کتاب «نقش راهنمای موزه در جذب بازدیدکنندگان» تکنیکهای لازم برای برقراری ارتباط با بازدیدکنندگان موزهها را ارائه کرده است.
این اثر با در نظر گرفتن هویت قومی و فرهنگی مردم کشورمان و تکنیکهای ارتباط با انواع بازدیدکنندگان موزه، روشهای تخصصی برخورد با بازدیدکنندگان و جذب آنها را به راهنمایان موزهها عرضه کرده است.
مؤلف در بخش ابتدایی این نوشتار چنین بیان کرده است: «یک راهنمای موزه در درجه اول باید عاشق این کار باشد. خیلی از راهنماهای موزه هستند که کار بهتری سراغ دارند اما عاشق هستند. تنها افرادی که عاشق موزه و راهنمایی کردن هستند آن را آلوده نمیکنند. راهنمای موزه کسی است که مفاهیم کلی بازدیدکنندگان داخلی و خارجی، شناخت کافی از موزهداری، آداب و رسوم و قومیتهای مختلف کشور، روحیات ملل، تخصص در حداقل یک زبان خارجی، ویژگیهای فرهنگی، تاریخی و اجتماعی ایران، سخنوری و فن بیان، الگوهای تشریفات و رفتار بینالمللی، نحوه بهکار گیری فناوری اطلاعات، کاربرد قوانین و مقررات مرتبط با موزه، گردشگری و مذاهب گوناگون را میداند...»
بر اساس آنچه که از محتوای این اثر برمیآید، در موزههای ما باید نحوه معرفی اشیاء و آثار موزهای بهگونهای باشد که مخاطب را جذب کند. وقتی مخاطب جذب نشد دیگر نمیتوان آن انتظار ایستگاه فرهنگی بودن را از موزه داشت.
همچنین موزهدار و یک راهنمای موزه باید داستانسرا و قصهگوی خوبی باشد و با قصهگویی میتواند ارتباط برقرار کند؛ چرا که تمام اشیاء و آثار در این عالم وجه کارکردی دارند و این راهنمای موزه است که با توضیح و شرح کارکرد اشیاء و قصهای که برای آن بهوجود آمده است، بازدیدکننده را به موزه و آثار درون آن علاقهمند میکند.»
«راهنماهای موزهای که در برقرار کردن ارتباط مهارت کافی دارند، لحن صحبت خود را با حالت روحی در بازدیدکننده هماهنگ میکنند. پس مطابق حالات روحی بازدیدکننده حرف بزنید. قبل از اینکه کلامی بر زبان آورید از او تست صدا و تصویر بگیرید تا بفهمید بازدیدکننده شما سرحال، بیحوصله، عصبانی یا ناراحت است. اگر میخواهید آنها به حرفهای شما توجه کنند، باید حتی برای چند دقیقه، مطابق حالات روحی او حرف بزنید و او را متقاعد کنید که مورد قبول شماست و اینکه هیچ تفاوتی با هم ندارید.
برای بیان حرفهای پیشپا افتاده، شهامت به خرج دهید. تقریباً هر حرفی که در ابتدای آشنایی بیان میکنید، میتواند مناسب باشد. هر اندازه هم که موضوع انتخابی شما ملالآور باشد، اگر آن را با اقتدار، مثبت و در عین حال با احساس بیان کنید، بازدیدکننده به همکلام شدن با شما علاقهمند میشود.» این جملات برگرفته از کتاب «نقش راهنمای موزه در جذب بازدیدکنندگان» است.
کتاب «نقش راهنمای موزه در جذب بازدیدکنندگان» اثر علی غلامی، با شمارگان 1000 نسخه، در 96 صفحه به بهای 100 هزار ریال از سوی انتشارات اشجع راهی بازار نشر شده است.
نظر شما