نشست خبری جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی(رشد) برگزار شد
ناصری: صداوسیما در معرفی کتابها مانند رپرتاژ آگهی عمل میکند/ تجلیل از برترین مولفان کتابهای آموزشی
محمد ناصری، مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی(رشد) با انتقاد از عملکر صداو سیما در تبایغ کتابهای آموزشی مناسب گفت: صداوسیما در معرفی کتابهای برخی موسسات مانند تولیدکننده رپرتاژ آگهی عمل میکند و ضروری است تا برای کتابهای مناسب سهمی اختصاص دهد.
ناصری با اشاره به تاریخچه تاسیس دفتر انتشارات تکنولوژی آموزشی گفت: دفتر انتشارات امور کتابخانهها در سال 1341 با هدف ذاتی ترویج مطالعه تاسیس شد و به دلیل کمبود منابع باید منابعی تولید میشد که علاوه بر قیمت ارزان مبتنی بر برنامه درسی زمان باشد بنابراین مجلات پیک منتشر شد. در ابتدا این نشریه با 7 عنوان و شمارگان 3 میلیون نسخه و در حال حاضر با 30 عنوان و شمارگان 40 میلیون نسخه منتشر و همچنان ارزان به سراسر کشور ارسال میشود.
وی افزود: دفتر انتشارات تکنولوژی آموزشی 17 سال پیش بنا به وظیفه ذاتی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر تجهیز کتابخانه مدارس و ترغیب همکاران فرهنگی به تبلیغ کتابهای موثر و ایجاد فضای مناسب برای بهرهگیری دانشآموزان زمینههایی برای معرفی کتاب را ایجاد کرد. در اسناد بالادستی از جمله سند تحول نظام آموزش و پرورش کتابخانه، آزمایشگاه و کارگاه جزو مکانهای بسیار مهم محسوب میشود، بهعبارت دیگر بخشی از تربیت آموزشی در فضای کتابخانه اتفاق میافتد. آموزش و پرورش بنابراین فقط به دنبال تولید کتابهای درسی نیست و تولید منابعی مفصلتر از منابع درسی وظیفه دفتر برنامهریزی و تکنولوژی آموزشی به حساب میآید.
ناصری با اشاره به انتشار نشریه «فهرستگان» ادامه داد: ارسال «فهرستگان» شامل منابع آموزشی به 105 هزار مدرسه در سراسر کشور یکی از برنامههای ساماندهی معرفی کتاب مناسب در آموزش و پرورش است. فهرستگان با تنوع به معلم امکان میدهد تا ضمن آشنایی با بهترین کتابها آنها را به دانشآموزان معرفی کند.
این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش با انتقاد از عملکرد رسانه ملی در تبلیغ کتاب اظهار کرد: رسانههای نسبت به کتاب در مقابل با سایر ابزارهای رسانهای مانند سینما عملکرد قابل توجهی ندارند. نخستین نقد به رسانه ملی وارد است چرا که این رسانه به دنبال تبلیغ کتاب ناشرانی است که هزینه تبلیغ میپردازند به عبارت دیگر رسانه ملی در این عرصه رپرتاژ آگهی تولید میکند. صدا و سیما از ظرفیت خود برای تبلیغ منابعی استفاده میکند که از نظر آموزش و پرورش گاهی نامناسب هستند و این درد به حساب میآید. صدا و سیما سهمی را برای معرفی بهترین کتابهای آموزشی اختصاص دهد.
ناصری درباره عملکرد وزارت آموزش و پرورش در معرفی کتابهای موثر و مناسب افزود: در سال تحصیلی گذشته وزارت آموزش و پرورش 3هزار و 639 عنوان کتاب مناسب در قالب نشریه «فهرستگان» معرفی کرده است. بنابراین به ازای هر روز آموزشی به طور میانگین بیش از 14 کتاب در همه مقاطع معرفی شده است. براین اساس به ازای هر روز آموزشی برای دانشآموزان ابتدایی 7 عنوان، برای دانشآموزان متوسطه 5 عنوان، برای معلمان و دانشآموزان متوسطه دوم 6 عنوان، برای هنرجویان، هنرآموزان و دانشآموزان فنی و حرفهای 5 عنوان و برای دانشآموزان مقطع پیشدبستانی 2 عنوان کتاب مناسب معرفی شده است.
وی گفت: همه فعالیتهای آموزش و پرورش در انتشار «فهرستگان» ترویجی محسوب میشود، به عبارت دیگر هیچ معلم و هیچ مدرسهای حق اجبار برای خرید کتاب غیردرسی ندارد. خانوادهها باید آگاه باشند که خرید کتابهای کمک آموزشی ضمانت موفقیت دانشآموزان در کنکور نیست و خرید کتاب بیشتر سواد بیشتری به بار نمیآورد. اگر کتاب درسی با روش صحیح از سوی معلم تفهیم شود نیازی به کتاب کمکدرسی نیست.
مدیرکل دفتر انتشارات تکنولوژی آموزشی با اشاره به رویکرد وزیر جدید آموزش و پرورش در اولویت مقوله پرورش نسبت به آموزش گفت: وزیر جدید آموزش و پرورش بر لزوم توجه بیشتر آموزش و پرورش بر امر پرورش تاکید کرد. به عبارت دیگر آموزش و پرورش باید محفلی برای آموزش برقراری ارتباط اجتماعی، وفاداری به ارزشها، اهمیت نظم به دانشآموزان باشد. این در حالی است که در حال حاضر آموزش و پرورش هدف خود را تنها به آموزش معطوف کرده است.
ناصری درباره برگزاری سیزدهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی (رشد) اظهار کرد: 4 هزار و 366 کتاب در دبیرخانه این جشنواره بررسی شده و همه این کتابها در سال 93 ـ 94 منتشر شدهاند، از این تعداد یک هزار و 73 عنوان کتاب برای داوری از سوی 22 گروه و 68 داور انتخاب شدند. ناشران شهرستانی در این دوره حضور چشمگیری دارند.
دبیر سیزدهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی (رشد) ادامه داد: آیین اختتامیه جشنواره، 29 آذرماه به میزبانی مدرسه «دارالفنون» برگزار میشود و از 15 اثر برگزیده و 19 اثر شایسته تقدیر و 25 ناشر تجلیل خواهد شد. گروه علوم تربیتی و روانشناسی با 120 اثر ، گروه پیشدبستانی و 108 عنوان و در گروه داستان ابتدایی 84 عنوان بیشتری آثار با به خود اختصاص دادهاند.
نظر شما