سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶
تمرکز اصلی «تابستانه کتاب» در حوزه کودک و نوجوان است/ «پاییزه کتاب» احتمالا در هفته کتاب اجرا می‌شود

مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، تمرکز اصلی طرح «تابستانه کتاب» را حوزه کودک و نوجوان عنوان کرد و گفت: در ادامه اجرای طرح‌های حمایتی از کتابفروشان، در حال طراحی «پاییزه کتاب» هستیم و امیدوارم بتوانیم در یک مناسبت خوب که قریب به یقین هفته کتاب خواهد بود، این طرح را در سطح کشور اجرا کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری طرح «تابستانه کتاب» سه‌شنبه (یک تیر ماه) با حضور مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، افشین داورپناه، معاون پژوهشی و فرهنگی، مجتبی تبریزنیا، معاون فناوری و اطلاع‌رسانی این موسسه در سرای اهل قلم برگزار شد.

غلامی جلیسه در بخشی از نشست خبری «تابستانه کتاب» که به پرسش خبرنگاران اختصاص داشت، درباره این طرح گفت: تمرکز اصلی طرح «تابستان کتاب» را برای بحث کودک و نوجوان و اوقات فراغت این عزیزان در تابستان درنظر گرفته‌ایم و بر همین اساس «فراغتی و کتابی» را به عنوان شعار این طرح انتخاب کردیم.

مدیرعامل خانه کتاب افزود: بر همین اساس برای کتاب‌های عمومی 20 درصد و برای کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان 25 درصد یارانه درنظر گرفته‌ایم که با هدف تشویق خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان برای کتابخوانی در اوقات فراغت تابستان اجرا می‌شود. همچنین هفته آینده جلسه مهمی با تشکل‌های نشر حوزه کودک و نوجوان خواهیم داشت تا بتوانیم از ظرفیت همه ارگان‌هایی که در حوزه کتاب کودک فعال هستند در اجرای این طرح استفاده کنیم.

افزایش یارانه کتابفروشی‌ها به صورت مرحله‌ای
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایبنا درباره راهکارهای موجود برای تعیین سقف متفاوت یارانه بر اساس ظرفیت‌های هر کتابفروشی گفت: ما مبلغ 20 میلیون ریال را به عنوان پایه تعیین شده یارانه برای کتابفروشی‌ها درنظر گرفتیم اما در این دو مرحله‌ای که از این طرح اجرا کرده‌ایم، درصد قابل توجهی از کتابفروشی‌ها نتوانستند از تمام مبلغ یارانه پایه استفاده کنند، اما این دلیل نمی‌شد که ما بر این اساس یارانه آنها را در «تابستانه کتاب» کاهش دهیم.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب افزود: از آنجا که رونق‌بخشی به کتابفروشی‌ها هدف ما است، سعی کردیم که این مبلغ را برای همه کتابفروشی‌ها دو میلیون تومان درنظر بگیریم. همچنین در اجرای این دو مرحله سعی کردیم کتابفروشی‌هایی را که داری ظرفیت‌های بهتری برای فروش هستند شناسایی کنیم تا در صورت رعایت ضوابط و قواعدی که ما برای فروش تعیین کردیم، یارانه آنها را پیش از اتمام به صورت خودکار شارژ کنیم.
 
کنترل فروش کتاب‌های دانشگاهی در «عیدانه کتاب»
غلامی جلیسه همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره میزان فروش کتاب‌های دانشگاهی در طرح «عیدانه کتاب» گفت: اگر شما می‌بینید که آمار فروش کتاب‌های دانشگاهی در این طرح تنها 3 درصد بوده است، به این دلیل است که ما این موضوع را کنترل کردیم که فروش کتاب دانشگاهی بالا نرود. از این‌رو در تخصیص یارانه یکی از امتیازهای درنظر گرفته شده این است که کتابفروشان میزان فروش کتاب‌های عمومی و کودک و نوجوان‌شان بیشتر باشد.

وی تأکید کرد: عملاً اگر نسبت فروش کتاب‌های کودک یک کتابفروشی به کتاب‌های عمومی آن بیشتر باشد، یارانه این کتابفروشی را تا پایان طرح افزایش می‌دهیم. اما اگر مبلغ قابل توجهی از فروش یک کتابفروشی کتاب‌های دانشگاهی باشد، تنها همان مبلغ کف یارانه که 20 میلیون ریال است برای آنها درنظر می‌گیریم و این مبلغ دیگر تمدید نمی‌شود. بنابراین ما فروش کتاب‌های دانشگاهی را از این طرق کنترل می‌کنیم و کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی هم به هیچ وجه در طرح ما جایی ندارند.

پیش‌بینی سامانه نظارتی قوی برای «تابستانه کتاب»
مدیرعامل موسسه خانه کتاب در پاسخ به خبرنگار دیگری درباره برخی گفته‌ها مبنی تخلفات کتابفروشان در فروش لوازم و کالاهای فرهنگی و ثبت آن در سامانه به عنوان کتاب، گفت: سامانه نظارتی ما آن‌قدر فیلترهای قوی دارد که به ندرت چنین اشتباهی رخ می‌دهد. البته در همه سیستم‌ها ضریب خطا وجود دارد، اما من این اطمینان را می‌دهم ضریب اشتباهات رخ داده در طرح‌های اجرا شده، کمتر از 5 درصد است.

غلامی جلیسه ادامه داد: ما در اجرای طرح تابستانه کتاب با پشتوانه و تجربیاتی که از دو طرح اول به دست آوردیم، این سامانه را بسیار قوی‌تر و ایمن‌تر کردیم. ما هم سخت‌گیرانه‌تر برخورد می‌کنیم و هم فیلترهای نظارتی بیشتری را در این سامانه نسبت به دو طرح گذشته بکار گرفته‌ایم. عملاً قول می‌دهم که شاهد تخلفاتی در این زمینه نباشیم یا اگر هم به صورت بسیار محدود رخ دهد، بلافاصله آن کتابفروشی متخلف بسته می‌شود و از ادامه طرح هم محروم خواهد شد.

وی درباره اشکال مختلف اعمال نظارت بر اجرای این طرح توضیح داد: رصدهای ما به صورت نظارت‌های حضوری، نظارت و کنترل خود اظهاری، نظارت آنلاین و نظارتی که خود مردم روی این طرح دارند انجام می‌شود؛ به طوری که ما ساز و کاری پیش‌بینی کردیم تا مردم بتوانند نظرات و شکایات خود را به گوش ما برسانند.

نقش پر رنگ رسانه‌ها در استقبال از «تابستانه کتاب»
غلامی جلیسه در ادامه این نشست نقش رسانه‌ها را در فراخوانی مردم به این طرح بسیار پررنگ دانست و گفت: در طرح عیدانه کتاب شاهد حضور موفق و مستمر رسانه‌ها بودیم که در بحث اطلاع‌رسانی کمک بسیاری به ما کردند و ما هم در مراسم تقدیر و تشکر از کتابفروشان برتر طرح «عیدانه کتاب»، از سه رسانه‌‌هایی که فعالیت بیشتری در این زمینه داشتند تقدیر کردیم.

وی افزود: مطمئن هستم که بخش عمده‌ای از موفقیت طرح عیدانه مدیون تلاش‌ها و زحمات دوستان ما در رسانه‌ها بوده است و بر همین اساس معتقدم حمایت حداکثری رسانه‌ها از طرح «تابستانه کتاب» قطع به یقین به استقبال گسترده مردم از این طرح و در نهایت کتاب و کتابخوانی منجر خواهد شد.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب با بیان اینکه «تابستانه کتاب همزمان با عید فطر در 16 تیر آغاز و تا آخرین ساعات روز 15 مرداد ماه در کتابفروشی‌های عضو سراسر کشور ادامه خواهد داشت، عنوان کرد: ما از الان در حال طراحی «پاییزه کتاب» هستیم و امیدوارم بتوانیم در مناسبت خوبی که قریب به یقین هفته کتاب خواهد بود، طرح «پاییزه کتاب» را در سطح کشور اجرا کنیم. بازه‌های زمانی درنظر گرفته شده برای اجرای این طرح، دقیقاً در زمان رکود کسب و کار کتابفروشان واقع شده است تا از این طریق بتوانیم این رکود را برطرف کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها