چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳
مراسم پایانی سومین جشنواره شعر نیاوران برگزار شد

آیین اختتامیه سومین دوره جشنواره شعر نیاوران با حضور معاون فرهنگی و معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با یاد و خاطره زنده‌یاد افشین یداللهی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ‌آیین اختتامیه سومین جشنواره شعر نیاوران عصر روز سه‌شنبه (28 شهریورماه) با حضور دکتر محمد سلگی، سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس سجادی، رییس مرکز آفرینش‌های هنری نیاوران، محمدعلی بهمنی، محمد سلمانی،‌ عبدالجبار کاکایی و جمع کثیری از شاعران در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

این مراسم با غزل‌خوانی محمدعلی بهمنی آغاز شد و پس از آن سیدعباس سجادی ضمن خیرمقدم به مهمانان گفت: خدا را شاکرم که این توفیق نصیب من شد تا در سومین گام از جشنواره شعر نیاوران در کنار شما باشم. باید در این مراسم تشکر کنم از شاعران که با شرکت در این برنامه به جشنواره ما هویت دادند و باید تشکر کنیم از هیات داوران که با حضور خود به جشنواره اعتبار بخشیدند.
 
محمد سلمانی دبیر سومین جشنواره شعر نیاوران نیز در سخنانی کوتاه گفت:‌ فراخوان سومین دوره جشنواره شعر نیاوران روز سه‌شنبه (12 اردیبهشت‌ماه) از طریق رسانه‌ها و مطبوعات اعلام شد و در تاریخ 23 تیرماه فرصت ارسال آثار به پایان رسید. داوری آثار ارسالی سه هفته زمان برد و هفته پایانی مردادماه اسامی برگزیدگان مشخص شد.

بدون انسان‌های فاضل هیچ مدینه فاضله‌ای شکل نمی‌گیرد
وی ادامه داد: خوشبختانه در سومین دوره جشنواره شعر نیاوران با آثار خوبی روبه‌رو بودیم و این جشنواره پنجره‌ای بود که از آن می‌توانستیم به شعر امروز نگاه کنیم. بر خود لازم می‌دانم که از این تریبون از علی مرادخانی تشکر کنم؛ چراکه عباس سجادی که از جنس شعر است را برای فرهنگسرای نیاوران انتخاب کرده است. امیدوارم که این کار الگویی برای سایر مدیران شود و شما مطمئن باشید که بدون انسان‌های فاضل هیچ مدینه فاضله‌ای شکل نمی‌گیرد.

با ایده‌آل فاصله زیادی داریم
علی مرادخانی که آخرین سخنران این مراسم شعری بود ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع شاعران اظهار کرد:‌ در تقسیم‌بندی‌های دولتی، حوزه شعر جزو مسئولیت‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما همه ما می‌دانیم که شعر عضو جدا نشدنی هنر است به همین دلیل از عباس سجادی درخواست کردم تا اگر امکانی وجود دارد به این حوزه مهم و فرهنگ‌ساز بپردازد و خدا را شکر که او به بهترین شکل ممکن به این بخش پرداخت.

وی افزود: از زمان حضور سیدعباس سجادی در فرهنگسرای نیاوران که انصافا مدیر توانایی است و دوره‌ای مدیر من در شهرداری تهران بوده است، فرهنگسرای نیاوران دچار تغییر و تحولات خوبی شد و امروز شاهد آن هستیم که اکثر کشورهای خارجی تمایل دارند تا هفته فرهنگی خود را در فرهنگسرای نیاوران برگزار کنند؛ به همین دلیل می‌توان ادعا کرد که این فرهنگسرا امروز ویترین فرهنگی ماست.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیح وضعیت شعر و ترانه گفت: ما این روزها به شعر به‌خصوص آثار موسیقیایی بسیار نیازمندیم. به یاد دارم زمانی که ما در مرکز موسیقی بودیم شاعران جوانی مانند مریم حیدرزاده تازه به این عرصه آمده‌ بودند و خدا را شکر که این شاعران پیشرفت کردند و ما امروز شاعران بسیار خوبی در این حوزه داریم اما نباید فراموش کنیم که هنوز با ایده‌آل فاصله زیادی داریم و باید کار کنیم.
 
وی ادامه داد: بیش از 80 درصد شرکت‌کنندگان این جشنواره جوان هستند که از این بابت باید خوشحال باشیم. همچنین در این جشنواره شاهد معرفی چهره‌های شناخته نشده‌ای هستیم که به واسطه این جشنواره در حال شناسانده‌ شدن به جامعه ادبی هستند.

مرادخانی با اشاره به آینده برگزیدگان این جشنواره اظهار کرد: در نظر داریم تا فایل صوتی شعرهای برگزیده با صدای خود شاعران را در قالب لوح فشرده منتشر کنیم. همچنین این امکان وجود دارد که آثار برگزیده را به اهالی موسیقی معرفی کنیم تا در صورت تعامل دو طرف، شعرها در قالب یک قطعه موسیقی به مخاطبان عرض شود.

وی افزود: البته همه این موارد بهانه خوبی بود تا ما به این نتیجه برسیم که به برگزاری چنین جشنواره‌ای نیازمندیم. ما شاهد برگزاری جشنواره‌های متعددی در سطح کشور هستیم اما به اعتقاد من جشنواره موفق است که در محتوا به اهدافش برسد و خوشحالیم که جشنواره شعر نیاوران به اهداف دست یافته است.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: ما در حوزه موسیقی دچار فقر محتوایی هستیم، به نظرم نخستین گام پرداختن به همین موضوع است تا بتوانیم باعث پیشرفت حوزه فرهنگ شویم. امیدوارم که با همراهی همه عزیزان شاهد استمرار این جشنواره در سال‌های آینده باشیم.

در ادامه این مراسم بهزاد خواجات به قرائت بیانیه هیات داوران پرداخت. متن این بیانیه به شرح زیر است:
«چاشنی بخش لب شکرفشان پیداست کیست
نقشبندی بی قلـم نه کار هر صورتگری است
(صائب)
 
شعر، پیامی است از فراسو ، اما فراسویی که در ما نشسته تا به فراسوتر بنگریم و در معنای اشارت های آفریدگار پرسش آوریم ؛ وظیفه ی ماست در قبال خویشتنی نهفته در خود و بسط روزآمدِ این خودوارگی در تاریک - روشنای جامعه و آدمیان . پس هیچ چیز چون نوشتن انسان را از خود دور و به خود نزدیک نمی کند و این رفتامد ، اگر که از تجهیز و تکمیل بنیه های معرفتی ، چاشنی نگیرد ، خطوطی کج است ، معوج است ، که به لقلقه ی دهان اگر برسد ، کوتاه از شعشعه ی دل هاست .
سومین جشنواره ی شعر نیاوران امسال در غیاب یکی از همراهان خود ، دکتر افشین یداللهی برگزار می شود . او اینک خود کلمه ای است از شعری بلند حتا اگر که مرگ ، همچنان ناگهانیِ پرسش باشد و گاه ، ناگهان تر از خویش . یادش در خاطره بازی ارغوان ها‌!
هیأت داوران جشنواره با پاسداشت این عزیز ، ضمن خوانش و دقت به یک یک آثار دریافتی توجه شرکت کنندگان عزیز را به توصیه های زیر جلب می کند:
 
الف) در بخش شعر آزاد و سپید :
1_همگونی زبانی که یکی از آفت های شعر یک - دو دهه ی اخیر است ، در اشعار این دوره هم قابل اعتناست . اگر بپذیریم که زبان و لحن هر فرد بازتاب منش و احوال اوست ، همسانی زبان شاعران را نباید طبیعی به حساب آورد .
2_ پرداختن به مسائل کلان هستی ، جهان و جامعه البته خوب است اما این کار باید از مجرای فردی و با انگیزش های شخصی به شعر راه جوید . ما فرمانده ی احساسات دیگران نیستیم بلکه دست بالا گزارشگر این احساساتیم .
3_ فقر مطالعه در اشعار این بخش هویداست ، از معنایابی های سطحی گرفته تا متاسفانه غلط های فاحش املایی و دستوری . این فقر مشخصا هم در مواجهه ی شاعر با جامعه و مسائل آن نمود دارد و هم در پیوند سست شاعر با ادبیات و بویژه ادبیات فارسی ؛ در عین حال شعرهای خوب در این دوره کم نبوده اند که به دور از تصنع و با نوبینی در معنا و زبان ، نشان از جدیت بعضی از شاعران می دهد .
 
 
ب) در بخش شعر سنتی:
1_ در اشعار این دوره گوناگونی طبیعت و فرهنگ مردم و استفاده ی درخشان از زبان اقوام و نشانه های قومی در قلمرو زیستی شاعران بازتابی موفق داشته است .
2_ در عین حال در برخی از آثار تقلید و تکرار و فقر اندیشه و محدودیت دایره ی واژگانی ( که می تواند معلول تمرکز بی رویه بر فضای مجازی باشد و اعتنای بیش از حد به تعداد مخاطبان نه چندان حرفه ای ) قابل انگشت گذاری است .
3_ هیأت داوران بخش سنتی با تکیه بر سه معیار بایسته ی "صورت" ، "محتوا" و "اثرگذاری" به ارزیابی آثار توجه نشان داده است .
 
ج) در بخش ترانه:
1_ باید توجه داشت که ترانه از تلفیق ادبیات و موسیقی شکل می گیرد و عدم توجه به این ماهیت ، شاعران را از روح این ژانر ادبی دور می کند .
2_ زبان گفتار ( که غالبا در ترانه به کارمی رود ) آمادگی بسیار دارد برای عوام گرایی و سطحی نگری و این مهلکه ای است که بسیاری از شاعران را از چالش های فکری و معرفتی تهی کرده و به دامان هیجان های کاذب سوق داده است .
3_ موضوعات اجتماعی در اغلب ترانه ها غایب است و عشق هم صرفا در یک رابطه ی دوسویه ی غیرهمجنس خلاصه می شود که عرصه ای تنگ است و ترانه ها را به همسانی ملال آوری دچار کرده است.
4- توصیه ی ما استفاده از موسیقی درونی کلام است که اغلب بدان عنایتی نمی شود و نیز اجتناب از تکرار واژه ها و مصطلحات معمول و مبرا از ابتکار فردی شاعر ، گر چه در میان آثار ، ترانه های نسبتا موفقی هم وجود دارد که نشان از تکامل این ژانر ادبی می دهد .
 
ج) در بخش شعر طنز :
1-علی رغم گسترش مضامین محرک ذوق برای خلق آثار انتقادی و طنز ، به نظر می رسد که طنز منظوم ما در چنبره ی مضامین و سوژه های تکراری اسیر است و تنها به بهره گیری از واژگان و اصطلاحاتی نوتر بسنده کرده است .
2_ آفت دیگر طنز امروز ،آماده خواری عده ای است که به محض نوآوری و موفقیت یک اثر یا جریان ، بدان هجوم برده و بی آن شاهکار پخته و ورآمده ، خلاقیت آنان را مضمونی در خزانه نیست .
3_ به کارگیری کلمات و تعابیر غیراخلاقی ، تهور ادبی نیست و پرداختن به این مسائل بدون ظرافت و مهم تر از آن ، بدون موجبیت ادبی ، طنز را به لغوسرایی می کشاند .
4_ خوشبختانه اقبال نسل جوان و مستعد به طنز و انواع شوخ طبعی از دل نگرانی علاقه مندان طنز پارسی نسبت به تولید کمّی آثار در این زمینه کاسته است که امید داریم با ارتقای سطح کیفی این آثار ، طنز پارسی به عنوان میراثی گرانبار جایگاه عالی خود را همچنان حفظ کند .

در پایان جا دارد که از دست اندرکاران این سعی سترگ ، جناب آقای سید عباس سجادی و جناب آقای محمد سلمانی و دیگر یاوران قلم در استمرار این جشنواره سپاسگزاری کرده و فردایی بهتر برای چنین کوشش هایی چشم بداریم ، که آن که می نویسد ، نگاهبان اندیشه است و باغبان دانایی .»

بعد از قرائت بیانیه هیات داوران از کتاب «پایتخت شعر» که گزیده‌ای از شعرهای ارسالی به سومین جشنواره شعر نیاوران است رونمایی شد.
 
آخرین بخش از آیین اختتامیه جشنواره شعر نیاوران معرفی برگزیدگان این دوره بود. برگزیدگان سومین دوره شعر نیاوران به شرح زیر است:
 
بخش آزاد –کلاسیک
1-محسن انشایی- لنگرود
2-آقای علی اصغر شیری-قم
3-آقای سید سعید صاحب علم – تهران
4-سید سلمان علوی- قم
5-سید حاتم نیکیار-کرمانشاه
 
بخش ویژه-کلاسیک
1-آقای احمد داوودیان –کاشمر
2-خانم فاتیما رنجبری –ساری
امین بهاری زاده- تقدیری ویژه نوجوان – دزفول
 
بخش آزاد –سپید
1-صابر سعدی پور-تهران- تلفیق ماهرانه تخیل و عاطفه
2-محمد عسکری ساج-کرمانشاه -بهره گیری درست از ساختار روایت و خرده روایت در تشکل شعرهای روایی بلند
3- مهتاب تقی گیل-نوشهر - خلق لحظات شاعرانه و نامنتظره در کلیتی واحد
4-ابوذر پاکروان-خوزستان - تخیل عمیق و بکر، بهره مند از صور خیال تازه و بدیع
5-آریا معصومی-دهدشت بویراحمد - حفظ تشکل و وحدت کلی اثر در عین پیشبرد روایات شاعرانه موازی
 
بخش ویژه-سپید
1-میثم زردشتیان-کرمانشاه - نگاه شاعرانه و در عین حال انسان گرایانه به جنگ و محیط زیست
2-سکینه نودهی-اسفراین- توجه جزء نگرانه و عینی گرایانه به جنگ و تبعات آن
 
تقدیری سپید:
رها بهرامی 10 ساله - تهران - نگاه شاعرانه به افقی بسیار دوردست تر از آنچه در سن ده سالگی قابل انتظار است
 
بخش آزاد – ترانه
1-آقای حسن سرداری-خراسان رضوی
2-آقای علی محمودی- کرمان
3-خانم سمانه مصدق- مشهد
 
بخش ویژه-ترانه
1-آقای پیام پولاد-کرج
 
بخش آزاد –طنز
1- آقای امیرعلی سلیمانی-همدان
2- آقای شروین سلیمانی – تهران
3- علیرضا لبش - تهران
 
بخش ویژه-طنز
1-محمدحسین مهدویان –قم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها