نقد سه کتاب در حوزه میراث فرهنگی
روایتی بر اساس مستندات تاریخی و باستانی/ قلعهای که به عنوان راوی سخن میگوید
سه کتاب فتح طهران، قلعه تل و تفنگ نه دال نوشته اردشیر صالحپور در نشستی علمی با حضور پژوهشگران، نویسندگان و مردمشناسان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
وی افزود: نویسنده در این کتاب به یک تفنگ تشخص بخشیده و احساسات انسانی نظیر حسرت، لبخند، دوست داشتن، هویت و... را به آن نسبت داده است.
نعمت طاووسی نقطه قوت این کتاب را در این دانست که این تفنگ بعد از گذشت سالها به این نتیجه میرسد که جنگ باید از زندگی بشر رخت ببنند که این به قیمت نفی کارکرد خودش است و او به این قیمت حاضر میشود این حقیقت را بیان کند.
او همه شخصیتها را در این کتاب واقعی دانست و گفت: این کتاب خواننده را به فضایی تلخ از روزگار اقوام ایرانی میبرد.
قلعهای که به عنوان راوی سخن میگوید
محمد نجاری دیگر سخنران این نشست با اشاره به مواردی درباره کتاب «قلعه تل» گفت: صالح پور یکی از شعارهای ایکوم مبنی بر اینکه اشیا سخن میگویند را به ادبیات افزوده است و در این کتاب قلعهای را به عنوان راوی انتخاب میکند و از زبان او سخن میگوید و نتیجهگیری میکند.
وی افزود: آنچه در این کتاب خوب به نظر میرسد ارائه و ارجاع به منابع دست اول است و تنوع مورد استفاده نویسنده تنها از یک جناح خاص نبوده است.
به گفته نجاری، هر سه این کتابها در یک مجموعه قرار میگیرند که قرار است یک هویت ملی و قومی را که طایفه بختیاری است مطرح و به دلاوریهای آنها بپردازند.
روایت بر اساس مستندات تاریخی و باستانی
سید احمد محیط طباطبایی رییس ایکوم ایران نیز در این نشست با اشاره به فعالیتهای صالحپور در حوزه میراث فرهنگی گفت: این سه کتاب که مورد بحث است سه ویژگی قوم بختیاری شامل اسب بختیاری، اعتبار قلعهها به دلیل کوچنشینی و تفنگ که فراتر از دفاع ارزش دارد را عرضه میکند.
وی با اشاره اینکه نگارش این سه کتاب از طرف صالحپور بر مبنای شعار ایکوم جهانی «آثار موزهای باید روایتگر باشند» انجام شده است تصریح کرد: این امری بدیهی است که هر پدیدهای یک داستان پشت خودش دارد و دانستن آن باعث میشود که اثر همچون پنجرهای به سوی منظره گشوده شده و حقایق را بازگو کند.
محیط طباطبایی با بیان اینکه در روایت داستانی برای جذب مخاطب باید نوعی فانتزی وجود داشته باشد افزود: این در حالی است که نباید غلط را به مخاطب منتقل کند و این روایت بر اساس مستندات تاریخی و باستانی باشد که هر یکی از این کتابها نمونهای از یک پژوهش کامل است که تمام این شرایط را داراست.
موزه یک تجربه زنده
علیرضا حسنزاده، رییس پژوهشکده مردمشناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، دیگر سخنران این نشست نیز با اشاره به نکاتی درباره کتاب «فتح طهران» گفت: صالحپور در این آثار سعی کرده موزه را به یک تجربه زنده تبدیل کند که این تجربه زنده قرار است از طریق روایت صورت بگیرد.
او با بیان اینکه با خواندن این کتاب انتظاراتی نظیر انتظار تاریخی و انتظار مردمشناسانه برای خواننده ایجاد میشود تصریح کرد: هر دوی این انتظارات در این کتاب برآورده میشود به نحوی که حافظه تاریخی خواننده را قوی کرده و رابطه حافظه کوتاه مدت و بلند مدت که امروزه گسسته شده را تقویت میکند.
او در ادامه به نقدهایی از کتاب فتح طهران پرداخت و افزود: از اسب کاسپین که در فرهنگ گیلانی به اسب گیلانی معروف است در این کتاب به عنوان اسب جنگی نام برده شده در حالیکه این اسب بنا به جثه کوچکی که دارد قدرت تحمل وزن جنگجویان را ندارد .
حسنزاده گفت: در جای دیگر ضربالمثل «مرگ میخواهی برو گیلان» نیز به زمان مشروطه نسبت داده شده که درست نیست و زمان این ضربالمثل قدیمیتر است.
نگاه موزهای تغییر کند
اردشیر صالحپور، نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه در این نشست با اشاره به اینکه در نگارش کتابهایش به تاریخ کاملا وفادار بوده تصریح کرد: من ایران را هرگز بختیاری نمیبینم و به دنبال یک تئوری هستم که چگونه میشود مفاهیم محلی را ملی و ملی را بینالمللی کرد.
او با تأکید بر ضرورت تغییر نگاه موزهای افزود: وظیفه ما تنها حفاظت از اشیا نیست بلکه باید راههای پژوهش و تحقیق برای پژوهشگران باز شود.
این پژوهشگر با اشاره به نگارش سیصد صفحه کتاب تنها در مورد یک تفنگ تصریح کرد: در هر جای کشور ایران گنجهایی نظیر این تفنگ پنهان شده که طلا نیستند ولی یافتههای ارزشمندی هستند که گواه تاریخ و فرهنگ با ارزش ایران است.
صالحپور با اشاره به معرفی اشیا موزهای و اینکه چطور یک شی موزهای سخن میگوید، گفت: به دنبال وجه دراماتیک اشیا هستم زیرا گمان میکنم زبان تازهای است که میتوان موارد زیادی را از طریق آن بیان کرد زیرا تاریخ در حافظه اشیا موزهای میماند.
او در پایان تصریح کرد: در نگارش این سه کتاب فانتزی را در نظر داشتم و مدیون شعار ایکوم، سید احمد محیط طباطبایی و سید محمد بهشتی هستم.
نظر شما