سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰
برنامه‌های یازدهمین نمایشگاه رسانه‌‌های دیجیتال تشریح شد

موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ضمن تشریح برنامه‌های یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال از برگزاری این رویداد فرهنگی از 20 تا 26 آبان‌ماه در مصلی امام‌خمینی‌(ره) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست خبری یازدهمین نمایشگاه ملی رسانه‌های دیجیتال و دهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال، سه‌شنبه (14 شهریورماه) با حضور دکتر سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مرکز برگزار شد.

موسویان در تشریح برنامه نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال اظهار کرد: این نمایشگاه همانند دوره‌های پیشین در 9 بخش از 20 تا 26 آبان‌ماه در 25 هزار مترمربع فضای شبستان مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. بخش‌های این نمایشگاه شامل رسانه‌های برخط، رسانه‌های هوشمند و تلفن همراه، بازی‌ها و سرگرمی‌های دیجیتال، شبکه‌های اجتماعی، علمی و پژوهشی و بخش‌ جنبی است. پیش‌بینی شده تا 160 کارگاه تخصصی با مشارکت موسسات خصوصی با رویکرد آموزشی در دهمین نمایشگاه ملی رسانه‌های دیجیتال برگزار شود.
 
ارائه تخفیف 40 درصد برای محصولات برحامل
وی ادامه داد: در بخش علمی و پژوهشی که از سال گذشته به نمایشگاه افزوده شده به‌دنبال مشارکت افراد صاحب‌نظر در حوزه سواد رسانه‌ای هستیم. پیش‌بینی می‌شود تا 500 شرکت یا موسسه در این رویداد فرهنگی حضور پیدا کنند. ارائه تخفیف 40 درصد برای محصولات برحامل، مذاکره با مسئولان مترو و اتوبوسرانی، همچنین برگزاری تورهای بازدید از نمایشگاه از جمله خدمات این دوره برای عموم مردم است. ارائه 10 عنوان کتاب، اینوگرافی و همچنین لوح فشرده به بازدیدکنندگان با موضوع کسب و کار دیجیتال از دیگر برنامه‌های این دوره است.
 
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در تشریح برگزاری سومین جشنواره رسانه‌های دیجیتال علوی گفت: سومین جشنواره رسانه‌های دیجیتال علوی با محرویت ادبیات با هدف ترویج فرهنگ علوی، شناسایی و همچنین معرفی آثار برتر رسانه‌های دیجیتال با موضوع امامت، ولایت و غدیر و امام علی‌(ع) برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در قالب نرم‌افزارهای تلفن همراه، نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای، رسانه‌های برخط، بازی‌های رایانه‌ای، پویانمایی، هنرهای دیجیتال، شبکه‌های اجتماعی، فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال، همچنین ایده‌های دیجیتال به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

ساماندهی فضای مجازی در اولویت است
موسویان گفت: با توجه به دغدغه اعضای شورای عالی فضای مجازی برای ساماندهی فضای مجازی، تدوین برنامه مدون برای ایجاد فضایی سالم، مفید و ایمن در حال پیگیری است. اساسی‌ترین عامل موفقیت این برنامه فرهنگ‌سازی و همراهی کاربران است. براساس پژوهش مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال و همچنین نتایج نشست‌های متخصصان، زیست‌بوم فضای مجازی برای ایجاد فضای سالم، مفید و ایمن به‌صورت کلی احصاء شده است.

وی در تشریح مفاد زیست‌بوم فضای مجازی افزود: با مطالعه قوانین تنظیم محتوا در کشورهای دیگر، نشان‌دار کردن محتوا در فضای مجازی برای اهداف تعیین شده به‌عنوان ضرورت‌های غیرقابل گذشت برای ایجاد فضای مطلوب به‌دست آمده است. مالکیت مادی و معنوی افراد شرط افزایش تولید محتوا در فضای مجازی است. قانونگذاری و جرم‌انگاری تخلفات در فضای مجازی نیاز و معرفی هنجارها و ناهنجارها از طرف دولت دارد. مسئولیت تولید محتوا در فضای مجازی برخلاف نشریات مکتوب برعهده تولیدکننده محتواست.
 
موسویان ادامه داد: برای مدیریت محتوا در فضای مجازی به قوانین متقن مانند کشورهای توسعه‌یافته نیازمندیم. صاحب محتوا علاوه بر حمایت از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به مالکیت در مقام تولید‌کننده پاسخگو و مسئول است.

امکان حذف نشان شامد متخلفان در کمترین زمان  
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال اظهار کرد: شامد به همه بسترهای حاوی محتوا اعطا و مانند جریان ثبت اسناد در دفترخانه‌ها مانع از ثبت مجدد محتوا از سوی دیگر تولید‌کنندگان می‌شود. کاربر با مشاهده شامد از اعتبار محتوا در فضای مجازی اطمینان حاصل می‌کند. لوگوی هوشمند سایت‌ها و وبلاگ‌ها به‌مثابه نشان شامد است. هر زمان که تولیدکننده محتوا در این فضا مرتکب خطا شود امکان حذف شامد در کمترین زمان برای مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وجود دارد.
 
موسویان ادامه داد: باتوجه به وقوع 46 درصد از جرایم در شبکه اجتماعی تلگرام لزوم توجه کاربران به نشان شامد ضروری است. همه نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای یا محصولات برحامل با هولوگرام، صاحب نشان شامد هستند. بیش از 190 هزار اپلیکیشن در حال حاضر قابل دریافت و در دسترس است.

49 هزار سایت و وبلاگ نشان شامد دریافت کردند
وی افزود: شامد با سه روش از فضای مجازی صیانت می‌کند. نخست طرح «فرهنگ‌یار» که به‌زودی رونمایی خواهد شد. کاربران می‌توانند در این طرح مشارکت داشته باشند. هوش مصنوعی و ممیزی روش‌های دیگر صیانت از طرح شامد هستند. در حال حاضر 14 هزار و 300 کانال شبکه اجتماعی، 49 هزار سایت و وبلاگ و همچنین 53 هزار نرم‌افزار از ابتدای آغاز به کار مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال نشان شامد را دریافت کردند؛ علاوه بر این تا پایان شهریورماه سال جاری فرآیند اعطای شامد به اپ‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی ادامه دارد.
 
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال گفت: با توجه به‌همت بلند مرکز، کانال‌های تبلیغاتی فاقد نشان شامد حذف خواهند شد این در حالی است که کانال‌های شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در کمتر ازسه دقیقه نسبت به دریافت نشان نقره‌ای شامد اقدام کنند. بنابراین تولید، تکثیر و توزیع آثار دیداری و شنیداری فقط در فضای مجازی با نشان شامد مجاز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها