وی افزود: بایستههای آموزش و ضرورتهای تدریس در هریک از رشتههای تخصصیِ دانشگاهی از جمله مواردی است که با وجود اهمیت فراوان، کمتر مورد توجه پژوهشگران آن رشتهها قرار میگیرد و متخصصان هر رشته غالبا با کمارج دانستن این مقوله، کاوش درباره آنرا به رشتههای ویژه مانند تعلیم و تربیت و روانشناسیِ تربیتی احاله میکنند. این در حالی است که به نظر میرسد آموزش هر رشته، با توجه به ماهیتِ موضوع و روشهای آن، الگو و مسائل و راهکارهای آموزشی متناسب با فضای همان رشته را ایجاب میکند و در نتیجه، برای فهم بهترِ این نوع مسائل باید از یک سو، نگرش میانرشتهای به منظور تعامل مؤثرترِ پژوهشگرانِ تعلیم و تربیت و روانشناسی با پژوهشگرانِ دیگر رشتهها تقویت شود و از سوی دیگر، بسترهای فرهنگی و بومی در آموزش رشتههای تخصصی هرچه بیشتر مد نظر قرار گیرد.
این استادیار گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در فضای دانشگاههای ایران، موضوع «آموزش» (به معنای علمی و روشمندِ آن) در رشتههای مختلف، بهویژه در علوم انسانی، تا حد زیادی در سایه «پژوهش» قرار گرفته و به یک تعبیر، پژوهش، کارکرد آموزشیـتعلیمیِ دانشگاه را تحتالشعاع قرار داده است. مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» با توجه به مأموریتهای خود، با رصد این مسائل و چالشهای پیش روی رشتههای علوم انسانی در دانشگاهها، در حد توان خود، تلاش کرده است از طریق برقراری پیوندهای علمی بین تجربههای آکادمیک در عرصه جهانی و مسائل بومی جامعه علمی ایرانی، به تحقیق و ترجمه در این زمینه بپردازد.
صیامیان اظهار کرد: کتاب «آموزش تاریخ در دانشگاه: ارتقای سطح یادگیری و فهم» نوشته آلن بوث، از آثار مهم و جامعی است که محتوای آن نشاندهنده چگونگی مواجهه علمی و دانشگاهی با موضوع آموزش رشتههای علوم انسانی و به طور ویژه رشته تاریخ است. این اثر، در فرایند ارزیابی، از میان چندین اثر مشابه پیشنهادیِ مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانیِ«سمت»، نهایتا از سوی شماری از استادان تاریخ دانشگاههای معتبر کشور برای ترجمه انتخاب شد و در مجموعهای هدفمند از کتابهای «سمت»، که با عنوان «نظریه و روش در مطالعات تاریخی» منتشر میشود، به چاپ رسید.
وی بیان کرد: اکنون، برای معرفی موضوع و مسائل و رویکرد مطرحشده در این کتاب، و بررسی نسبت آنها با زمینه و مسائل آموزش تاریخ در نظام دانشگاهی کشورمان، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» به طراحی و برگزاری نشستی علمی اقدام کرده است تا با حضور استادان و صاحبنظران برجسته رشته تاریخ، دیدگاههای مولف معرفی و بازخوانی شود و در مورد مسائل آموزش تاریخ در دانشگاههای ایران نیز هماندیشی و تبادلنظر صورت گیرد.
نشست بازخوانی و بررسی کتاب «آموزش تاریخ در دانشگاه» دوشنبه 28 تیرماه، ساعت 10 تا 12 در سازمان سمت به نشانی بزرگراه جلال آلاحمد، غرب پل یادگار امام برگزار خواهد شد.
موضوع سخنرانی | سخنران |
معرفی بخشی از سیاستگذاریها و فعالیتهای مرکز تحقیق در رشته تاریخ |
دکتر مهدی احمدی، رئیس مرکز تحقیق و توسعه «سمت» |
معرفی و بازخوانی محتوای کتاب همراه با ارائه پردهنگار (پاورپوینت) |
دکتر زهیر صیامیان، دکتر احمدیمنش و محمد غفوری |
میزگرد تخصصی نقد و بررسی کتاب | دکتر یوسفیفر، دکتر ملائیتوانی و دکتر فیاض انوش |
جمعبندی و اختتامیه | دکتر عبدالرسول خیراندیش |
نظر شما