با کتابفروشان برتر طرح «عیدانه کتاب»/ 3
فتاحی: طرح «عیدانه کتاب» زمینه توزیع عادلانه بُن کتاب را فراهم کرد/ لزوم تجدیدنظر در سهم کتابفروشان دانشگاهی
مدیر کتابفروشی مهرگان ضمن ارائه پیشنهادهایی بهمنظور بهبود و افزایش سرعت فرایند اجرای طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» در فازهای بعدی، گفت: فاز دوم این طرح (عیدانه کتاب) زمینه توزیع عادلانه بُن کتاب میان اقشار مختلف جامعه را فراهم کرد.
در این طرح، كتابفروشیهایی كه شرایط لازم را دارا بودند، پس از ثبتنام در سایت موسسه خانه کتاب كتابهای خود را که با شرایط تعیین شده در این طرح مطابقت داشتند با 20 درصد تخفیف به خریداران فروختند. موسسه خانه كتاب به نمایندگی از طرف معاونت امور فرهنگی مبلغ تخفیف را به كتابفروشان پرداخت کرد.
طرح عیدانه کتاب با ثبت ۴۳ میلیارد و ۷۵۲ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۴۵ ریال فروش، در روز 15 فروردین به کار خود پایان داد و از همان وقت، مدیران موسسه خانه کتاب، قول تداوم آن در قالب جشنوارهای برای تابستان را دادند.
قرار است روز سهشنبه، یازدهم خردادماه، از ناشران و کتابفروشان برگزیده این طرح در مراسمی قدردانی شود. به همین دلیل برآن شدیم که نظر برخی از این برگزیدگان را درباره جزئیات این طرح جویا شویم.
کوشا فتاحی مارنانی، در گفتوگو با ایبنا، درباره طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» و اجرای فاز دوم این طرح با عنوان «عیدانه کتاب»، اظهار کرد: طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» طرح بسیار خوبی بود اما به دلیل ضعف اطلاعرسانی کامل و دقیق، زمینه برای سوءاستفاده برخی کانالهای اینترنتی فعال در حوزه کتاب، فراهم شد و با درج اخبار اشتباه، مشکلاتی را هم برای دستاندرکاران طرح و هم برای مجریان به وجود آوردند. بنابراین پیشنهاد میکنم رسانه ملی بهویژه در بخش خبری خود، به معرفی کامل طرح بپردازد.
وی توضیح داد: در اجرای این طرح، در زمان تخصیص اعتبار، کتابفروشان دانشگاهی اعتبار کمتری را دریافت کردند و دیدگاه دستاندرکاران برگزاری طرح این بود که باید این بودجه در اختیار کتابفروشان عمومی قرار بگیرد. این در حالی است که دانشجویان به دلیل گران بودن کتابها به جزوه، کتابهای دست دوم و pdf متوسل میشوند.
مدیر کتابفروشی مهرگان اصفهان ادامه داد: چرا وقتی دستاندرکاران، این تخفیف را قائل میشوند، سهم دانشجو کم است؛ در حالیکه دانشجویان، قشر فرهیخته جامعه را تشکیل میدهند و بنیان علمی کشور را میسازند. در شرایطی که به ارتقای جایگاه علمی کشور تأکید میشود، هر اندازه دانشجو به منابع نوشتاری دسترسی بیشتری داشته باشد، به این مهم کمک میشود.
فتاحی توضیح داد: متأسفانه در طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» برخی کتابفروشان یارانه تخصیص یافته را جای دیگر صرف میکردند. پیشنهاد من این است که اگر واقعاً میخواهیم این اعتبار برای کتاب صرف شود، باید ضوابطی محکم برای آن تعیین شود.
وی تأکید کرد: ممکن است برخی مراجعان کتابفروشیها بهویژه بانوان، از ارائه اطلاعات شخصی اعم از کد ملی و شماره تلفن به کتابفروشیها به منظور درج در سیستم، خودداری کنند. به این منظور دستاندرکاران طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» میتوانند از سازمان ثبت احوال api دریافت کنند که بر اساس آن، به یک سری دادههای ابتدایی مشتریان که محرمانه نیز نیستند، دست یابند؛ تحقق این امر، سرعت فرایند اجرای طرح را نیز افزایش میدهد.
مدیر کتابفروشی مهرگان اظهار کرد: کتابفروشان، نوک پیکان صنعت چاپ و نشر کشور هستند. وقتی نتوانند کتاب بفروشند، همه کسانی که برای تولید آن کتاب زحمت کشیدهاند، متضرر میشوند. طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» باعث شد تا قدرت خرید کتاب مردم افزایش یابد و بهمراتب کتابفروشان بیشتر کتاب بفروشند.
فتاحی با اشاره به فواید اجرای طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» بهویژه فاز دوم این طرح یعنی «عیدانه کتاب» گفت: از زمانی که یارانه کاغذ حذف شد، بُن کتاب به صورت عادلانه توزیع نمیشد و در این میان، رانتخواری زیادی مشاهده میشد. متأسفانه این اواخر هم اصلاً بُن کتاب به دست مصرفکننده نمیرسید. با اجرای طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» همه اقشار جامعه توانستند از بُن کتاب استفاده کنند و زمینه توزیع عادلانه آن فراهم شد.
وی عنوان کرد: در اجرای این طرح، کتابهای «بیشعوری»، «فناوری نوین»، «چرا ملتها شکست میخورند»، «مجلات معماری»، «4 اثر از فلورانس اسکاول شین» و «محاسبات سرانگشتی و سریع ساختمان» بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند.
نظر شما