به مناسبت 7 خرداد آغاز به کار مجالس نخست تا ششم شورای اسلامی
جایگاه پارلمان ایران و چالشهای پیشروی آن
علی ططری، مدیر مرکز اسناد کتابخانه و موزه مجلس شورای اسلامی به مناسبت بازگشایی مجالس نخست تا ششم مجلس شورای اسلامی یادداشتی درباره سیر قوه مقننه در اختیار ایبنا قرار داده است.
بر صراحتهای قانونی که برای گسترش حوزه اختیارات و عملکرد مجلس لحاظ شد، تحولات مثبتی نیز در کارکرد و نحوه انتخاب نمایندگان مجلس رخ داد، از جمله اینکه قبل از انقلاب و طی برگزاری 24 دوره انتخابات مجلس شورای ملی فرایند برگزاری انتخابات به کیفیتی بود که حضور نامزدها در حوزههای انتخابیه و ارتباط تنگاتنگ با مردم کمتر الزامی بود؛ آنان به لطف نهادهای دولتی و حکومتی و بسته به اقلیم و جغرافیای مکانی با حمایت سران ایلات، عشایر و خوانین اکثریت آراء را به دست میآوردند. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به طور دقیق از همان دوره اول انتخابات مجلس شورای اسلامی، کسب اکثریت آرا برای هر یک از نامزدهای نمایندگی مجلس منوط به حضور بیشتر و مستمر آنها در بین انتخابکنندگان و حوزه انتخابیه مربوطه بود؛ آنها باید دوستانه و محل به محل شهر با مردم رو در رو و حاضر میشدند.
این ویژگی بعد از انقلاب تغییر جدی در انتخابات ایجاد کرد و بیش از پیش نمایندگان را به مردم وابسته کرد؛ بدین ترتیب، وابستگی آنها به موکلین امری اجتنابناپذیر شد. در پیوند با این موضوع تغییر جدی در پایگاه اجتماعی نمایندگان مجلس نیز رخ داد؛ به نحوی که در بین برگزیدگان ادوار نخستین مجلس شورای اسلامی افرادی از تمام طبقات اجتماعی به چشم میخورد: روحانیون، تجار و بازرگانان، روشنفکرانی از طیفهای مختلف فکری و حتی طبقات فرودست جامعه میتوانستند وارد مجلس شوند. این ویژگی در ادوار نخستین مجلس شورای اسلامی کاملا مشهود بود.
از دیگر مسائل مهم که لازم به یادآوری است اهمیتی بود که جمهوری اسلامی برای برپایی به موقع مجالس قائل بود به طوری که بعد از تشکیل مجلس اول شورای اسلامی تاکنون مجلس بدون دوره فترت به حیات خود ادامه داده و فاصله جابجایی مجالس قدیم و جدید اکنون به یک روز رسیده است. از این رو در تقویم روز هفتم خرداد آغاز کار مجلس جدید ثبت شد و هر ساله در این تاریخ انتخابات هیأت رئیسه مجلس نیز انجام میپذیرد.
بیشک تمام مواردی که ذکر شد به نحو چشمگیری در حرکت به سوی دموکراسی بومی ایرانی تاکنون موثر افتاده و قابل تقدیر و احترام است اما در ادامه به این مهم اشاره خواهیم داشت که امتیازاتی بر شمرده پیش برای هر نهاد واضح قانون لازم و ضروری است اما کافی نیست. اگر از ابعاد دیگری کارکرد مجلس شورای اسلامی مورد کنکاش و بررسی قرار گیرد و به ویژه زیر عناوین مأموریتهای تعریف شده برای پارلمان در ایران که البته تحت استاندارد جهانی ایجاد پارلمانهاست و نیز با نگاه به دو هدف عمده تاسیس نهاد قانونگذاری یعنی وضع قوانین و نظارت بر همان قوانین مصوب و تنقیح شده در بدنه اجرایی و نظام کشوری شاهد خواهیم بود که نقدهای جدی به این عملکرد وارد است.
البته موارد دیگری نیز علاوه بر بررسی عملکرد درونی مجلس وجود دارد که قابل تامل و تحلیل است و میشود درباره آنها به بحث پرداخت و آسیبشناسی کرد نظیر میزان حضور زنان در مجالس بعد از انقلاب و همچنین بحث مشارکت و تاثیر زنان در تصویب و تدوین قوانین که به نظر میرسد در فضای دیگری قابل تعمیم و شرح و بسط باشد. اما بحث درباره عملکرد مجالس بعد از انقلاب در چارچوبهای تعیین شده در قانونی اساسی و آئیننامه داخلی مجلس، آنچه در نگاه نخست قابل توجه است اینکه در وضع قوانین و کیفیت آن در طی نزدیک به چهار دهه گذشته فراز و فرودهایی داشته است.
در برخی ادوار به ویژه ادوار نخستین مجلس شورای اسلامی قوانین از کیفیت مناسبتری برخوردار بودند، به طوری که کمتر مورد بازیابی و اصلاح قرار میگرفتند. امروزه یکی از چالشهای پیش روی نهاد قانونگذاری در ایران اصلاحیههای فراوان قوانین و وجود استفساریههای متعدد برای هر یک از مصوبات مجلس است؛ نهایت سادگی و گویایی لازمه یک قانون است؛ از زمانی که سنگ بنای پارلمان نهاده شد به توصیه واضعان قانون بارزترین ویژگی قوانین سادهنویسی و قابل فهم بودن آن برای طیفهای مختلف اجتماعی تعریف شد. اینکه بسیاری از قوانین دورههای اخیر مجلس شورای اسلامی مشمول اصلاحیه و استفساریه است منجر به افت جایگاه پارلمان ایران در رتبهبندی جهانی مجالس دنیا گردیده است، نیاز به بررسی جدی دارد.
سرعت در تصویب قوانین نیز مشکل دیگری است و از آفتهای جدی عملکرد مجلس در ایران فرصت کمی است که برای بررسی، تحلیل و مطالعه قوانین صرف میشود، هر چند مرکز پژوهشهای مجلس از دوره پنجم مجلس شورای اسلامی به عنوان بازوی پژوهشی قوه مقننه حیات خود را آغاز کرد و در بخشهایی از مأموریت محوله خود موفق هم عمل کرده است اما میزان تاثیر و کارآمدی این مرکز در تدوین و تصویب قوانین از سوی نمایندگان هنوز برای ما مشخص نیست و نشانههای بهبود بخش برای تدوین قوانین کم ایراد مشهود نیست.
از سوی دیگر در راستای هدف دوم پارلمان در ایران یعنی بعد نظارتی آن، در ادوار اخیر شاهد افت بودهایم و برای اثبات این ادعا کافی است نگاهی به آمار تخلفات در حوزههای مختلف که بیگمان یکی از دلایل تشدید این موارد ضعف قوه مقننه در انجام وظایف نظارتی خود بوده است. تعداد پروندههای تحقیق و تفحص مجلس کاهش چشمگیری داشته است و نگاه فنی نظارتی مجلس نیز به تبع آن، یک شیب نزولی را طی میکند. این در حالی است که در این عرصه خلاء یا ابهام قانونی وجود ندارد قانون اساسی در کنار توصیههای رهبری نظام در دوران امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری حضرت آیتالله خامنهای جایگاه مجلس را در را امور تعریف و ترسیم کردهاند، پس مشکل را در استفاده نکردن قوه مقننه از ظرفیتهای فراوانی که داراست باید جستجو کرد و البته عرصه نظارتی مجلس نیاز به نمایندگان متخصص و مجرب در حوزههای گوناگون دارد.
بنابراین باید پذیرفت که علیرغم محاسن مجالس بعد از انقلاب و نقاط قوتی که به ویژه در ادوار نخستین مجلس شورای اسلامی وجود داشت و دارد اما هنوز پارلمان در مأموریت اصلی خود یعنی قانونگذاری و نظارت بر قانون با چالشهای جدی مواجه است البته این نکته را باید مورد توجه قرار داد که حتی برخی از محاسنی که در سطور پیشین نظیر مردمی شدن مجالس بعد از انقلاب یاد شد، خود در ابعاد دیگری باعث نزول عملکرد مجلس وقت و تحتالشعاع قرار دادن مأموریت اصلی مجلس گردیده است.
به عبارت دیگر هر چند رویارویی نمایندگان با مردم و حضور مستمر آنها در بین موکلین خود به عنوان امتیاز مثبت مجالس بعد از انقلاب به شمار میآید اما به مرور این نقطه قوت میرود که به عنوان یک عامل مهم در افت کیفیت عملکرد نمایندگان مبدل شود، به طوری که نمایندگان مجلس ناگزیر برای کسب آرای مردم نیازمند ارتباط بیشتر با آنها میشوند و از این رو خواستههای شخصی مردم نیز در فرایندی غیرقابل کنترل افزایش مییابد. بسیاری از این مشکلات حاصل نقصان عملکرد قوای مجریه و قضاییه است که در دفاتر نمایندگان وقت و هزینه زیادی از مجلس و نمایندگان را به خود اختصاص میدهد. هر چند مجلس نیز در حل این معضل بیتفاوت نماند و از دوره هشتم مجلس به نمایندگان اجازه داد تا چند کارشناس را در دفاتر خود به صورت مأمو به کار گیرند، اما به نظر میرسد تاکنون این اقدام نتیجه ثمربخشی نداشته و برای اثر بخشی این اقدام به نظر میرسد تدوین دستورالعمل مدونی برای به کارگیری کارشناسان متخصص ضروری است؛ امر مهمی که امروزه در پارلمانهای کارآمد اروپایی شاهد آن هستیم این است که هر یک از نمایندگان میتوانند بین یک تا پنج مشاور متخصص در حوزههای مختلف در دفاتر کار خود استخدام کنند.
با گذشت نزدیک به چهل سال از انقلاب اسلامی و حضور پارلمان موثر و تاثیرگذار از انقلاب اسلامی و حضور پارلمان موثر و تاثیرگذار در برهههای مهم سیاسی این دوره، ضرورت دارد که برنامهریزی و طرحی نو در کارکرد مجلس شورای اسلامی ترسیم شود، در غیر این صورت در سالهای آتی و دورههای پسین مجلس این افتها و آسیبها در بروز مشکلات جدی در بدنه پارلمان و اساسا عملکرد آن نمود عینی مییابد و اصلاح امور بسیار دشوارتر از گذشته خواهد شد.
نظر شما