ترجمه نخستین کتاب با موضوع «سواد حرکتی» به کوشش سعید ولدی و سمیه شیخی یگانه به پایان رسید.
وی در توضیح مفهوم «سواد حرکتی» گفت: مفهومی از رشد حرکتی وجود دارد که از مکتب فلسفی اگزیستانسیالیستها و پدیدهشناسی نشات میگیرد. این دیدگاهها اهمیت محوریِ وجه جسمانیت در هستی انسان را مورد توجه قرار دادهاند. کتاب «سواد حرکتی» برای معرفی مفهوم سواد حرکتی به مخاطبان طراحیشده و اثری برای بهکارگیری این نگرش برای دستیابی و حفظ آن در طول عمر است.
ولدی درباره عوامل موثر در سواد حرکتی که در این کتاب به آن اشاره شده است، توضیح داد: در کتاب «سواد حرکتی» آثار فلسفی اگزیستانسیالیستها و پدیدهشناسان، اهمیت رشد حرکتی که در اوایل کودکی فراموش شده، فاصله گرفتن از فعالیت بدنی بهعنوان بخشی از شیوه و سبک زندگی و مسائل تربیتبدنی مدارس بررسی شده است.
به گفته وی، سواد حرکتی قابلیتی است که میتواند در همه افراد رشد کند. این، مفهوم جهانی است که برای هر فرد با هر سنی یا قابلیت جسمی کاربردی است. به معنای دقیقتر سواد حرکتی، متناسب با هر فرد در انگیزه، اعتمادبهنفس، توان حرکتی، دانش و درک برای حفظ فعالیت بدنی در طول عمر بروز مییابد. شناسایی سواد حرکتی میتواند در سایر مسائل از جمله شناسایی میزان سواد حرکتی افرادی که به تقویت فعالیت بدنی خود میپردازند، تضمین اهمیت و ارزش فعالیت بدنی در دوره تحصیل، ارایه هدفی روشن برای تمامی فعالیتهای بدنی کاربرد داشته باشد.
این مترجم علوم ورزشی ادامه داد: در کتاب «سواد حرکتی» پس از تشریح مبانی فلسفی این مفهوم و یافتههای اخیر از پژوهشهای علمی، سواد حرکتی در حیطه مسائلی مثل رشد، عزتنفس، مسئله چاقی، چالش تفاوتهای فردی و برداشتها از فعالیت بدنی در حیطه مدرسه و فراتر از آن و نیاز اقشار خاص به سواد حرکتی بررسی شده است.
ولدی با بیان این که نویسندگان فصلهای کتاب متخصصان حوزه سواد حرکتیاند، گفت: در دو بخش نخست کتاب مواردی چون جزئیات مفهوم سواد حرکتی، نگاه دقیق و عمقی به فلسفه حاکم بر مفهوم سواد حرکتی، ابعادی از توانمندی حرکتی قابل رشد را ضمن پیشروی افراد در مسیر سواد حرکتی، فرضیههای فلسفی پیرامون نقش سواد حرکتی را در رشد حس شخصی و روابط مؤثر بین فردی، شیوههای ارتباط سواد حرکتی را با مسائلی در زمینههای خاص و نگاهی به سواد حرکتی و چاقی آمده است.
به گفته وی، در بخش سوم نیز موضوعهایی چون نقش افراد مهم و برجسته در ارتقای سواد حرکتی، رابطه سواد حرکتی و فعالیتهای بدنی منظم در آموزش اجباری، رویکردهای آموزشی و یادگیری و سپس مضمون برنامههای فعالیت بدنی در مدرسه، اهمیت روشهای تدریس مربیان برای رشد سواد حرکتی همه جوانان و منطق و طبیعت مضمون برنامههای فعالیت بدنی در مدرسه برای جلب توجه شاگردان و همچنین حفظ سواد حرکتی مورد بحث قرار گرفته است.
سمیه شیخی نیز درباره اهمیت ترجمه این کتاب توضیح داد: آگاهی از مزایای حرکت و تحرک داشتن به ویژه برای کودکان در سنین اولیه ورود به دبستان و مقطع ابتدایی امری ضروری و مهم است اما متاسفانه در کشور ما حتی در شهرهای بزرگ و مدارس با امکانات مناسب نیز نسبت به آن بیتوجهی میشود.
این دبیر آموزش و پرورش افزود: در میان کودکان امروزی و در جامعه ما مفاهیم حرکت و نقش آن در سلامت و توسعه رشد همه جانبه کودکان هنوز از جایگاه خاصی برخوردار نیست. چه بسا آشنایی هر چه بیشتر همه اقشار جامعه با این موضوع و به کارگیری روز افزون آن در زندگی روزمره نقش تاثیرگذاری در توسعه رشد حرکتی در میان همه افراد جامعه ایفا کند.
به گفته شیخی، چاپ این کتاب و متقابلا آشنایی فعالان حرکتی با مفاهیم موجود در کتاب میتواند نقش بسزایی در بالا بردن آگاهی افراد و به ویژه فعالان حرکتی در زمره سواد حرکتی داشته باشد.
نظر شما