سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
غلامی‌جلیسه: مشکلات زیرساختی نشر را منعکس کنید تا حال کتاب خوب شود

مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل موسسه کتاب در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره کتاب و رسانه گفت: رسانه‌ها به جای پرداختن به زردنویسی و مسائل کم‌عمق به متن آن بپردازند. از رسانه‌ها خواهش می‌کنم که به جای پرداختن به حواشی زود گذر به محتوا، عمق و مشکلات اساسی و زیرساختی نشر بپردازند تا حال کتاب بهتر شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره کتاب و رسانه با سخنرانی مجید غلامی‌جلیسه، مدیر عامل موسسه خانه کتاب، محمدرضا زائری، مشاور فرهنگی،‌ سید فرید قاسمی، پژوهشگر پیشکسوت کتاب سه‌شنبه 25 آبان‌ماه در پژوهشکده فرهنگ هنر و معماری برگزار شد.
 
غلامی‌جلیسه با ابراز نگرانی از بحث کتابسازی گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های گریبانگر وضعیت نشر کتاب بحث کتابسازی و زردنویسی در حوزه کتاب و نشر است یعنی امروزه بیش از سال‌های قبل شاهد این هستیم که آثار نه چندان مطلوب در صنعت نشر منتشر می‌شود و دغدغه جدی برای مسئولان و علاقه‌مندان است.
 
وی افزود: سال گذشته با استناد به یک پژوهش 10 ساله آماری را با توجه به کتاب سال جمهوری اسلامی انجام دادیم که بر اساس آن متوجه شدیم از کل کتاب‌های منتشر شده تنها یک درصد به عنوان برگزیده و یا شایسته تقدیر انتخاب می‌شوند. ضمن اینکه حتی در بسیاری از گروه‌ها و رشته‌ها اثری که به مرحله تقدیر برسد، نداشتیم و این یک ضعف عمده به شمار می‌آید.
 
مدیر عامل موسسه خانه کتاب ادامه داد: این‌که از میان انبوه کتاب‌های منتشر شده، آثار درخور توجه نمی‌توان پیدا کرد ضعف مشهودی در بدنه نشر ماست. ضمن اینکه سال گذشته تقریبا 84 هزار جلد کتاب به چاپ رسیده بود که بر اساس آثار برگزیده شده در 23 جشنواره نسبت حجم کل انتشار به آثار منتخب از میزان پایین برخوردار است.
 
غلامی‌جلیسه با انتقاد از زردنویسی برخی از رسانه‌های فعال در عرصه نشر اظهار کرد: راه‌اندازی فصلنامه نقد کتاب، جلسه‌های نقد کتاب و سایر فعالیت‌ها باعث شد که بارقه امیدی به وجود بیاید با این حال هنوز نسبت آثار ارزشمند پایین است. این مقدمه را عرض کردم تا فعالان رسانه در عرصه کتاب این حساسیت را داشته باشند و به کیفیت و عمق کتاب بپردازند تا اینکه به حواشی و ظاهر کتاب اهمیت بیشتری دهند و شاهد پرداختن به بحث زردنویسی و نگاه‌های پوپولیستی باشیم.
 
وی افزود: اگرچه تعداد خبرنگاران کتاب چندان زیاد نیست اما اگر همین تعداد اندک نیز به کیفیت و محتوای آثار را مورد توجه قرار دهند، می‌توانند تاثیر ارزشمندی داشته باشند اما بخش قابل توجهی از خبرنگاران کتاب نتوانسته مخاطبان نشر را به خود جلب کنند. این در حالی است که مباحث مهم و زیرساختی بسیاری داریم که کمتر به آن پرداخته می‌شود.
 
دبیر کتاب سال جمهوری اسلامی درباره بهتر شدن حال نشر ایران ادامه داد: خوشبختانه کتاب این ظرفیت را دارد که بیشتر به آن پرداخته شود و امیدوارم رسانه‌ها به جای پرداختن به زردنویسی و مسائل کم‌عمق به متن آن بپردازند. از رسانه‌ها خواهش می‌کنم که به جای پرداختن به حواشی زودگذر به محتوا، عمق و مشکلات اساسی و زیرساختی نشر بپردازند تا حال کتاب بهتر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها