پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از ستاد امور رسانهای و خبری سیاُمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، محمد حقانی کارشناس تصویرگری علمی، روز پنجشنبه (21 اردیبهشت)، در این نشست گفت: تصویرسازی تاریخی از زیرشاخههای تصویرسازی علمی محسوب میشود. انواع دیگری تصویرسازی علمی شامل تصویرسازی علوم طبیعی و تصویرسازی فنی و مهندسی است.
این کارشناس تصویرگری علمی ادامه داد: تصویرسازی تاریخی مثل سایر انواع تصویرسازیها، وابستگی زیادی به متن دارد. از این نوع تصویرسازی در رسانههای مختلف اعم از فیلمهای سینمایی و بازیها استفاده میشود.
حقانی اضافه کرد: در فیلمهای سینمایی، در مرحله پیشتولید و در استوریبرد از تصویرسازی تاریخی استفاده میشود.
وی با بیان اینکه وظیفه تصویرسازی تاریخی این است که فرهنگ، آداب و رسوم و جنگ بین ملتها را تصویرسازی کند، افزود: فضاسازی دوره اشکانی با دوره ساسانی یا صفویان کاملا متفاوت است و به همین دلیل وظیفه تصویرسازی علمی از یک نویسنده تاریخی سختتر است.
حقانی با بیان اینکه یک مبحث مهم در تصویرگری تاریخی، طراحی کاراکتر است، اظهار کرد: در این کار توجه به نژاد، آرایش مو، صورت و نوع پوشاک حائز اهمیت است که تصویرگر را ملزم به کمکگیری از یک باستانشناس خبره یا تحقیق و پژوهش در این زمینه میکند.
به گفته این کارشناس تصویرگری، طراحی کاراکتر در تصویرسازی تاریخی، از طراحی کاراکتر در تصویرسازی تخیلی سختتر است؛ چراکه در کار تخیلی تصویرگر برای انتخاب لباس و پسزمینه آزاد است اما در کار تاریخی یک اشتباه تصویرگر میتواند موجب تغییر تصور مخاطبان شود.
حقانی تصریح کرد: این اشکال در بسیاری از مواقع صورت میگیرد؛ چراکه ناشران معمولا تمایلی به هزینه بیشتر برای مشاوره با باستانشناسان ندارند و حتی حقوق تصویرگر را آنچنان که باید و شاید پرداخت نمیکنند.
وی تاکید کرد: کتاب «هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی» میتواند منبع بسیار خوبی برای تصویرگران تاریخی باشد. همچنین انگس مکبراید، تصویرگر تاریخی اهل انگلیس در زمان حیات خود از تمام اقوام مختلف تاریخی در کشورهای مختلف تصویرسازی کرده است و آثار او منبع خوبی برای تصویرگران تاریخی است.
تصویرگر نباید شعور و درک بصری مخاطب را دستکم بگیرد
این کارشناس تصویرسازی تاریخی با اشاره به اینکه در تصویرسازی تاریخی، پرداختن به محیطزیست و نوع معماری در یک روایت تاریخی از دیگر نکات مهم است، عنوان کرد: در بسیاری از مواقع، تصویرسازی تاریخی با تصویرسازی باستانشناسی و همچنین دانش جغرافیا در هم میآمیزد تا مخاطبان به یک دید همهجانبه و کامل از آن واقعهی تاریخی دست یابند. بنابراین تصویرگر موظف به بازسازی اشیا و آثار معماری بهجامانده از یک دوره تاریخی خاص است.
وی ادامه داد: این حق تصویرگران تاریخی است که از ناشر خود درخواست منبع کنند. ما به عنوان تصویرگر نباید شعور و درک بصری مخاطب را دستکم بگیریم. یکی از مشکلات کتابهای ایرانی طراحی ضعیف آنها است. ناشران به خود اجازه میدهند تصویرگران تازهکار را با دستمزدهای پایین به کار بگیرند که این کار در واقع توهین به تاریخ و مخاطب است.
محمد حقانی در پایان یادآور شد: در تصویرگری حتی چین و چروک لباسها حائز اهمیت است و به همین دلیل میتوان در این کار از عکسهای واقعی الگو گرفت.
سیاُمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعهی نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار میشود. مجموعهی شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.
نظر شما