وی درباره کتاب «عرفان و فیزیک جدید» گفت: موضوع اصلی این کتاب یافتن وجوه مشترک عرفان و فیزیک جدید، ارائه دورنمایی از عالم در چارچوب این ساختار جدید و فراگیر و همچنین یادآوری تبعات تکاندهنده و اساسی چنین دورنمایی است؛ به عبارت دیگر این کتاب به مقوله فلسفه و عرفان و یافتههای فیزیک جدید که این مقولات را اثبات میکند میپردازد.
کتاب عرفان و فیزیک جدید از سه بخش تشکیل شده است؛ فصل اول این بخش کتاب «مشاهدهکننده و شرکتکننده» عنوان گرفته و شامل مباحث متعددی است که از جمله آنها میتوان به «اصل عدم قطعیت هایزنبرگ»، «افسانه علیت»، «گربه شرودینگر»، «فاجعه قهقرای ابدی فن نویمان»، «اسقاط کوپنهاگ»، «آگاهی، عامل مخفی»، «کیهانشناسی خود ارجاعی»، «اصل شرکتکننده»، «ساختار ماده مستقل از آگاهی نیست»، «باغ گذرگاههای هزار پیچ» و «فرضیه دنیاهای متعدد» اشاره دارد.
فصل دوم از بخش نخست این کتاب «الگوی هولوگرافیک آگاهی» نام دارد که شامل مباحثی مانند «هولوگرام»، «موجودیت آگاهی»، «پیوستگی همه بخشهای مغز»،«اصل کوانتوم»، «علیت و کلنگری»، «میدان حیات»،«بیوکامپیوتر انسانی»، «فضاهای فرافکنانه چندبعدی شناختی»، «مدل هولوگرافیک آگاهی»،«روشنایی سر»، «تئوری خوداتکایی»، «سیستم واقعیتساز» و «میدانهای تو در تو» میشود.
بخش دوم کتاب با عنوان «ساختار فضا-زمان» مشتمل بر سه فصل است. فصل اول «ابرفضا»، فصل دوم «فراسوی مخروط نور» و فصل سوم «شکل زمان» نام دارند. در این فصلها مباحث متعددی طرح میشوند که از جمله آنها میتوان به «ذرات چون امواجی در دل نیستی»، «آینده فعال و گذشته منفعل»، «خاطرات آینده»، «علیت معکوس» و «مردمشناسی فرازمینی» اشاره دارد.
بخش سوم این اثر «عرفان و فیزیک جدید» نام دارد و به پنج فصل تقسیم شده است و در آن به تشریح موضوعاتی مانند «معجزه فایما»، «توهم جمعی و جنون ارتباطی»، «پیگیری مکاشفه»، «تجسم اشکال خیالی»، «شالوده زیستشناختی دین»، «شهرهای مثالی و خروج از بدن»، «قلمروهای واقعیت»، «اندیشیدن بدون کلمات» میپردازد.
نظر شما