بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان به از احمد دهقان و داوود غفارزادگان، تجلیل خواهد کرد.
از دیگر مراسم این روز میتوان به رونمایی از کتاب «قرار ساعت 22» اشاره کرد. مجموعهای از 32 داستان کوتاه داستانآموز کارگاه داوود غفارزادگان که از سال گذشته تاکنون به صورت حضوری و در گروههای مجازی زیر نظر این نویسنده فعالیت کرده و داستاننویسی آموختهاند، بهعنوان جلد نخست «قرار ساعت 22» از سوی انتشارات «عصر داستان» وابسته به بنیاد شعر و ادبیات داستانی رونمایی خواهد شد.
مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی، دلایل برگزاری دورههای داستاننویسی آلجلال را که منتهی به انتشار این کتاب شده است، در مقدمه اثر آورده است.
او مینویسد: «دور نیست روزی که بعد از مشورتهای بسیار با اهل ادب و مدیریت فرهنگی به این نتیجه رسیدیم که یکی از کارهای اصلی در بنیاد شعر و ادبیات داستانی باید کشف و آمادهسازی زمینه برای رشد استعدادهای ادبی باشد. بعد از این مشورتها و مطالعات تصمیم گرفتیم دورههایی برگزار کنیم تا آنهایی که حس میکنند استعدادی در زمینه داستاننویسی دارند، دور هم جمع شوند و یک زمانی را (هرچند کوتاه) در کنار هم زندگی کنند، با محوریت داستان. این دورههای سه روزه برگزار شد و فرصتی به دست آمد تا نویسندگان و اساتید برجسته با ادبجوهای جوان همنشین و همکلام شوند؛ مجید قیصری، رضا امیرخانی، مصطفی مستور، احمد دهقان، ابراهیم زاهدیمطلق، جواد جزینی، سیامک گلشیری، قاسمعلی فراست، محمدرضا بایرامی، خسرو باباخانی، احمد شاکری، حمیدرضا شاهآبادی، حسین فتاحی، مهدی یزدانی خرم، ابوالفضل حری، فیروز زنوزی جلالی، کوروش علیانی، مهدی حجوانی، شهریار عباسی، راضیه تجار، گلعلی بابایی، محمدرضا جوادی یگانه، حبیب یوسفزاده،علیاصغر سیدآبادی و چند نویسنده و منتقد دیگر تجربیاتشان را با جوانترها به اشتراک گذاشتند؛ در هشت دورهای که برگزار شد. از بین شرکتکنندگان این هشت دوره هم با ابراز علاقه ادبجویان و بر اساس آثاری که ارائه دادند، دوره پیشرفتهتری برگزار شد که استاد آن دوره پیشرفته جناب آقای داوود غفارزادگان بود. در این دو دوره پیشرفته که تلفیقی از جلسات مجازی و حقیقی بود، حدود 50 نفر به مدت سه ماه متوالی هر شب در یک گروه مجازی گرد هم میآمدند و به نوعی سر جلسه حاضر میشدند.
قرار ساعت 22، قرار دلدادگی جوانانی است که ادبیات داستانیرا در بالاترین سطح میجستند و در کنار جناب غفارزادگان که الحق معلمی تمامعیار هستند آن را یافته بودند. این جلسات و این قرار شبانه چنان شوقی در ادبجویان برانگیخت که کمکم به قراری دوستانه بدل شد و جمع رنگ و بوی اخوت گرفت. پیشرفتشرکتکنندگان چنان محسوس بود که شوق استاد هم برانگیخته شد و ما را نیز در بنیادخرسند کرد از اینکه تصمیم و روشمان درست بوده.
طراحی مدرن این فرایند هماهنگ با ظرفیتهای بهروز و براساس محدودیتهایی مثل پراکندگی فوقالعاده جغرافیایی ادبجویان و صرفهجویی در هزینهها قابل الگوبرداری برای مجموعههایی است که فعالیتهای آموزشی در تربیت استعداد را در برنامه دارند.
با اینکه دوره ما پایان یافته، ولی هنوز گاهی هم ما و هم استاد و هم بچههای این دو دوره پیشرفته سر ساعت 22 شب ناخودآگاه سراغ فضای مجازی میرویم و به یاد شیرینی آن قرار میافتیم؛ قراری پر از یادگیری، پر از داستان و پر از دوستی.
بنیاد شعر و ادبیات داستانی که در طراحی این دوره با نظر به عدالت توزیعی و تمرکززدایی افتخار دارد با حذف مانع دوری از مرکز، بهترین شرایط رشد را برای نویسندگان سراسر کشور ایجاد کرده است، برای جناب غفارزادگان بهعنوان معلم و نویسندگان این مجموعه بهعنوان ادبجویان آرزوی توفیق روزافزون دارد. ادبیات داستانی نام این نویسندگان را در آینده بیشتر خواهد شنید.»
نظر شما