پنجشنبه ۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
تاکید بر تولید ادبیات در زمینه سواد رسانه‌ای در جدیدترین شماره فصلنامه «رسانه»

صد و دومین شماره فصلنامه علمی ترویجی وسایل ارتباط جمعی با عنوان «رسانه» ویژه بهار 1395 منتشر شد. در مقالات این شماره که بیشتر با محوریت سواد رسانه‌ای نگارش شده ضمن ارائه مدلی برای ارتقای سواد رسانه‌ای بر تولید ادبیات در زمینه سواد رسانه‌ای و آموزش رسانه و گفتمان مفاهیم مرتبط با سواد رسانه‌ای در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها تاکید شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) صد و دومین شماره فصلنامه علمی ترویجی وسایل ارتباط جمعی با عنوان «رسانه» ویژه بهار 1395 منتشر شد.
 
در جدیدترین شماره این فصلنامه مقالاتی با عنوان «تبیین الگوی آموزش سواد رسانه‌ای در نظام آموزش و پرورش» به کوشش هادی خانیکی، وحیده شاه‌حسینی و فاطمه نوری‌راد، «مقایسه کاربرد پذیری تارنماهای خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا و فارس از دیدگاه کاربران» به کوشش محمدمهدی فرقانی و علی رستگار، «خوش‌بندی اقلام و محصولات فرهنگی فضای مجازی» به کوشش عباس طلوعی و بهداد میرافشار و «رسانه‌های اجتماعی و مدیریت بحران نقش تلفن‌های همراه هوشمند در کنشگری اجتماعی» به کوشش حسین بصیریان‌جهرمی، محمد عبدالحسینی و ملیکار بردبار منتشر شده است.
 
همچنین مقالات دیگری با عناوین «سنجش تاثیر استفاده از تلفن همراه هوشمند بر سبک زندگی کاربران ایرانی» نوشته حسین کرمانی، «بررسی تاثیر سواد رسانه‌ای بر مصرف ذهنی کالاهای فرهنگی زنان 15-39 سال (مطالعه موردی شهر شهرکرد)» نوشته اصغر محمدی و مهری فاضلیان‌دهکردی، «ایماژ منفی از بدن کاربران نوجوان شبکه اجتماعی فیس‌بوک بررسی نقش واسطه گری فاکتور اختلاف از خود» نوشته اشرف‌سادات احدزاده و حسین امامی رودسری و «سوگیری رسانه‌ای در بازارهای مالی (با تاکید بر علل فردی و سازمانی)» نوشته محسن میرزا ابوالحسن خان ایلچی (محسن ایلچی)» در صد و دومین شماره فصلنامه علمی ترویجی وسایل ارتباط جمعی درج شده است.
 
درباره اهداف مقاله «تبیین الگوی آموزش سواد رسانه‌ای در نظام آموزش و پرورش» به کوشش هادی خانیکی، وحیده شاه حسینی و فاطمه نوری راد در این شماره می‌خوانیم: «مقاله پیش رو به تبیین الگویی عملیاتی، جهت آموزش سواد رسانه‌ای برای کودکان، بر مبنای رویکردهای نوین آموزشی می‌پردازد. تعریف ما از سواد رسانه‌ای برایندی از تعاریف موجود و تلفیقی از مهارت‌های تفکر انتقادی با دانش ارتباطی پیرامون محتوای رسانه‌ای است.

الگوی پیشنهادی این مقاله طرحی مرکب از سه مرحله بلندخوانی در سنین پیش از دبستان، آموزش فلسفیدن به کودکان در چند سال آغازین دبستان و آموزش محتوای رسانه‌ای در سال‌های پایانی دبستان است و نهادینه کردن زیرساخت‌هایی در بطن فکر کودکان، پیش از ورود ساختارهای دانش رسانه‌ای در دستور کار دارد. سبک آموزشی بازاندیشانه، گفت‌وگو محور و مبتنی بر خلقه کندو کاو اصل جدایی ناپذیر این این الگو است که می‌تواند نگرشی باز اندیشانه، مسئولانه، انتقادی و خلاقانه نسبت به متون رسانه‌ای در کودکان ایجاد کند و به قضاوت دقیق‌تر آنها در امور منجر شود.»

همچنین در مقاله «بررسی تاثیر سواد رسانه‌ای بر مصرف ذهنی کالاهای فرهنگی زنان 15-39 سال (مطالعه موردی شهر شهرکرد)» پیشنهاد شده است «تولید ادبیات در زمینه سواد رسانه‌ای و آموزش رسانه، گفتمان مفاهیم مرتبط با سواد رسانه‌ای در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها، شناساندن هر چه بیشتر سواد رسانه‌ای و آموزش آن از طریق رسانه‌های کثیر الانتشار همچون مطبوعات روزنامه‌ها و مجلات و تدوین انتشار کتاب‌های ویژه استفاده مناسب و نقادانه از اطلاعات و آشنایی و آگاهی از سواد رسانه‌ای برنامه‌های متعدد صدا و سیما و سمینارها، برگزاری ورک شاپ و کارگاه‌های آموزشی، اهمیت بیشتر به رشد تفکر انتقادی، ارتقای امکانات در خصوص آموزش‌های سواد رسانه‌ای و فعال کردن انجمن‌های اولیا و مربیا درباره آگاهی بخشی درباره تاثیرات سوء مصرف گرایی و به خصوص حساسیت مصرف کالاهای فرهنگی در نظر گرفته شود.»  

صد و دومین شماره فصلنامه علمی ترویجی وسایل ارتباط جمعی با عنوان «رسانه» ویژه بهار 1395 به صاحب امتیازی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر مسئولی و سردبیری محمد سلطانی فر در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. این فصلنامه به همت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها تدوین می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها