گزارش ایبنا از آیین رونمایی از مجموعه چهار جلدی «قرآن در شعر پارسی»
اسماعیل آذر: شعرای ما از رودکی تا دوران معاصر درباره قرآن اشعاری با مفاهیم عالی سرودهاند/ سرودههای حافظ ترجمان آیات قرآن کریم است
اسماعیل آذر، نویسنده مجموعه چهار جلدی در رونمایی از «قرآن در شعر پارسی» که در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد، گفت: شعرای ما از رودکی تا دوران معاصر درباره قرآن اشعار پرمعنا با مفاهیم عالی سرودهاند و به دفعات در آثارشان از آیات قرآن وام گرفتهاند.
آذر در این آیین اظهار کرد: در این مجموعه اشعار بیش از 400 شاعر از رودکی تا امروز که شعرشان براساس محتوای قرآن شکل گرفته با تلاش گروهی 30 نفره جمعآوری شده است.
وی با بیان اینکه شعرای ما از رودکی تا دوران معاصر درباره قرآن اشعار پرمعنا با مفاهیم عالی سرودهاند، افزود: مولانا، حافظ، سعدی و بسیاری از دیگر شعرای نامدار ایرانی به دفعات در اشعارشان به آیات قرآن تأسی داشتهاند. هیچ کس نمیتواند در مقام هنر شاعر را به جبر وادارد، ولی شاعران در طول تاریخ با رغبت به قرآن روی آوردهاند.
نویسنده «قرآن در شعر پارسی» ادامه داد: شاعران روس مانند الکساندر پوشکین نیز شاید بیش از 60 درصد از شعرهای دیوانش از قرآن گرفته شده است. حتی شاگردان وی نیز بارها در آثارشان به قرآن رجوع کردهاند که شرح آن را به تفصیل در مقدمه جلد نخست آوردهام.
این پژوهشگر زبان و ادب فارسی گفت: از سعدی در میان شاعران، شریعتمدارتر نداریم. وی شریعتمدارترین شاعر در طول تاریخ زبان فارسی است. در «بوستان» و تمامی آثار او لحظه به لحظه سایه قرآن را میبینیم. فردوسی هم بیش از یک هزار و 400 بار از قرآن در شعرش بهره گرفته است. اشعار حافظ نیز ترجمان آیات قرآن کریم است.
وی در ادامه عنوان کرد: در ادبیات جهان نیز با آن که قرآن نمیدانند ولی چون سخن از فطرت است، انگار قرآن را ترجمه کردهاند. براساس مثنوی مولانا، انسان موجودی محدود است که از این محدودیت رنج میبرد و نمیداند چگونه چارچوب و دیوار این محدودیت را بشکند. مولوی در اثرش انسان محدود را «مضاف الیه» نامحدود کرد.
آذر در ادامه نمونههای زیبا و پرمعنایی از تطابق اشعار شعرای نامدار ایرانی با آیات قرآن کریم را برای حاضران بیان کرد.
نظر شما