کتاب »دگرسنجی برای متخصصان علم اطلاعات؛ گذشته، حال و آینده» اثر «کیم هولمبرگ» منتشر شده است.
این کتاب با ارائه برخی از ایدههای کلیدی و نوآوری در پژوهشهای قبلی شروع میشود که پیشبرنده تکامل علمسنجی و وبسنجی، و با ظهور رسانههای اجتماعی دگرسنجی است.
در بخش نخست این کتاب، گذشته دگرسنجی، ریشههای علمی آن و ارتباط آن با کتابسنجی و وبسنجی مورد بررسی قرار گرفته است.
در بخش دوم، مطالعات کنونی دگرسنجی ارائه شده است. این بخش با یک مرور کلی بر ارتباطات علمی در وب، پتانسیلهای دگرسنجی و وضعیت فعلی آن آغاز میشود و سپس یک مرور کلی بر برخی منابع سنجههای آنلاین جدید دارد.
بخش سوم کتاب با بحث درباره چگونگی ایجاد دگرسنجی توسط پژوهشگران و عموم مردم آغاز میشود و مباحثی اعم از اینکه چگونه میتوان دگرسنجهها را شناسایی و جمعآوری کرد و اینکه چگونه میتوان از آنها برای اندازهگیری اثر و تأثیر استفاده کرد، ارائه شده است.
مترجم در بخش پیشگفتار درباره ضرورت ترجمه این اثر چنین بیان کرده است: «امروزه تحولات سریعی در مطالعات و پژوهشهای متریک اتفاق افتاده و این روشها مورد نیاز و توجه اکثر متخصصان قرار گرفته است. ضرورت دسترسی و استفاده پژوهشگران از آخرین دساوردهای اینگونه روشها و ابزارها انکارناپذیر است. دگرسنجی شکل جدیدی از این نوع روشها است که باعث سنجش مؤثر همکاریها و ارتباطات پژوهشی در سالهای اخیر بهطور گستردهای در جهان مطرح شده و در این خصوص منابع و کتب ارزشمندی به چاپ رسیده اما متأسفانه تاکنون منبعی به فارسی به رشته تحریر درنیامده است. از این رو در راستای تألیف کتاب «پژوهشهای سنجهای در علم اطلاعات» و گسترش فصل دگرسنجههای آن کتاب، جهت معرفی و شناسایی بیشتر این نوع روشها به متخصصان حوزههای علم اطلاعات، کامپیوتر، فناوری اطلاعات، مدیریت، اطلاعات و پژوهش هنر، علمسنجی نسخه اصلی این کتاب را با هماهنگی نویسنده محترم «کیم هولمبرگ» و انتشارات الزویر تهیه کردم و ...»
مخاطبان با مطالعه این اثر با مراحل دگردیسی، قوانین کتابسنجی، ایدههای پژوهشی جدید، منابع دادهای دگرسنجی، سیستمهای توصیه، معنا و اعتبار دگرسنجی، انواع دگرسنجهها، مزیتهای دگرسنجهها نسبت به سنجههای استنادی، آینده دگرسنجهها، ابزارهای دگرسنجهها، ناشران فراهمکننده دگرسنجهها، استانداردهای متریک پلام، انواع فعلی استانداردهای متریک که شرکت پلام آنها را تأیید میکند، لیستی از نمونههایی که ما در هر رده قرار میدهیم، تجزیه و تحلیل خدمات اطلاعاتی ایسکو به وسیله پلوم، برخی از لینکهای مربوط به پلام آنالاتیکس، اهداف پلوس، شرایط پذیرش مقاله توسط پلوس، ساختار و موضوعات ارائه شده در نیچر و اهداف گروه انتشاراتی نیچر آشنا میشوند.
در بخشهایی از این اثر میخوانیم: «دگرسنجی یک حوزه پژوهشی جدید است که پتانسیل منابع اطلاعاتی جدید را در مقام شاخصهای تأثیر پژوهشها بر مخاطبان مختلف بررسی کرده است. تمرکز این کتاب بر برخی از این منابع اطلاعاتی جدید، یافتههای پژوهشهای دگرسنجی پیشین و ایدههای مخربی است که میتوانند تغییری بنیادین در روابط علمی ایجاد کنند.
ظهور رسانههای اجتماعی تغییرات بسیاری از نظر جنبههای ارتباطات علمی به وجود آورده است؛ محققان میتوانند ایدههای خود را در وبلاگها ارائه دهند، در مورد پژوهش خود با همکاران در فیسبوک بحث کنند و مقالات خود را در توییتر و مندلی به اشتراک بگذارند. از آنجایی که پژوهش بهطور فزایندهای در حال خارج شدن از یک اکوسیستم علمی بسته به یک شبکه باز است، دیگر حتی مردم عادی نیز میتوانند در مباحث پژوهشی و بسط اکتشافات جدید به مخاطبان بهصورت گستردهتر مشارکت داشته باشند. شیوههای جدید ارتباطات علمی نیاز به روشهای جدید برای اندازهگیری تأثیر دارند. اگرچه دگرسنجی هنوز فاقد یک تعریف پذیرفته شده است اما ایده دگرسنجی و پتانسیل آن این است که ردپای روابط علمی و توجهی که پژوهش در رسانههای اجتماعی دریافت کرده است را میتوان پیگیری کرد تا بتوان تأثیر آن پژوهش و در نتیجه ارزش بالقوه آن را دریافت.»
نخستین چاپ کتاب «دگرسنجی برای متخصصان علم اطلاعات گذشته، حال و آینده» اثر «کیم هولمبرگ» با ترجمه محمدباقر نگهبان و هدی هادیپور، با شمارگان 1000 نسخه، در 264 صفحه، به بهای 200 هزار ریال از سوی انتشارات شرکت همراه علم راهی بازار نشر شده است.
نظر شما