چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
نشست بازخوانی و بررسی کتاب «آموزش تاریخ در دانشگاه» برگزار می‌شود

نشست بازخوانی و بررسی کتاب «آموزش تاریخ در دانشگاه» از سوی مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» برگزار می‌شود.

دکتر زهیر صیامیان‌گرجی، دبیر علمی نشست بازخوانی و بررسی کتاب «آموزش تاریخ در دانشگاه» به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: این نشست از سوی مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی (سازمان سمت) دوشنبه 28 تیرماه برگزار می‌شود.

وی افزود: بایسته‌های آموزش و ضرورت‌های تدریس در هریک از رشته‌های تخصصیِ دانشگاهی از جمله مواردی است که با وجود اهمیت فراوان، کمتر مورد توجه پژوهشگران آن رشته‌ها قرار می‌گیرد و متخصصان هر رشته غالبا با کم‌ارج دانستن این مقوله، کاوش درباره آن‌را به رشته‌های ویژه مانند تعلیم‌ و تربیت و روان‌شناسیِ تربیتی احاله می‌کنند. این در حالی است که به نظر می‌رسد آموزش هر رشته، با توجه به ماهیتِ موضوع و روش‌های آن، الگو و مسائل و راهکارهای آموزشی متناسب با فضای همان رشته را ایجاب می‌کند و در نتیجه، برای فهم بهترِ این نوع مسائل باید از یک سو، نگرش میان‌رشته‌ای به منظور تعامل مؤثرترِ پژوهشگرانِ تعلیم‌ و تربیت و روان‌شناسی با پژوهشگرانِ دیگر رشته‌ها تقویت شود و از سوی دیگر، بسترهای فرهنگی و بومی در آموزش رشته‌های تخصصی هرچه بیشتر مد نظر قرار گیرد.

این استادیار گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در فضای دانشگاه‌های ایران، موضوع «آموزش» (به معنای علمی و روشمندِ آن) در رشته‌های مختلف، به‌‌ویژه در علوم انسانی، تا حد زیادی در سایه «پژوهش» قرار گرفته و به یک تعبیر، پژوهش، کارکرد آموزشی‌ـ‌تعلیمیِ دانشگاه را تحت‌الشعاع قرار داده است. مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» با توجه به مأموریت‌های خود،‌ با رصد این مسائل و چالش‌های پیش روی رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌ها، در حد توان خود، تلاش کرده است از طریق برقراری پیوندهای علمی بین تجربه‌های آکادمیک در عرصه جهانی و مسائل بومی جامعه علمی ایرانی،‌ به تحقیق و ترجمه در این زمینه بپردازد.

صیامیان اظهار کرد: کتاب ‌«آموزش تاریخ در دانشگاه: ارتقای سطح یادگیری و فهم» نوشته آلن بوث، از آثار مهم و جامعی است که محتوای آن نشان‌دهنده چگونگی مواجهه علمی و دانشگاهی با موضوع آموزش رشته‌های علوم انسانی و به طور ویژه رشته تاریخ است. این اثر، در فرایند ارزیابی، از میان چندین اثر مشابه پیشنهادیِ مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانیِ«سمت»، نهایتا از سوی شماری از استادان تاریخ دانشگاه‌های معتبر کشور برای ترجمه انتخاب شد و در مجموعه‌ای هدفمند از کتاب‌های «سمت»، که با عنوان «نظریه و روش در مطالعات تاریخی» منتشر می‌شود، به چاپ رسید.

وی بیان کرد: اکنون، برای معرفی موضوع و مسائل و رویکرد مطرح‌شده در این کتاب، و بررسی نسبت آنها با زمینه و مسائل آموزش تاریخ در نظام دانشگاهی کشورمان، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» به طراحی و برگزاری نشستی علمی اقدام کرده است تا با حضور استادان و صاحب‌نظران برجسته رشته تاریخ، دیدگاه‌های مولف معرفی و بازخوانی شود و در مورد مسائل آموزش تاریخ در دانشگاه‌های ایران نیز هم‌اندیشی و تبادل‌نظر صورت گیرد.

نشست بازخوانی و بررسی کتاب «آموزش تاریخ در دانشگاه» دوشنبه 28 تیرماه، ساعت 10 تا 12 در سازمان سمت به نشانی بزرگراه جلال آل‌احمد، غرب پل یادگار امام برگزار خواهد شد.
 
موضوع سخنرانی سخنران
معرفی بخشی از سیاستگذاری‌ها و فعالیت‌های
مرکز تحقیق در رشته تاریخ
دکتر مهدی احمدی، رئیس مرکز تحقیق و توسعه «سمت»
معرفی و بازخوانی محتوای کتاب
همراه با ارائه پرده‌نگار (پاورپوینت)
دکتر زهیر صیامیان، دکتر احمدی‌منش و محمد غفوری
میزگرد تخصصی نقد و بررسی کتاب دکتر یوسفی‌فر، دکتر ملائی‌توانی و دکتر فیاض انوش
جمع‌بندی و اختتامیه دکتر عبدالرسول خیراندیش
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها