شماره 138 نشریه اطلاعات حکمت و معرفت با موضوع «فلسفه عکاسی4» به دبیری منیره پنجتنی منتشر شد. چهارمین مجموعه فلسفه عکاسی در ادامه سه شماره پیشین فلسفه عکاسی منتشر شده است.
منیره پنجتنی، سخن دبیرِ آخرین شماره از مجموعه فلسفه عکاسی را با طرح یک پرسش آغاز کرده است: «اگر بخواهیم اندیشهها، تجربههای زیسته، خاطرات و رؤیاهایمان را ثبت کنیم، از بین واژه و تصویر و نُت کدام را بر میگزینیم؟ به عبارتدیگر برای ثبت بودنمان و تاریخ آن، شعر یا دیگر انواع ادبی را بر میگزینیم یا نُتهای موسیقی و تصاویر را انتخاب میکنیم؟» در سخن دبیر به اهمیت سه ساحت شعر و ادبیات، موسیقی، عکاسی و نقاشی برای ثبت تجربههای زیسته اشاره شده و در ادامه چنین آمده است: «البته برای این حوزهها نیازی نیست حتما خودمان به فن و ابزارشان مجهز باشیم مثلاً شاعر و نویسنده، موسیقیدان و نوازنده یا عکاس و نقاش باشیم. در اغلب موارد، بیشتر ما صرفنظر از تخصصمان به ابزارهای فنی و عملی این حوزهها مسلط نیستیم اما میتوانیم با رمانی، شعری، تصویری یا حتی قطعهای موسیقی همراه شویم و خاطرات و تجربههای زیستهمان را لابهلای آناتِ آنها بازجوییم.»
دبیر دفتر ماه وجه اشتراک هر سه حوزه را امکانهایی میداند که هر یک برای ثبت و مضبوط شدن به ما میدهند. اما دغدغه اصلی پرسش مذکور برجسته کردن اهمیت اندیشیدن به حضور بیوقفه «عکس» و «عکاسی» در زندگی حرفهای و روزمرهمان است؛ زیرا عکاسی به طرز آشکاری به لایههای مختلفِ زیستِ انسانی ما نفوذ و ورود کرده است و همین امر سبب شده که مسائل نظری و فلسفی متعددی را با خود به همراه آورد. منیره پنجتنی اعجاز عکاسی را سهل و ممتنع بودن و حضور بیوقفه و مستمرش در زندگی میداند و تفاوت غیرقابل انکارش با هنرهای را از این جهت میداند که به همگان امکان بیشتری میدهد تا برای لحظاتی تجربهای از ثبت و گزارش خود و دیگری و جهان داشته باشند.
در بخشی از سخن دبیر به این نکته اشاره شده که عکاسی میتواند هم در سطح مناسبات اجتماعی روزمره و هم در سطح نظری و فلسفی پرسشهایی را پدید آورد. «کافی است به زندگی هرروزمان نگاه کنیم و به این بیندیشیم که عکس و عکاسی چگونه حضور پیوستهاش را در زندگی ما حفظ میکند؟ چگونه مناسبات، خواستها و جهان ما را گزارش میدهد؟ رابطه ما را با دیگری چگونه ترسیم و حتی تعیین میکند؟» در ادامه نیز برخی از پرسشهایی آمده که عکاسی در سطح فلسفی موجب شده و تا اندازهای در چهار شماره از نشریه حکمت و معرفت به آن پرداخته شده است.
این پرسشها عبارتند از: «فلسفه چگونه و با چه روشی عکاسی را به موضوعی برای اندیشیدن تبدیل میکند؟ عکاسی بهمثابه هنر چه رابطهای با دیگر هنرها بهویژه نقاشی دارد؟ مسئله بازنمایی در نقاشی و عکاسی چه تفاوتهایی دارد؟ رابطه عکس و امر واقع چیست؟ علوم مختلفی مانند جامعهشناسی، مردمشناسی، علوم سیاسی چه استفادهای از تصویر میکنند و عکاسی چگونه توانسته مرزهای این علوم را گسترش دهد؟ رابطه تصویر و عکاسی از چه منظری با ادبیات، سینما و تجارت و تبلیغات قابل بررسی است؟ مبانی زیباشناختی تصویر چیست؟ چه عناصری یک تصویر یا عکس را به سطحی ارتقا میدهد که میتوان آن را هنری تلقی کرد؟»
منیره پنجتنی در بخش سخن دبیر، پس از مروری بر مقالات سه شماره پیشین فلسفه عکاسی به مطالب چهارمین و آخرین دفتر فلسفه عکاسی در نشریه اطلاعات حکمت و معرفت پرداخته است. دفتر ماه شماره 138 این نشریه مشتمل بر شش نوشتار است.
نخستین مطلب گفتوگوی پنجتنی با مجید اخگر عنوان عکاسی زیر لنز فلسفه است. این گفتوگو از پنج بخش تشکیل شده است که عبارتاند از رابطه فلسفه و عکاسی، بحث نظریه، موضوع تألیف و عکاسی دیجیتال، عکاسی و اندیشههای سیاسی و وضعیت عکاسی در ایران.
دومین نوشتار مقالهای است با عنوان سوفیست و عکس به قلم اولیور ریچن که صیاد نبوی به فارسی ترجمه کرده است. در این مقاله، نویسنده ابتدا تعریفی از تصویر در رساله سوفیست افلاطون ارائه میکند و سپس این تعریف از تصویر را با توصیف عکسی که از متن یک رمان گرفته کنار هم قرار میدهد و مقایسه میکند.
سومین نوشتار بهقلم پیتر آزبُرن، دادوستد نامحدود: هستیشناسی اجتماعی تصویر عکاسی نام دارد که زانیار بلوری به فارسی ترجمه کرده است. آزبُرن با رویکردی تاریخی به مسئله هستیشناسی تصویرِ عکاسی، پس از دیجیتالیشدن میپردازد. مؤلف در این مقاله عمدتاً به سه موضوع مهم میپردازد: نخست اینکه عکاسی با تمرکز بر شکل تصویری که تولید میکند، بهتر درک میشود تا بهعنوان یک هنر یا رسانه خاص؛ دوم اینکه تصویر عکاسی، عمدهترین شکلِ اجتماعیِ تصویرِ دیجیتال است و سوم اینکه از منظر نمایهای (کیفیت ارجاعی)، هیچ تمایز بنیادیِ هستیشناختی بین تصاویر دیجیتال عکاسی با تصاویر عکاسی تولید شده به شیوه شیمیایی وجود ندارد.
مقاله چهارم این مجموعه با عنوان وجه پیشاتأملی و نااندیشیده عکاسی را رضا نیازی نگاشته است. مؤلف در این مقاله کوشیده تا شکلی از کنش و تجربه عکاسی را بازشناسی کند که به تعبیر او در پیوندِ هنر و عکاسیِ امروز حذف شده و چرخش مفهومیِ زیباییشناسیِ معاصر، مانع ظهور و بروز آن شده است. تلاش نیازی در این مقاله روشن کردن شکلی از عکاسی است که آن را برآمده از وجه پدیدارشناختی تصویر عکاسی، بهویژه وجه نا اندیشیده عکاسی میداند.
استدلال عکاسانه فلسفه عنوان پنجمین مقاله این دفتر به قلم الکساندر سِکاتسْکی و ترجمه آرش دهقانی است. مسئله سکاتسکی این است که عکاسی بیش از هر چیز تجربهای متفاوت از زمان را ثبت میکند و عکس قادر است محدودیتهای ادراک انسانی را از زمان آشکار کند. مؤلف در این مقاله کوتاه میکوشد سیر تحول ایده زمان عکاسانه را در اندیشههای افلاطون، آگوستین و برگسون بررسی کند.
در نهایت بخش دفتر ماه این شماره از ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت با نقدی بر یکی از مطالب شمارههای قبل جمعبندی میشود. ششمین نوشتار و پایانبخش این دفتر مقالهای با عنوان عکاس و مؤلف: نقدی بر نگره عکاس ـ مؤلف بهقلم مهدی حبیبزاده است. این مقاله نقد و بررسی اندیشههای رهام شیراز است که منیره پنجتنی در شماره دوم و سوم فلسفه عکاسی با او گفتوگو کرده بود.
دومین بخش نشریه اطلاعات حکمت و معرفت «ادب و هنر» نام دارد و مشتمل بر دو مقاله است. مقاله نخست با عنوان اندیشههای اسلامی ـ ایرانی در شعر پروین اعتصامی به قلم ژیلا دهبزرگی است و مقاله بعدی با عنوان ترجمه و عدالت از منظر پل ریکور به قلم آنجلو باتونی است و میترا سرحدی به فارسی ترجمه کرده است.
سومین بخش این ماهنامه «اندیشه و نظر» نام دارد و از سه مقاله دیگر تشکیل شده است. نخستین مقاله با عنوان مخلوق و مایا به قلم رودولف اوتو با ترجمه انشاءالله رحمتی است. مقاله ایده خدا را ویلیام راو نگاشته و علیرضا رضایت به فارسی ترجمه کرده است. آخرین مقاله این بخش اخلاق و اندیشه اخوان الصفا نام دارد. نویسنده مقاله احمد محمود صبحی و مترجم آن مجتبی رحمتی است.
دو بخش پایانی ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت کتاب و گزارش نام دارند. در بخش کتاب نخستین نوشتار، بخش ششم مقالهای با نام ریشههای هندی و سنسکریت در داستانهای حکایی ایرانی به قلم سید مسعود رضوی است. پس از این نقد، گفتوگو و معرفی کتاب آمده است. دبیر بخش کتاب، ابتدا مطلبی با عنوان مرگ، قلب فلسفه هستی هایدگر نوشته است و در آن به بررسی کتاب هایدگر و مرگ: در باب امکان ناممکنی دازاین در هستی و زمان (نشر شوند- 1396) پرداخته است.
سپس برای نقد و بررسی مقالات کتاب هایدگر و مرگ با مهرداد پارسا مترجم اثر گفتوگویی با عنوان مرگ، ابژه ناممکن داشته است. در ادامه هم چند عنوان کتاب معرفی شده است که عبارتند از: هرمنوتیک طبیعتگرایانه (انتشارات نقشونگار، 1396)، ستایش تئاتر (نشر سینا، 1396)، سعدی و مسائل اجتماعی (اطلاعات، 1396)، فلسفه ریاضیات (حکمت، 1396)، حیات فیلسوف (وایا، 1395)، در برف پیری (اطلاعات، 1396) بخش پایانی نشریه به دبیری منوچهر دینپرست به گزارش برخی از مهمترین وقایع حوزه اندیشه در یک ماه اخیر اختصاص دارد.
شماره 138 نشریه اطلاعات حکمت و معرفت (مهرماه 1396) به سردبیری دکتر انشاءالله رحمتی با بهای 5000 تومان در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است.
نظر شما