دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰
یارعلی: چاپخانه‌ای موفق است که چاپ انبوه و دیجیتال را توأمان بکار گیرد

منوچهر یارعلی، بازرس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ، مثبت بودن آینده صنعت چاپ را در گرو تجمیع مجموعه‌های کوچک و تبدیل آن‌ها به یک مجموعه دانست و گفت: مجموعه‌ای در این عرصه می‌تواند موفق باشد که تولید انبوه و دیجیتال را توأمان در اختیار داشته باشد.

منوچهر یارعلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره محاسن چاپ دیجیتال در مقایسه با تولید انبوه اظهار کرد: چاپ دیجیتال برخلاف چاپ انبوه که در مکان‌های خاصی مانند زیرزمین یا طبقه همکف ساختمان‌ها قابلیت اجرایی دارد، در هر ساختمان و در هر طبقه‌ای، حتی طبقات بالاتر یک ساختمان، می‌تواند قابل بهره‌برداری باشد. همچنین چاپ دیجیتال به فضای چندان بزرگی که در تولید انبوه است، نیاز ندارد و در یک مکان کوچک هم قادر به تولید محصول است؛ این ویژگی‌ها در شرایطی که در بازار اجاره مکان بسیار گران است، از اهمیت دوچندان برخوردار می‌شوند.
 
وی با اشاره به دیگر محاسن چاپ دیجیتال، گفت: تعداد مواد مصرفی در چاپ دیجیتال (مرکب و پودر و مَسپر) نسبت به مواد مصرفی تولید انبوه (مرکب، مواد شیمیایی، نوردها، خودروهای مرکب، پودر، خشک‌کن و ...) محدود است و در نتیجه هزینه نگهداری مواد و هزینه استهلاک ماشین‌آلات در چاپ دیجیتال بسیار پایین‌تر از تولید انبوه است.
 
عضو اتحادیه چاپخانه‌داران تهران ادامه داد: چاپ دیجیتال در مقایسه با تولید انبوه، به تعداد پرسنل اندکی نیازمند است، در نتیجه برای کسی که چاپ دیجیتال انجام می‌دهد، هزینه‌های مربوط به پرسنل و نیروی انسانی تقلیل می‌یابد.
 
یارعلی عنوان کرد: همچنین در چاپ دیجیتال زمان فرایند تولید محصول نهایی بسیار کوتاه است، اما در تولید انبوه در اغلب موارد، تولید محصول نهایی زمان‌بَر است. البته ناگفته نماند که تولید انبوه (مثلاً اُفست) محصولاتی با تیراژ پایین اصلاً مقرون به‌صرفه نیست.
 
وی تنها عیب چاپ دیجیتال را بالا بودن قیمت تمام‌شده محصول نهایی برشمرد و افزود: قیمت تمام‌شده محصول نهایی چاپ دیجیتال نسبت به تولید انبوه، علی‌رغم این‌که در چاپ دیجیتال مواد مصرفی کمتری بکار گرفته شده‌اند، بالاتر است که همین امر شاید تنها دلیل برخی ناشران در استفاده نکردن از چاپ دیجیتال باشد؛ کیفیت مواد مصرفی چاپ دیجیتال و کارکردهای مختلف آنها در قیمت تمام‌شده محصول نهایی تأثیر مستقیم دارد.
 
بازرس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ در پاسخ به این پرسش که «به لحاظ کیفیت، محصول نهایی کدامیک از این دو نوع چاپ (چاپ دیجیتال و تولید انبوه) در سطح بالاتری قرار دارد؟» گفت: کیفیت محصول نهایی، به نوع ماشینی که می‌خواهید چاپ دیجیتال یا تولید انبوه انجام دهید، بستگی دارد. به‌طور مثال اگر در هر دو نوع چاپ، پایین‌ترین مدل ماشین بکار گرفته شود، بنده از نظر ماندگاری رنگ، ترجیح می‌دهم از تولید انبوه (اُفست) استفاده کنم. اما اگر مدل هر دو ماشین در چاپ‌های دیجیتال و انبوه بالا باشد، چای دیجیتال را ترجیح خواهم داد.
 
یارعلی درباره آینده صنعت چاپ در راستای توسعه چاپ دیجیتال، عنوان کرد: در آینده مجموعه‌های کوچک (چاپخانه‌های کوچک) یا  باید خودشان را به‌روز کنند یا این‌که تجمیع شوند و در قالب یک مجموعه یکپارچه و واحد فعالیت کنند. در آینده، مجموعه‌ای موفق خواهد بود که توأمان هم چاپ دیجیتال انجام دهد و هم تولید انبوه داشته باشد.
 
وی ادامه داد: در مجموع آینده صنعت چاپ را با توجه به توسعه روزافزون چاپ دیجیتال، مثبت ارزیابی می‌کنم و یقین دارم با دانشی که در ایران در حال پیشرفت است و با خروجی‌های دانشگاه چاپ، این صنعت می‌تواند در آینده نه چندان دور، با جهان رقابت کند.
 
عضو اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در پایان از مسئولان و متصدیان حوزه چاپ خواست تا به فریاد صنعت چاپ برسند. وی در این‌باره، اظهار کرد: از مسئولان می‌خواهیم که با حمایت از این صنعت، کمک کنند تا اهالی آن بتوانند روی پاهای خود بایستند. در این زمینه کمترین کاری که می‌شود انجام داد، حذف یا به حداقل رساندن مالیات چاپخانه‌داران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها