دوازدهمین شماره فصلنامه «نقد کتاب اطلاعرسانی و ارتباطات» به سردبیری داریوش مطلبی و صاحبامتیازی مؤسسه خانه کتاب منتشر شد.
داريوش مطلبی، سردبير در سخن نخست اين شماره مطلبی با عنوان «روزنامه نگاری شهروندی؛ فرصتی كه ممكن است به تهديد تبديل شود» نگاشته است كه در بخشی از آن میخوانيم: «اهميت شهروند خبرنگاری به حدی است كه امروزه اين گروه به بازوی كاری خبرگزاریهای بزرگ تبديل شدهاند؛ طوریكه بسياری از خبرگزاریها از بیبیسی گرفته تا ایبیسی نيوز و سیانان و... در موقعيتهای حساس، برای ارسال تصاوير و ويدئو دست به دامن مردم عادی ـ شهروند خبرنگاران ـ میشوند و از اين طريق به تكميل گزارشها و خبرهای خود میپردازند...
شهروند خبرنگار لازم است بايد و نبايدهای انتشار خبر را در نظر بگيرد. اين گروه تنها علاقهمند به اشتراک اطلاعات هستند و آنچه میبينند و مفيد ارزيابی میكنند يا از كانالهای مختلف ديگر دريافت میكنند، بدون اطمينان از صحت و سقم آن و بدون اينكه ارزيابی درستی از آن درخصوص منافع و مضراتش برای جامعه داشته باشند، اقدام به انتشار و به اشتراکگذاری آن میكنند.
ولع و آزمندی در دسترسی به جديدترين اخبار و به اشتراکگذاری آن در ميان مردم بهحدی فراگير شده كه نگرانیهایی را در ميان متخصصان و كارشناسان حوزه رسانه ايجاد كرده است. اين ولع سيریناپذير به اشتراکگذاری پيامها كه از آن به «تب اشتراکگذاری» در عصر اطلاعات میتواند ياد كرد، مشكلات فراوانی به همراه داشته و در مواردی جان، مال و امنيت مردم را تهديد كرده است...»
در بخش «نقد اطلاعرسانی» اين شماره از فصلنامه چهار مقاله با عناوين «بازشناختی از دانششناسی: ديدگاهی واگرا يا همگرا در علم اطلاعات و دانششناسی» نوشته علی جلالیديزجی، «رهنمودهای ايفلا برای كتابخانههای سيار» نوشته ميترا صميعی، «سيبرنتيک: نظريه عمومی كنترل مكانسيمها در سيستمهای مكانيكی و ارگانيكی» نوشته افروز همراهی و «فهرستنگاری مطبوعات كودک و نوجوان پس از انقلاب اسلامی» نوشته پيمان جليلپور آمده است.
علیاصغر محکی، استاديار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ايران در بخش «نقد ارتباطات» به معرفی و نقد كتاب «شناخت روابط عمومی» پرداخته كه در قسمتی از آن میخوانيم: «چاپ نخست كتاب شناخت روابط عمومی، تأليف داوود اناركی، مشتمل بر مقدمه، 9 فصل، سخن پايانی، منابع و اعلام، در سال 1394 توسط انتشارات دانشگاه صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران صورت گرفته است.
كتاب «شناخت روابط عمومی» تكاپویی ارزشمند برای معرفی بهتر دانش، هنر و مهارت روابط عمومی است. نگارنده اين كار را از راه گردآوری مطالب مرتبط از لابه لای دهها منبع فارسی و لاتين و تنظيم آنها در قالب ساختار منطقی و كاربردی قابل فهم، به انجام رسانده است...»
دانش ستودهراد، كارشناسارشد علم اطلاعات و دانششناسی نهاد كتابخانه عمومی كشور در بخش «نقد ديروز» به نقد و بررسی كتاب «خدمات اينترنتی در كتابخانههای عمومی» پرداخته كه در آن میخوانيم: «اين كتاب از اين جهت كه جزء معدود كتابهایی است كه به بحث اينترنت و فناوریهای نوين در كتابخانههای عمومی میپردازد، كتاب مفيدی است و اطلاعات ارائه شده در كتاب، خواننده را با انواع خدمات اينترنتی از جمله خدماتی كه توسط پايگاههای اطلاعاتی ارائه میشوند، كنفرانسهای ويدئویی، خدمات مرجع الكترونیک، كتابهای الكترونیک و... آشنا میكند... نكته ديگری كه به سودمندی اين اثر میافزايد، اين است كه مطالب هر فصل از كتاب، بر مبنای پژوهشهای كاربردی در موضوعهای مرتبط يا خدمات اينترنتی در كتابخانههای عمومی نگاشته شده است...»
در بخش «جستار» دوازدهمين شماره «فصلنامه نقد كتاب اطلاعرسانی و ارتباطات» مقالههایی با عنوانهای «اينترنت و هويت در ايران (تحليل ثانويه تحقيقات كمی موجود طی سالهای 1382-1395)» نوشته محمدعلی زكی، «بازنمایی پيوندهای مفهومی سه نظريه رفتار اطلاعاتی بر بنياد فرايند معنابخشی» نوشته معصومه نيکنيا و يزدان منصوريان، «عصر ديجيتال: كاربرد فناوری رايانش ابری در كتابخانه ديجيتال» ترجمه فائزهالسادات طباطباییاميری و «ميانكنشپذيری پايگاههای اطلاعاتی در محيط دادهای پيوندی» نوشته فاطمه پازوكی پيشروی خوانندگان قرار گرفته است.
دوازدهمين شماره «فصلنامه اطلاعرسانی و ارتباطات» ويژه زمستان 95 با سردبيری داريوش مطلبی در 266 صفحه از سوی انتشارات مؤسسه خانه كتاب منتشر شده است.
نظر شما