یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳
ناشران فروش اینترنتی کتاب را به موزعان واگذار کنند

اکبر عابدینی، مدیر پخش راهیان با انتقاد به فعالیت برخی ناشران گفت: باید فروش اینترنتی و فروش مدارس را به عهده‌ پخش‌کنندگان گذاشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  نشست «بررسی جایگاه پخش در پویایی نشر» (شنبه 16 اردیبهشت)، با حضور تنی چند از ناشران حوزه‌ی آموزشی و فعالان حوزه‌ پخش حوزه آموزشی در محل سرای اهل قلم آموزش سی‌‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
 
اکبر عابدینی، مدیر پخش راهیان و نماینده‌ توزیع‌کنندگان ناشران آموزشی، در سه محور به انتقاد از عملکرد ناشران پرداخت و گفت: اولین محور متعهد نبودن برخی از ناشران به قراردادهایی است که با پخش‌کننده منعقد کرده‌اند؛ از جمله فروش‌کتاب به غیر و گرفتن چک اضافه بر قرارداد و ناهماهنگی در مورد مرجوعی و عدم قبول آن توسط ناشر.
 
عابدینی برای رفع این مشکل پیشنهاد کرد: تقویم مشترکی تهیه شود تا از ناهماهنگی و مشکلات در زمینه‌ مرجوعی جلوگیری شود.
 
پخش‌کنندگان از نبود امنیت شغلی و هویت حقوقی رنج می‌برند
 
وی در ادامه به روش‌های جدید فروش‌که توسط ناشر انجام می‌‌شود اشاره کرد و افزود: برخی از روش‌های جدید فروش مانند فروش مستقیم به مدارس که با شرایطی حتی بهتر از توزیع‌کننده و فروش اینترنتی توسط ناشران انجام می‌شود به ضرر توزیع‌کننده است.
 
مدیر پخش راهیان، راه‌حل این مشکل را معرفی و تبلیغ کتاب ناشران در سایت خود دانست و یادآور شد: باید فروش اینترنتی و فروش مدارس را به عهده‌ پخش‌کنندگان گذاشت.
 
عابدینی سومین نقد را نداشتن امنیت شغلی و هویت حقوقی پخش‌کنندگان ذکر کرد و ادامه داد: پخش‌کنندگان از این موضوع گلایه‌مندند که خوشبختانه در این رابطه، ناشران هم از اعطای مجوز رسمی به پخش‌کنندگان و ایجاد NGO برای این صنف جهت ساماندهی این بخش از صنعت نشر استقبال کرده‌اند.
 
عدم شفافیت در ارایه‌ گزارش بازار به ناشران
 
 محمدرضا سالکی، مدیر انتشارات کانون گسترش علوم و نماینده‌ ناشران کتاب‌های آموزشی، در بخش دوم میزگرد، به مشکلات و گلایه‌های خود از پخش‌کنندگان پرداخت و یادآور شد: وجود عدم شفافیت در ارایه‌ی گزارش بازار به ناشران برخی از مراکز پخش و عدم بازاریابی پخش‌کنندگان برای ناشران بخصوص برای چاپ اولی‌ها از جمله‌ی این مشکلات است.
 
‌محمدرضا سالکی همچنین افزایش چک‌های برگشتی توزیع‌کنندگان را عاملی دانست که ناشران را با مشکل مواجه کرده است.
 
سالکی تصریح کرد: ناشران و توزیع‌کنندگان یک سری مشکلات مشترک نظیر عدم وجود بانک اطلاعاتی مشتریان بدحساب دارند که می‌‌بایست در رفع آن به طور مشترک اقدام شود تا به نوعی فعالان این حوزه اعتبارسنجی شوند تا دیگر شاهد کاهش چک‌های برگشتی در این صنعت نباشیم.
 
مدیر انتشارات کانون گسترش علوم، همچنین مسئله‌ی کتاب‌های تقلبی را که به اطلاع‌رسانی و همکاری طرفین با سرعت زیاد نیاز دارد مطرح کرد و خاطرنشان کرد: ارایه‌ تخفیفات بیش از حد و نامناسب که باعث انحراف در مسیر تولید و توزیع‌ کتاب و ایجاد رقابت‌های مخرب شده است نیز مسئله‌ای قابل تامل است.
 
وی مشکل دیگر توزیع‌کنندگان عمده‌ی کتاب‌های آموزشی را، پیشنهاد کاهش ده درصدی تخفیف فروش توسط ناشران دانست و گفت: این کاهش تبعات منفی و مثبتی دارد. تبعات منفی آن ناهماهنگی ناشران و همچنین اعتراض کتابفروش‌ها، مدارس و مشاوران را در پی خواهد داشت. تبعات مثبت آن افزایش سودآوری در نتیجه‌ی حل مشکل چک‌های برگشتی و امکان سرمایه‌گذاری توزیع‌کننده در امر جمع‌آوری اطلاعات بازار و ارایه‌ی آن به ناشر است.
 
سالکی تاکید کرد: در پی این تصمیم شاهد تبدیل کتابفروشی‌های کوچک به کتابفروشی‌های بزرگ با ویترین مناسبتی جهت نمایش بیشتر و بهتر کتاب خواهیم بود.
 
گفتنی است در پایان این میزگرد ناشران و توزیع‌کنندگان، بر لزوم تهیه‌ی فرم استاندارد برای قراردادهای بین ناشران و توزیع‌کنندگان تاکید کردند و برگزاری یک نشست مجدد را تا پیش از پایان اردیبهشت ضروری دانستند.
 
سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه‌ی نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه‌ی شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها