یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
فلاحیان: هدف آموزش و پرورش تربیت افراد حافظه‌محور نیست

ناهید فلاحیان، رئیس گروه مطالعات اجتماعی دفتر تألیف کتب درسی در مصاحبه با برنامه «صبح و گفت‌وگو» ضمن اشاره به بی‌نیازی دانش‌آموزان به کتاب‌های کمک آموزشی گفت: هدف آموزش و پرورش، تربیت افراد حافظه محورپاسخگو نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو گفت‌وگو، ناهید فلاحیان، رئیس گروه مطالعات اجتماعی دفتر تألیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش در برنامه «صبح و گفت‌‌وگو» درباره استفاده از کتاب‌‌های کمک آموزشی اظهار کرد: با توجه به طراحی فعالیت‌‌ها و تمرین‌‌ها در کتاب‌های درسی به‌نظر می‌رسد با توجه به مهارت‌‌های معلم، نیازی به معرفی و استفاده از کتاب‌‌های آموزشی نیست.
 
وی با انتقاد از وجود برداشت‌های غلط از طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش ادامه داد: به‌دنبال برداشت‌های نادرست از طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش فضای نامطلوبی ایجاد شده است. هدف آموزش و پرورش، تربیت افراد حافظه محورپاسخگو نیست بلکه به دنبال آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان هستیم.
 
فلاحیان افزود: در صورتی که معلم بدون توجه به تاثیر مثبت فضای تعاملی فقط به طرح پرسش در کلاس اکتفا کند در نهایت شاهد رشد تک‌ بُعدی دانش‌آموز خواهیم بود بنابراین معرفی کتاب‌های کمک آموزشی را تایید نمی‌کنیم.             
 
وی با تاکید بر لزوم تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر لازم نبود سند تحول بنیادین نوشته نمی‌شد و اجرایی شدن مفاد آن نیازمند عملیاتی شدن است؛ بنابراین نمی‌توان به این سند ایرادی وارد کرد اما امروز در آموزش و پرورش فقط حافظه دانش‌آموزان را با برگزاری امتحان‌های متعدد تباه می‌کنیم.                       
 
فریبا کیا، معاون بخش ساماندهی کتاب‌های کمک آموزشی ادامه داد: کتاب‌های کمک آموزشی در واقع کتاب‌ حل‌المسائل هستند که با عنوان‌های دیگر منتشر می‌شوند. کتاب‌های درسی محتوای یکسان و مهم‌ترین رکن آموزشی نیز همین منابع هستند. برخی دانش‌آموزان که در ساعت غیر‌درسی به منابع بیشتر نیاز دارند مهم‌ترین عامل هدایتگری معلم است. بخش ساماندهی کتاب‌های کمک آموزشی آموزش و پرورش به دنبال هدایت ذائقه‌ها به سوی منابع با هدف هم‌افزایی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها