مرتضی زینعلی، مدیر مسئول انتشارات جامعهنگر گفت: اگر ما با مشکلات کپی، جزوه و فروش غیرمجاز نسخههای الکترونیک مواجه هستیم به دلیل نبود نگاه راهبردی در تشکلها است.
مرتضی زینعلی، عضو گروه آموزش، پژوهش و توسعه انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی با اشاره به فقدان نگاه راهبردی در تشکلها و ساختار سازمانی حوزه نشر گفت: ناکارآمدی تشکلها را در مدیریت و پیشرفت نشر مقصر میدانم.
وی افزود: در بسیاری از زمینهها در کشور ما نگاهی غالب است که باید هر کاری را از ابتدا انجام داده و حتماً بومیسازی شود. در صورتی که با مطالعه مدلهای موفق و نشر کشورهای توسعه یافته این امکان وجود دارد بدون صرف وقت و هزینه از تجربیات مثبت این کشورها در زمینه نشر استفاده شود.
زینعلی با اشاره به پیشینه دولتی نشر در ایران افزود: علاوه بر دولتی بودن نشر در ایران، نگاه سنتی در چاپ آثار هم مزید بر کندی پیشرفت نشر است. وی عدم سیاستگذاری دقیق از سوی تشکلهای صنعت نشر را مورد انتقاد قرار داد و سانسور را عامل دلزدگی بخش اعظم خوانندگان و ناشران دانست.
عضو گروه آموزش، پژوهش و توسعه مواردی چون عدم مدیریت علمی در حوزه نشر، ساختار سازمانی ضعیف، عدم انتخاب تخصصی منابع انسانی، عدم قیمتگذاری اصولی، عدم تحقیق و پژوهش در راستای نیاز سنجی بازار و یافتن عامل افت فروش یا افزایش فروش را از دیگر مسائل عمده در مسیر پیشرفت محیطهای انتشاراتی عنوان کرد تا تشکلهای صنعت نشر باید در نقش سیاست گذار ظاهر شوند.
در ادامه این نشست مریم رونق گفت: کتاب بخش کوچکی از صنعت نشر در آمریکا است. تولیدات موسیقی، تلویزیونی، سینمایی، روزنامهها، مجلات ادواری و نشریات دانشگاهی نیز در این صنعت طبقهبندی میشوند.
وی توضیح داد: بعد از رکود فراگیر آمریکا، دلیلی که نشر کتاب به صورت خاص موفق به توسعه گسترده شد؛ ایجاد اشتغال به صورت سراسری بود. افزایش اشتغال شدید به دلیل موقعیت محور بودن نشر آمریکا تاثیر شگرفی در توسعه نشر داشت. با ایجاد موقعیتهای جدید شغلی موقعیتهای جدیدی در چاپ آثار مرتبط در صنعت نشر نیز ایجاد میشود.
رونق افزود: این روند موقعیت محور صنعت چاپ و نشر را در شرق آمریکا متمرکز کرده است تا بیشتر به اروپا نزدیک باشد. دلیل این نزدیکی این است که صنعت نشر این کشور وابسته به سرمایهگذاری خارجی است.
وی ادامه داد: فعالان و ادارهکنندگان این حوزه در آمریکا معتقدند به دلیل تولید و سودآوری و عرضه خدمات، نشر یک صنعت و تجارت محسوب میشود. شرکتهای نشر باید حتما سوددهی داشته باشند و همین رقابت را در بازار این حوزه بسیار بالا برده است.
نظر شما