سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰
چگونه می‌توان کتاب علمی موفق برای کودکان نوشت؟

تصویرگر ایتالیایی کتاب علمی کودکان، در نشست «رشد نابغه‌های کوچک: دوست داشتنی‌های علم»، که در غرفه‌ی ایتالیای سرای ملل نمایشگاه کتاب برگزار می‌شد، گفت: ‌انتخاب کلمات، به کار بردن زبان داستانی و تصویرسازی از نکات کلیدی نوشتن یک کتاب علمی خوب برای کودکان هستند.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در نشست «رشد نابغه‌های کوچک، دوست داشتنی‌های علم» در غرفه‌ی ایتالیا برگزار شد، لوکا نوولی و احسان رضایی دو نویسنده‌ی حوزه‌ی کتاب‌های علمی کودکان، نکاتی را در زمینه‌ی کتاب علمی کودکان مطرح کردند.

در این نشست احسان رضایی بر زبان کتاب علمی تاکید کرد و با اشاره به دایره‌ی واژگان محدود کودکان گفت: در نوشتن کتاب علمی برای کودکان باید از واژه‌های ساده استفاده کنیم.

وی انتخاب لغت، دستور زبان و نحوه‌ی شرح بیان را از نکات مهم در جریان نوشتن یک کتاب علمی برای کودکان عنوان کرد و با این مقدمه از نوولی خواست در مورد تجربه‌اش از نویسندگی کتاب علمی برای کودکان توضیحاتی ارائه کند.
 
لوکا نوولی با بیان اینکه کار کردن برای کودکان او را جوان نگه می‌‌دارد و با اشاره به تحصیلاتش در زمینه‌ی علمی و سابقه‌ی کاریکاتوریستی در روزنامه، گفت: ترکیب تحصیلات و تجربه‌ی کارتون و در نهایت یاد گرفتن نویسندگی منجر به این شد که بتوانم در مورد علم برای کارکنان بنویسم.
 
این نویسنده‌‌ی ایتالیایی که کتاب‌هایش به 40 زبان دنیا ترجمه شده است، افزود: کتاب‌های مهم همه اتنوبیوگرافی هستند و دانشمندانی که شرح زندگی آنها را برای کودکان نوشته‌ام از زبان خود زندگیشان را تعریف می‌‌کنند.
 
وی ادامه داد: در همه‌ی کتاب‌ها، شرح زندگی دانشمندان از دوران کودکی آنها آغاز شده است و به این ترتیب کودکان می‌‌توانند خود را جای دانشمندان قرار دهند.
 
به گفته‌ی نوولی، دانشمندانی که در کتاب‌های او معرفی شده‌اند، شخصیت‌های برجسته از فرهنگ‌های مختلف هستند و به این ترتیب کودکان با خواندن این کتاب‌ها با فرهنگ دیگر کشورها نیز آشنا می‌‌شوند.
 
رضایی نیز در تکمیل این سخنان گفت: بهتر است در کنار مفاهیم علمی، برخی مقایسه‌های شیرین و سرگرم‌کننده را نیز برای کودکان بنویسیم تا همچون دارویی که با آبمیوه مخلوط می‌‌شود هضم کردن آن مفهوم علمی نیز برای کودک شیرین شود.
 
مدیر تحریریه‌ی سابق «همشهری جوان» با اشاره به کتاب‌های داستانی ایرانی در مورد سابقه‌ی داستان‌های علمی کودکان در ادبیات کهن ایرانی، همچون نشریه‌ی ادواری دارالفنون، گفت: پیش از اینکه داستان‌نویسی از سوی جمالزاده ابداع شود، در کتاب‌ها و نشریه‌های قدیمی‌تر داستان‌های علمی کودکان به زبان ساده وجود داشت.
 
وی با این توضیحات از نوولی خواست در مورد علت استفاده‌ی زبان «اول شخص» برای بیان داستان زندگی دانشمندان در کتاب‌هایش توضیحاتی را ارایه دهد.
 
نوولی با تایید گفته‌های رضایی در مورد کاربرد مناسب داستان برای بیان مفاهیم علمی برای کودکان، گفت: هدف من در نگارش کتاب‌هایم این بود که این کتاب‌ها، زمینه‌ساز ساخت انیمیشن‌هایی در این مورد شوند.
 
رضایی در مورد تصویرسازی کتاب کودکان نیز با بیان اینکه وجود تصویر در کتاب کودکان ضروری است، گفت: تصویر در کتاب کودکان می‌‌تواند توضیحاتی را به متن بیفزاید. علاوه بر تصویر، طراحی نیز می‌‌تواند به بیان بهتر مفاهیم در کتاب علمی کودکان کمک کند.
 
نوولی هم توضیح داد که در کتاب‌هایش برای انتخاب رنگ‌ها، شکل تصویرها و ترکیب صفحه‌ها به سن کودکان توجه کرده است. به طور مثال درتعریف مفهوم صفر از عبارت «آقای صفر» استفاده کردم و از زبان آقای صفر مفهوم را توضیح دادم.
 
نوولی که در کتاب‌هایش بارها به دانشمندان ایرانی اشاره کرده است، سخنان خود را با این جمله به پایان رساند که اگر خوارزمی جبر را اختراع نکرده بود انیشتین نمی‌‌توانست تئوری نسبیت خود را مطرح کند.
 
سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه‌ی نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه‌ی شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها