«مدیریت ادغام در سازمانها» عنوان موضوعی است که سید صابر امامی و روحالله حلمزاده در کتابی به بررسی آن پرداختهاند.
کتاب حاضر در 11 فصل با عناوین مبانی کلیات، استراتژیهای یکپارچگی، نیازسنجی ادغام، ادغام واحدهای عمودی، ادغام واحدهای افقی، شرکای تجاری ادغام سازمانها، ادغام تکنولوژی، ادغام مشتریان مدیریت پروژههای بزرگ و پورتفولیو، فرایند ادغام در سازمانها، نقش مدیران منابع انسانی در فرایند ادغام، مدیریت ادغام و نگرش جهانی و تجربه ادغام سامان یافته است.
غلامرضا کاتب در مقدمهای بر این کتاب مینویسد: «ادغام و مدیریت آن نوعی رشد در فعالیتها و عملیاتها به شمار میرود که باعث متنوعتر شدن و در بسیاری موارد راهکار مقابله با تداخلها در فعالیتهای شرکت میشود و از جمله استراتژیهای شرکتها جهت افزایش موقعیت رقابتی و یکی از تصمیمات مهم و استراتژیک در مدیریت عالی سازمان تلقی میشود. در شرایطی که رقابت در سطح جهانی چنان افزایش یافته که تکیه بر کارایی درونی و نقاط قوت بنگاه به تنهایی موجب دوام و رشد نمیشود، شرکتها با اتحاذ روشهای ترکیب از منابع فرصتهای قابل بهرهبرداری یکدیگر به صورت مشترک استفاده میکنند و با هم افزایی گروهی در مقابل تهدیدهای محیط رقابتی ایستادگی میکنند.
علم اقتصاد و مدیریت پویایی ابزارهای ترکیب منابع و انجام معاملات و ترکیب را مفید میداند، زیرا این امر نشانه جریان موفق در کسب و کار میباشد که به صورت کارا و با بهرهوری بالا در سرمایهگذاریهای مالی و انسانی توجیهپذیر، تخصیص مییابد. هرچند که این موضوع مانند بسیاری از تصمیمات کلیدی در سازمان اگر موثر و به موقع برنامهریزی، ارزیابی و کنترل نشود میتواند صدمات جبرانناپذیری به سازمان وارد کند.
به طور کلی ادغام و اجماع شرکتها به فرایندهای مربوط به ترکیب و اتحاد شرکتها گفته میشود. این اقدامات به نوعی یک تصمیم استراتژیک هستند؛ به همین دلیل در عالی سازمان ولی با ایجاد فرایند مشارکت در تصمیمگیری (MBO) اتخاذ میگردد. آثار ناشی از ادغام و اکتساب هم در سطح خرد یا شرکتها و هم در سطح اقتصاد کلان قابل بررسی است. بررسیها نشان دادهاند که ادغام و تحصیل بعضی مواقع نتایج مفید و مثبت گاهی اوقات نتایج مخربی برای شرکتها و اقتصاد در پی دارند. تصمیمگیری راجع به ادغام و اکتساب، از تصمیمات استراتژیک و بسیار هنرمندانه و تخصصی مدیران ارشد تلقی میشود که بلند مدت و حرفهای هستند.
در سالهای اخیر این اقدامات توانستهاند ارزشها و البته زیانهایی را برای اقتصاد جهان و بسیاری از شرکتها به ارمغان آورند که خود محل بحث و منازعه بسیاری از نظریه پردازان و نیز موضوع مطالعات و تحقیقات تجربی بسیاری از محققین مالی بوده است.
در این مسیر مدیریت ادغام در سازمانها علیرغم اهمیت ویژه، به عنوان سرفصلی آکادمیک به صورت یکپارچه از دید متخصصین حوزه سازمان دور بوده است؛ بدین جهت پرداختن به این موضوع در فضای دانشگاهی مغتنم است و نگارش این دست کتابها را میتوان گامی موثر در این مسیر قلمداد کرد.»
کتاب «مدیریت ادغام در سازمانها» با شمارگان هزار نسخه در 117 صفحه به بهای 55 هزار ریال از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.
نظر شما