شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
بالاپژوه: کتابفروشی‌های مجهز بیشتر مورد مراجعه مردم هستند/ سهم بالای آثار کودک و نوجوان برای موفقیت در «تابستانه کتاب»

ابراهیم بالاپژوه، مدیر شهر کتاب مشهد با اشاره به عوامل مختلف موثر در استقبال عمومی و فروش بالای کتاب در این فروشگاه در طرح «تابستانه کتاب» گفت: استقبال گسترده از آثار کودک و نوجوان و میزان فروش آثار این حوزه، سهم عمده‌ای در انتخاب ما به عنوان کتابفروشی برتر «تابستانه کتاب» داشت.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- هدایت بخشی از بودجه‌های فرهنگی و یارانه مصرفکننده به سمت کتابفروشی‌ها اتفاق بی‌سابقه‌ای بود که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید در سال 1394 آغاز شد و بر این اساس دو طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» در هفته کتاب سال گذشته و «عیدانه کتاب» در ایام نوروز سال جاری به همت موسسه خانه کتاب اجرا شد.

«تابستانه کتاب» سومین گام از این طرح‌های حمایتی بود که با شعار «فراغتی و کتابی» در بازه زمانی یک ماهه از 16 تیرماه تا 15 مردادماه سال جاری در سطح کشور اجرا شد که طی آن 93 میلیارد و 419 میلیون و 37 هزار و 106 ریال کتاب با تخفیف 17 میلیارد و 965 میلیون و 775هزار و 814 ریال به فروش رفت.

براساس برخی آمارهای منتشر شده از سوی موسسه خانه کتاب، 10 کتابفروشی از شهرهای مشهد، اهواز، رشت، تهران، کرمانشاه و ساری به لحاظ تعداد فروش کتاب به‌عنوان کتابفروشی‌های برتر «تابستانه کتاب» معرفی شدند.

ابراهیم بالاپژوه، مدیر شهر کتاب مشهد که به‌عنوان برترین کتابفروشی طرح «تابستانه کتاب» به لحاظ تعداد فروش کتاب معرفی شده، درباره دلایل موفقیت خود در این طرح گفت: منحصر به‌فرد بودن فروشگاه شهر کتاب در شهر مشهد، یکی از دلایل موفقیت ما در «تابستانه کتاب» است، به‌طوری‌که ما نخستین و تنها شهر کتاب این شهر هستیم که با 800 متر مربع فضای فروشگاهی تجهیز شده است. به‌عنوان یک هایپر مارکت فرهنگی، بخش عمده‌ای از نیازهای فرهنگی مردم مشهد را تأمین می‌کنیم.

وی با اشاره به محدودیت‌های کتابفروشان به واسطه متراژ پایین فضای فروشگاهی ادامه داد: بسیاری از کتابفروشان فعال در این شهر به دلیل محدودیت در فضای فروشگاهی، مجبور می‌شوند که تنها به دو یا سه حوزه به‌صورت تخصصی و جامع بپردازند، اما وجود فضای گسترده فروشگاهی در شهر کتاب مشهد این امکان را به ما داده تا آثاری از تمام حوزه‌های عمومی و تخصصی در این مرکز جمع‌آوری کنیم و حتی آهسته آهسته به سمت کتاب‌های تخصصی دانشگاهی هم برویم.

این فعال حوزه نشر، بخش کودک و نوجوان شهر کتاب مشهد را مجهزترین بخش‌ این فروشگاه معرفی کرد و افزود: ما کامل‌ترین مجموعه کتاب‌های کودک و نوجوان را در این فروشگاه تهیه کردیم که آثار بسیاری در تمام زمینه‌های مرتبط با کودک و نوجوان را داراست و می‌توانم بگویم که استقبال گسترده از آثار این حوزه، سهم عمده‌ای در انتخاب ما به‌عنوان کتابفروشی برتر «تابستانه کتاب» داشت.

مدیر شهر کتاب مشهد اظهار کرد: طبیعتا علاقه‌مندان مطالعه و کتاب برای پیدا کردن و تهیه کتاب‌های مورد علاقه خود، ترجیح می‌دهند به کتابفروشی‌هایی مراجعه کنند که دارای منابع بیشتری است، به‌ویژه اگر پای استفاده از تخفیف هم در میان باشد، این موضوع شدت بیشتری می‌گیرد.

بالاپژوه همچنین طراحی دکور و قفسه‌بندی این فروشگاه را یکی از مهمترین عوامل در جذب مشتری دانست و گفت: ما سعی کردیم در طراحی دکور و قفسه‌بندی‌ها از الگوی شهر کتاب مرکزی تهران بهره‌ ببریم و توانستیم از این موضوع در طرح «تابستانه کتاب» کمال استفاده را ببریم، به‌طوری‌که مراجعه‌کنندگان ما در شهر مشهد به محض ورود به فروشگاه با فضایی روبه‌رو می‌شوند که انتظار دیدن آن‌را نداشتند.



وی با اشاره به نقش موثر تبلیغات هدفمند در استقبال عمومی از این طرح ادامه داد: طبیعتا ما نیز به نوبه خود از طریق فضای مجازی تبلیغات «تابستانه کتاب» را انجام دادیم، اما از آنجا که این طرح یک طرح ملی است، می‌طلبد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات کل آن در استان‌ها، همکاری و حمایت بیشتری در تبلیغات این طرح داشته باشند.

مدیر شهر کتاب مشهد عنوان کرد: به‌عنوان مثال ادارات کل ارشاد استان‌های خوزستان و قم به‌صورت ویژه روی این طرح کار کردند. در حال حاضر خراسان رضوی به لحاظ میزان فروش کتاب پس از تهران در رده دوم کشور قرار گرفته است. با توجه به ظرفیت بالای شهر مشهد به لحاظ حضور توریست‌ها و زائران، تبلیغات بیشتر با همکاری اداره کل ارشاد خراسان رضوی می‌توانست این استان را به عنوان پرفروش‌ترین استان در طرح «تابستانه کتاب» معرفی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها