نوجوانان در آغاز جلسه کتابخوانی نظراتشان را درباره کتاب «عروس دریایی» با ترجمه کیوان عبیدی آشتیانی مطرح کردند و در مورد اسم کتاب، طرح روی جلد کتاب و رابطه اسم و طرح روی جلد با محتوای کتاب نظرخواهی شد. نظرات نوجوانان در رابطه با هماهنگی بین سه مورد فوق مثبت بود.
اکثر نوجوانان معتقد بودند اسم کتاب و طرح روی جلد آنها را به خواندن کتاب ترغیب کرده و باعث کنجکاوی بیشتر برای مطالعه شده است طوری که از پیش قضاوتی در مورد محتوای کتاب از جهت موضوعات علمی صورت نمیگرفته است.
کیوان عبیدی آشتیانی، مترجم کتاب، نیز بیان کرد: با توجه به وفاداری به اصل کتاب نام و طرح روی جلد با اندکی تغییر اجرا شده است. همچنین نقطه عطف اصلی این کتاب لحظهای است که سوزی مرگ دوستش را میپذیرد.
سپس دریاره درون مایه داستان صحبت شد. یکی از نوجوانان معتقد بود درون مایه کتاب اشاره به این موضوع داشت که بهتر است به موضوعاتی که اطرافمان اتفاق میافتد خارج از چارچوب ذهنی دیگران نگاه کنیم. نوجوان دیگری هم گفت: درون مایه کتاب همان آمادگی برای پذیرش مرگ است. نویسنده به دنبال این بوده که خیلی اوقات انسانها به مسايل در یک مسیر از پیش تعیین شده نگاه میکنند و فکر نمیکنیم که شاید اتفاقات خارج از آن چیزی باشد که ما به آن میاندیشیم و مثلا چرا ما باید مرگ کسی را راحت قبول کنیم بدون انکه دنبال دلیل آن باشیم.
وی ادامه داد: ما فکر میکنم زندگیمان همیشه ادامه دارد اما ممکن است که یک روز زندگی پایان یابد پس پی بهتر است که همیشه به بهترین شکل زندگی کنیم و از زندگی استفاده کنیم و همیشه اینطور نیست. گاهی اتفاقات بد به نظر ما مانند مرگ، برای انسانها مایه رسیدن به حقایق و هدفهای جدید و خوبی میشود. اینکه قهرمان داستان انسان خاصی است و همه انسانهای خاص مانند «سوزی» شرایطی مشابه را ممکن است داشته باشند که نباید از آن ترسید، سوزی شخصیتی است که به واسطه دانش و اطلاعاتش خاص و متفاوت شده حتی گاهی مورد تمسخر بقیه همکلاسیهایش قرار میگیرد.
سپس نوجوانان به خواندن جملاتی از نگاه شخصیت اصلی داستان که در کتاب دوست داشتند پرداختند. در نهایت همه آنها به اتفاق به درون مایههای اصلی کتاب که توجه به موضوع مرگ به عنوان یک حقیقت پیش برنده مفید برای انسان در زندگی و انتخاب راه و روش زندگی بدون ترس از خاص و متفاوت بودن است پرداختند.
در ادامه به گفتوگو درباره پیرنگ یا همان نقشهای که نویسنده برای بیان داستانش انتخاب کرده است پرداخته شد، زاویه دید کتاب اول شخص بود و رفت و برگشت از گذشته به حال باعث جذابیت برای مخاطب نوجوان میشود که تجربه سنی این گفتوگوهای درونی و خیال پردازیها را دارند.
نوجوانان همچنین بیان کردند: گام به گام قسمت بندی شدن فصول یک کتاب مثل یک تحقیق علمی از فرضیه تا نظریه و نتیجه گیری بسیار خوب ساختاربندی شده و لحن کتاب از زبان شخصیت داستان صمیمانه است و وقایع با جزییات و فضاسازی کاملی بیان شده است، و این باعث هم ذات پنداری خواننده با شخصیت اصلی داستان میشود.
آنها به این نتیجه رسیدند کتابی مثل «عروس دریایی» که کنش و واکنشهای درونی زیادی دارد نقاط عطف زیادی هم دارد.
نظر شما