گزارش ایبنا از آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد
نخستین مهجوریت قرآن در نظام تعلیم و تربیت است
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتابهای قرآنی با انتقاد از بیتوجهی به مفاهیم قرآن در جریان برنامهریزی گفت: قرآن در نظام آموزش و پرورش، عرصه سیاست و اقتصاد و زندگی روزانه مهجور است.
محمدیان گفت: به برکت انقلاب اسلامی فعالیتهای درخوری در عرصه نشر کتابهای قرآنی صورت گرفته است که باید قدرشناس فعالان این حوزه باشیم. ارسال 900 اثر طی دو سال گذشته به جشنواره فعالیت قابلتوجهی از سوی ناشران بهحساب نمیآید. علاوه بر این با توجه به جمعیت دانشآموزی باید بپرسیم که چقدر در زمینه تولید کتاب در زمینه مفاهیم قرآنی تلاش شده، البته که کمکاری صورت گرفته است.
وی ادامه داد: نخستین مهجوریت قرآن در نظام تعلیم و تربیت است. روخوانی، روانخوانی، آموزش مفاهیم و معارف قرآن در همه مقاطع در برنامه درسی ملی پیشبینی شده است؛ علاوه بر این بیتوجهی به مفاهیم قرآنی در زندگی روزمره ما وجود دارد. یک قدم بالاتر، قرآن مبنای برنامهریزیها قرار ندارد. چند نظریه اقتصادی براساس مفاهیم قرآنی ارائه شده و در حوزه انفاق، زکات و نظام قرضالحسنه جای قرآن خالی است که موجب نارضایتی مراجع عظام تقلید را فراهم آورده است.
تعداد ناشران قرآنی اندک است
ناصری، دبیر چهاردهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتابهای قرآنی در ارائه گزارش برگزاری این رویداد فرهنگی ـ قرآنی اظهار کرد: هیأت داوران از بین 600 اثر ارسالی، 313 کتاب را شایسته بررسی شناختند و از این تعداد 14 اثر در قالب برگزیده و شایسته تقدیر انتخاب کردند.
وی ادامه داد: تلاشهای فعلی در جریان تولید کتابهای قرآنی درخور کشور ما نیست. متاسفانه کتابهای کمکآموزشی ذائقه مخاطبان را به شکل بیمارگونهای تغییر داده و موجب شده دانشآموزان و حتی همکاران ما در آموزش و پرورش از روی اجبار به بازار کتابهای کمکآموزشی توجه کنند.
ناصری افزود: با توجه به آمار ناشران مشارکتکننده در برگزاری جشنواره فقط 77 ناشر در زمینه تخصصی کتابهای قرآنی در کشور فعالیت میکنند. از سوی دیگر بیشتر مشارکتکنندگان ناشران شهرستانی هستند. فقط 105 کتاب قرآنی ویژه کودکان و نوجوانان به این جشنواره ارسال شده است که علامت سوال بزرگی را در این زمینه ایجاد میکند.
دبیر چهاردهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتابهای قرآنی گفت: تکرار مکررات، بیتوجهی به دغدغه و زبان و ناتوانی در برقراری ارتباط با مخاطب از جمله معایب نویسندگان این عرصه است.
پوستین قرآنی به تن کردهایم
فیض با انتقاد از شیوه برنامهریزی نظام آموزش و پرورش و بیتوجهی به مباحث قرآنی اظهار کرد: با توجه به آموزههای دینی، آموزش باید بر محور قرآن پیگیری شود؛ در حالیکه در برنامهریزی آموزشی به عکس این موضوع عمل میکنیم. پیشفرض متولیان آموزش و پرورش آمادگی دانشآموز برای ورود به دانشگاه است. بهعبارت دیگر در آموزش و پرورش پوستین قرآنی به تن کردهایم.
در این آئین از یک عمر فعالیت قرآنی حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی تجلیل به عمل آمد.
نظر شما