موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، دو جلد دیگر از مجموعه کتابهای «رویکردها و نگرشها در آموزش و پرورش پیشرو» را برای بهبود کار با کودکان منتشر کرد.
این کتابها که از مجموعه کتابهای «رویکردها و نگرشها در آموزش و پرورش پیشرو» به چاپ رسیدهاند، برای ترویج اندیشههای برتر در زمینه تعلیم و تربیت و با هدف همیاری در دانشافزایی و نگرشسازی بهویژه برای کارشناسان، آموزگاران و مربیان منتشر میشود.
خوانندگان در کتاب «رویکرد اشتاینر والدورف در آموزش پیشدبستان» با رویکرد «والدورف – اشتاینر» آشنا خواهند شد. اشتاینر، فیلسوف و آموزشگری است که رویکرد خود را پس از جنگ جهانی اول برای کودکان کارخانه والدورف در یکی از شهرهای آلمان پایه گذاشت. این گروه از کودکان که از آموزش کیفی برخوردار نبودند، با شیوه آموزشی او جهانی تازه را آزمودند.
رویکرد والدورف بسیار چیزها دارد که مربیان و آموزگاران پیشدبستانی و دبستانی میتوانند از آن بهره ببرند تا تنها اندکی کار با کودکان را بهبود بخشند.
گزینش و انتخاب رویکرد «هایاسکوپ» در کتاب «به کارگیری رویکردهای اسکوپ در سالهای پیشدبستان» نیز به این سبب بوده است که این رویکرد در جهان بر پایه سنجش موقعیت کودکان فرودست با کودکان فرادست و یافتن راهکارهایی برای آموش باکیفیت به کودکان فرودست پایه گذاشته شده است.
دیوید ویکارت با پایهگذاری رویکرد «هایاسکوپ» کوشید که نخست، افسانه بهره هوشی کودکان سیاه را بیاعتبار و سپس نابرابریهای آموزشی کودکان آفریقاییتبار را با آموزش و پرورش باکیفیت در دورهی پیشدبستان جبران کند.
موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان که خود پایهگذار رویکرد بومی «آموزش خلاق از راه ادبیات کودکان» است، با انتشار مجموعه کتابهای «رویکردها و نگرشها در آموزش و پرورش پیشرو»، بستر و فضایی فراهم آورده است که مربیان، آموزگاران و آموزشگران با سایر رویکردها در این حوزه آشنا شوند. در چنین وضعیتی، گزینش یک رویکرد از سوی آنها از میان چندین رویکرد، با اندیشه و ژرفکاوی همراه خواهد بود.
مجموعه کتابهای «رویکردها و نگرشها در آموزش و پرورش پیشرو» از جمله کتابهایی است که در برنامه ترویج کتابخوانی «با من بخوان» برای فراگیری شیوههای نوین و خلاق آموزش کودکان، در اختیار آموزگارانی که به این برنامه میپیوندند، قرار میگیرد.
این موسسه پیش از این اقدام به انتشار کتاب «کلید یادگیری؛ آموزش کودکان سه تا هفتسال با رویکرد ویگوتسکی» از مجموعه «رویکردها و نگرشها در آموزش و پرورش پیشرو» کرده و در آیندهای نزدیک دو کتاب دیگر از این مجموعه را با عنوانهای «کاربرد رویکرد رجیو امیلیا در آموزش پیش دبستان» و «به کارگیری رویکرد مونتسوری در آموزش پیش دبستان» به چاپ خواهد رساند.
نظر شما