دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
«تقابل مثلث قدرت با جریان وحی از دیدگاه قرآن کریم» منتشر شد

نخستین چاپ کتاب «تقابل مثلث قدرت با جریان وحی از دیدگاه قرآن کریم» تالیف محمد شریفی از سوی انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) چاپ نخست کتاب «تقابل مثلث قدرت با جریان وحی از دیدگاه قرآن کریم» در سه فصل با عنوان‌های «قدرت‌های سیاسی (ملأ)»، «قدرت‌های اقتصادی (مترفان)» و «قدرت‌های مذهبی (عالمان سوء)» به قلم دکتر محمد شریفی، استادیار دانشگاه مازندران از سوی انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی به بازار نشر عرضه شده است.
 
در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «یکی از عرصه‌های مهم تحقیق در حوزه مفاهیم قرآنی، شناسایی گروه‌های عمده‌ای است که در قرآن کریم از آن‌ها یاد گردیده است. قرآن کریم به‌عنوان کتابی فرازمانی و فرامکانی که مسئولیت‌ هدایت نسل‌ها را در عصرهای مختلف به عهده دارد، از گروه‌هایی تاریخی یاد کرده است، اما نه از آن‌رو که صرفا بر معلومات تاریخی انسان درباره این گروه‌های تکرارناپذیر بیفزاید، بلکه بر آن است تا درباره آنچه در طول تاریخ، قابل تکرار و تجربه و احیانا قابل پیشگیری یا پیروی است، آگاهی بخشد. مخالفت با انبیا از اموری است که نه تنها در عصر اینان تکرار می‌شده است، بلکه در جوامع کنونی نیز نوع مقابله با پیروان‌شان قابل تامل است. از این‌رو، با استفاده از مفاهیم قرآنی درباره گروه‌های عمده مخالف انبیا یا به عبارت رساتر «مخالفان جریان وحی»، می‌توان به‌جای بسنده کردن به ویژگی‌های تاریخی آنان، هر گروه را به‌عنوان یک جریان مورد توجه قرار داد.»
 
براساس محتوای فصل نخست کتاب، قدرت‌‌های سیاسی یا «ملأ» اینطور معرفی شده‌اند: «قدرت‌‌های سیاسی یا «ملأ» معمولا به جماعتی گفته می‌شود که شکوه ظاهری آن‌ها چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. در قرآن مجید، این تعبیر بیشتر بر جمعیت‌های خودخواه و خودکامه‌ای که ظاهری آراسته و باطنی آلوده دارند و صحنه‌های مختلف اجتماع را پر می‌کنند، اطلاق شده است. اینان کسانی‌اند که مناصب و مقامات سیاسی و اداری در دست آن‌هاست و چه بسا از ثروت دنیا هم بهره چندانی ندارند. مخالفت این گروه با رسولان الهی معمولا یا به‌خاطر اتراف و راحت‌طلبی است و یا از آن‌روست که قدرت‌های سیاسی را قبضه کرده‌اند.»
 
در فصل دوم کتاب مصداق‌های عینی مترفان معرفی و در ادامه به ویژگی‌های مترفان پرداخته شده است. در این فصل می‌خوانیم: ««مترفان» قدرت‌های اقتصادی یا قدرت‌‌های ثروتمندند که زمام اقتصاد جامعه را در دست دارند و بر اثر غرق شدن در انواع نعمت‌ها، راه طغیان را پیش می‌گیرند و هیچ مانعی را برسر راه خود نمی‌بینند؛ لذا با تمام قوا در مقابل بشیران و نذیران الهی می‌ایستند. این گروه به جهانی مادی معتقدند؛ جهانی که نه آغازی دارد، نه پایانی. این طبقه بر اثر رفاه‌طلبی، همیشه در صف اول مخالفان قرار دارند و به فسق و فساد می‌پردازند.»
 
نویسنده کتاب در فصل سوم نیز ضمن اشاره به شکل‌گیری قدرت‌های مذهبی، موضوعاتی همچون تعبیرهای قرآنی از قدرت‌های مذهبی، مصداق‌های عینی احبار و رهبان، رابطه قدرت‌های مذهبی با ساختار سیاسی جامعه، ویژگی‌های قدرت‌های مذهبی و حربه‌های قدرت‌های مذهبی در برابر انبیا را تشریح کرده‌اند.
 
در معرفی سومین جریان یا همان قدرت‌های مذهبی در این فصل آمده است: «قدرت‌های مذهبی یا عالمان سوء‌اند که نمود خاص آن در قرآن کریم، احبار (دانشمندان یهودی) و رهبان (پارسایان مسیحی) معرفی شده‌اند. مهم‌ترین ویژگی این گروه، هواپرستی و دنیاطلبی است که مخالفت با رسولان الهی را درپی دا‌د. نژادپرستی و حسدورزی از دیگر ویژگی‌های قدرت‌های مذهبی است که بیشتر در بین یهود مشهود است و این همه خونریزی و تبعیض، بر اثرِ همین دو خصلت ناپسند است. این گروه به قدری گستاخ و بی‌پروایند که با پیامبران و اولیای زمان خود، مجادله می‌کنند و با انواع مکرها تلاش می‌کنند مردم را در جبهه مخالف پیامبران قرار دهند.»
 
کتاب «تقابل مثلث قدرت با جریان وحی از دیدگاه قرآن کریم» در 140 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 6 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها