید شود مردم ما از آن استقبال میکنند.
وی در پایان ضمن تقدیر از مولفان جوان این کتاب عنوان کرد: جای خوشحالی است که استادان جوان ما کتابهایی مینویسند که استادان پیشکسوت از آن تعریف میکنند و امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.
نظر شما