با حضور دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور صورت گرفت:
«لم یزرع» در کتابخانه عمومی پیروزی نقد و بررسی شد
نشست نقد و بررسی کتاب «لم یزرع» با حضور، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور، در کتابخانه عمومی پیروزی شهر تهران برگزار شد.
در این نشست فرحناز علیزاده، پس از خوانش خلاصهای از این رمان توسط یکی از حاضرین، گفت: این کتاب داستانی و رمانی است که توسط انتشارات «نیستان» چاپ شده است. «لم یزرع» همانطور که از عنوان آن پیداست به یک محیطی در عراق اشاره دارد به نام روستای «دجیل» که این روستا بر اثر جنگی که بوجود میآید و حملهای که یکسری از تروریستها به صدام انجام میدهند، توسط برادر صدام مورد مواخذه قرار میگیرد و به آنها تاکید میشود که در آن منطقه کشت و زرع انجام ندهند، در حالیکه تمامی افرادی که در این منطقه زندگی میکنند روستایی هستند و زندگیشان از طریق کشت و زرع میگذرد.
وی افزود: همچنین «لم یزرع» بیانگر بیحاصلی و نابودی نه تنها یک سرزمین، بلکه نابودی تمام افرادی است که در آن سرزمین زندگی میکنند؛ اسم کتاب هم پوششدهنده محیط و هم پوششدهنده شخصیتهای داستانی است. در کتاب «لم یزرع» بهجای اینکه از حیطه ما به جنگ نگاه شود از سمت مقابل به جنگ نگاه کرده است.
علیزاده در ادامه با اشاره به مبحث هژمونی، بیان کرد: گاهی مواقع انسانها تن به کارهایی میدهند که خود آنها از ته دل راضی به انجام آن نیستند، ولی جبر محیطی آنها را مجبور میکند تا به آن مسئله یا کار تن دهند. هژمونی برای تمام شخصیتهای این داستان صورت گرفته است.
علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی نیز در این نشست در سخنانی گفت: آقای بایرامی متولد روستا است و همچنان آن صفا و صمیمیت روستا را با خود دارد. با طبقات مختلف مردم و مخصوصا طبقات محروم و زحمتکش جامعه حشر و نشر دارد. بنابراین اگر از آنها صحبت میکند، صحبت گوشه کافه نشستن و بعد از یک قهوه خوردن و یک پیپ کشیدن و سپس راجع به طبقات محروم صحبت کردن نیست؛ بلکه با آنها بزرگ شده و این فضا را حس کرده است.
وی ادامه داد: وی در صحنههای مهم عصر حاضر که برای ما عصر انقلاب و عصر دفاع مقدس بوده، مستقیما حضور داشته و با تمام وجود آنها را لمس کرده است. از سال 1367 که کارهایش شروع میشود، تداوم انتشار آثار یکی از ویژگیهای بارزش در طول این سالها بوده است. وی بهطور متوسط هر سال آثاری را خلق کرده و البته هر چه این آثار بیشتر و مشهورتر شده و مورد استقبال قرار گرفتند، فاصلهشان با مردم تغییری پیدا نکرده و از مردم فاصلهای نگرفتند. این نکات بسیار ارزشمند است، چراکه ما افرادی را میبینیم که یک مقاله مینویسند و دیگر جواب سلام را نمیدهند و دیگر نمیتوان آنها را در زمین یافت. وی از سال 1367 تاکنون آثار زیادی را نوشته است.
دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور پرهیز از شهوت شهرت را یکی از صفات مهم در این نویسنده برشمرد و عنوان کرد: نویسندگانی را داریم چه در داخل و چه در خارج که بیش از آنکه اثر و کارشان دیده شود، فضاسازیهای آنها، حضور در صحنههای مختلف و جنجال درست کردنها، برای دیده شدن خود و اثرش دیده میشود؛ این موضوع در حالی است که بایرامی اصلا چنین روحیاتی ندارد. چه بسا که اگر عکسش پشت تعدادی از کتابها نباشد، اگر قبل از جلسه در این سالن قدم میزدند شاید بعضی از دوستان او را نمیشناختند.
مختارپور افزود: ویژگی آخر در مورد بایرامی این است که با انسان سروکار دارد. آثارش آثاری است که به شدت با انسان روبهرو است. اگر انسان را موجودی خودآگاه و دردآگاه تعریف کنیم، این ویژگیها در آثار آقای بایرامی دیده میشود. در حقیقت وی توجه با بصیرت و فطرت گونهای به مسئله انسان دارد. برای مثال مرگ آگاه بودن یکی از ویژگیهای اساسی انسان است که در آثار بایرامی نیز دیده میشود.
در پایان این آیین، پس از پرسش و پاسخ حاضران با نویسنده رمان «لم یزرع»، از محمدرضا بایرامی نویسنده اثر، فرحناز علیزاده منتقد اثر و همچنین از برندگان مسابقه نقاشی اعضای کودک و نوجوان در جشنواره رضوی، تقدیر بهعمل آمد.
نظر شما