کتاب «ثروتآفرینی با کسب و کار مسئولانه» نوشته دیوین دی. تورپ به ترجمه سیامک دشتی منتشر شد.
مسئولیت اجتماعی بنگاهها در سالهای اخیر به دغدغهای جهانی و رو به افزایش در دولتها و مدیران بنگاهها مبدل شده است. حرکت به سمت مسئولیت اجتماعی در سطح جهانی از رشد جهانی بنگاهها نشات میگیرد. از طرف دیگر در پی افزایش فشارهای عمومی، از سوی نهادهای قانونگذار، جامعه، طرفداران محیط زیست، بنگاهها ناچار شدهاند تا در مورد دامنه فعالیتهای اجتماعی و زیست محیطی خود تجدید نظر کنند. به دنبال افزایش آگاهی عمومی نسبت به عواقب اجتماعی و زیست محیطی احتمالی ناشی از فعالیت بنگاهها بر جوامع، ذینفعان بنگاهها، استانداردهای عملکردی جدیدی برای کسب و کار تدوین شده است.
این استانداردها بنگاهها را ملزم میکند تا فعالیتهای خود را از جنبه تحقق و انطباق با ارزشها، منافع و انتظارات جامعه و ذینفعان مورد بررسی و نظارت قرار دهند. این طرف تفکر باعث ایجاد تحولاتی عظیم در عرصه کسب و کار بنگاهها شد و باعث شد توجه به مسئولیت اجتماعی از یک اجبار، وظیفه یا اقدام خیرخواهانه سرف به منبعی از فرصت، نوآوری و مزیت رقابتی بر بنگاه تبدیل شود.
در فصل نخست کتاب، از این که چگونه تعیین هدف منجر به افزایش سود خواهد شد، سخن گفته میشود. در فصلهای دوم تا پنجم که به پیام اساسی و اصلی این کتاب اختصاص دارد، به این مسئله پرداخته میشود که چگونه میتوان یک برنامه مسئولیت اجتماعی شرکتی مناسب و مفید را به گونهای برای شرکت تدوین کرد تا نه تنها از بابت سوددهی شرکت آسوده خاطر باشیم، بلکه سود را افزایش دهیم.
در فصل ششم که پیش از این به بخشی از محتوای آن اشاره شد، در مورد این که کارمندان شرکت چگونه میتوانند، بدون برانگیختن حساسیت مسئولان خود، به گونهای عمل و رفتار کنند که کارشان در خدمت دستیابی به هدفهای شرکت موثر واقع شود، مطالبی ارائه میشوند.
در فصل هفتم به برخی از نظریههای مدرن در مورد بازاریابی پرداخته میشود. فصل هشتم به این که چگونه شما میتوانید در عین واحد هم در مورد سوددهی و هم برای پیشبرد فعالیتهای اجتماعی خود در راستای دستیابی به هدف تعیین شده برای شرکت تلاش کنید، اختصاص دارد.
در فصل نهم به شما یادآوری میشود که هرچند اغلب صاحبان شرکت بیشتر به سوددهی میاندیشند، اما نباید فراموش کنید که یک برنامه مسئولیت اجتماعی شرکتی مناسب نه تنها میتواند سودآوری فعالیتهای شرکت را تضمین کند، بلکه تأثیری مثبت بر دنیای خارج از شرکت هم بهجا خواهد گذاشت. در فصل دهم به یک «موردپژوهی» دربارهی موثرترین برنامه مسئولیت اجتماعی شرکتی که مولف تاکنون یافته، اختصاص دارد. سرانجام، کتاب با یک نتیجهگیری مختصر به پایان میرسد. در این نتیجهگیری که در واقع تکرار خلاصهای از کتاب است، به تشریح این که چگونه «سود» و «هدف» میتوانند با هم هماهنگ و همساز شوند، به نحوی که رشد هر یک به افزایش دیگری بینجامد، اختصاص دارد.
کتاب «ثروتآفرینی با کسب و کار مسئولانه» نوشته دیوین دی. تورپ با ترجمه سیامک دشتی با شمارگان هزار نسخه در 152 صفحه به بهای 15 هزار تومان توسط نشر ایرانبان و همراه مدیریت آرمانی در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
نظر شما