کتاب «بازاریابی دهان به دهان» نوشته ايدل ام كاچيم به ترجمه امین اسداللهی و محمد رضا اردهالي منتشر شد.
یک دستورالعمل جامع به منظور طراحی برنامههای بازاریابی بوده که قادر به تولید مکالمات مثبت و موثق باشند. این کتاب یک چارچوب استراتژیک و نکات عملی برای آمادهسازی، اجرا و پایداری برنامههای بازاریابی دهان به دهان ارائه میدهد. از طریق مطالعات موردی فعلی، به روشها و توصیه قابل اعمال، این کتاب طرحهای هوشمندانه رسانه اجتماعی و تاکتیکهای مقرون به صرفه که بتوان آنها را بلافاصله مستقر کرد، ارائه میدهد.
این کتاب اصول اولیه شناسایی تاثیرگذاران آنلاین، توسعه پیامهایی برای جلب توجه و انتخاب ابزارهای مبتنی بر وب که قادر به هدایت مکالمات ـ آنلاین و آفلاین ـ باشند را فهرست میسازد. بازاریابی دهان به دهان مزیت بحرانی دسترسی به اینترنت در یک جامعه اطلاعات محور را نشان میدهد.
بخش اول کتاب ادعا میکند افرادی که میدانند چگونه میتوان از وب به منظور یافتن، جمعآوری و گسترش اطلاعات استفاده کرد نه تنها بقا پیدا کرده بلکه همچنین پیشرفت میکنند.
بخش دوم کتاب رویکردی به خوانندگان ارائه داده که تعیین میکند معنای نفوذ آنلاین برای برند آنها چیست. این بخش روشهای متعددی به منظور مشخص کردن رهبران مکالمه آنلاین، دستیابی به اعتماد این تاثیرگذاران و آغاز روابط بلندمدت با آنها ارائه میدهد.
بخش سوم کتاب به بزرگترین چالش پیش روی بازاریابان هنگام اجرای برنامههای دهان به دهان رسیدگی میکند. این بخش روی نیاز به مشاهده گرایشات اجتماعی و فرهنگی هنگام ایجاد پیامها تاکید دارد. این بخش نشان میدهد چگونه میتوان ارزش را به مکالمات آنلاین تاثیرگذاران افزود. این بخش توضیح میدهد طرحهای موفق با حجم بالای بازاریابی دهان به دهان شامل یک مکالمه مستمر میان سازمانها و مخاطبان آنها هستند. همچنین به رابطه مستقیم میان محصولات کیفیت و بازاریابی دهان به دهان مثبت اشاره دارد. این بخش نشان میدهد چگونه پایداری به وعدههای داده شده به تاثیرگذاران موجب ایجاد اعتماد و تغییر این شهروندان مجازی به مدافعان میشود.
بخش چهارم نشان میدهد چگونه میتوان کمپینهای دهان به دهان ایجاد کرده که تاثیرگذاران را وادار به انتقال پیامهایی کنند. این بخش یک چارچوب دقیق برای تعریف موفقیت در مراحل برنامهریزی طرحهای تشویقی، تعیین معیارها و اندازهگیری تاثیر بازاریابی دهان به دهان، در طول، و پس از، برنامههای برقراری ارتباط در اختیار خوانندگان قرار میدهد.
پیوست متشکل از فهرستی از پرسشهای خواننده هنگام آمادهسازی خود برای طراحی و راهاندازی برنامههای بازاریابی دهان به دهان آنلاین است. این ابزار خودارزیابی به محققان اجازه میدهد هنگام انجام تحقیقات خود، پیامها را بیان کره و درباره روشهای خلاقانه برای تعامل با مخاطبان خود فکر کنند.
از جمله موضوعات مهمی که در این کتاب بدان اشاره شده است میتوان به عواملی که یک پیام در فضای اجتماعی میتواند تاثیرگذار باشد اشاره کرد که شامل ورود به احساسات عمومی، نشان دادن موارد ناشناخته، به چالش کشیدن وضع موجود، نفوذ به شبکهها، دنبال کردن مخاطب و سهولت در انتشار و به اشتراک گذاری است.
همچنین این کتاب چهار جنبه اثرگذار کانالهای رسانه در تعامل با مخاطبان را در الهام بخش بودن، قابلیت اعتماد، بهبود زندگی و فراهم ساختن تفریح شخصی معرفی میکند. این کتاب سه رسانه معتبر و تاثیرگذار روی مخاطب را به ترتیب تبلیغات دهان به دهان، تجربه مستقیم فرد و رسانه های آنلاین معرفی میکند و مدعی میشود که تاثیرگذاران آنلاین، تجربیات خود را در خصوص برندها و محصولات با 10 نفر یا بیشتر به اشتراک میگذارند.
در نهایت، بهترین روش برای یادگیری در خصوص رسانه اجتماعی و درک نحوه عملکرد کانالهای ارتباطی مشارکتی، اتصال جامعه و پلت فرمهای وبلاگ ذکر شده در این کتاب است. نامهای کاربری و رمزهای عبور میتوانند به نشان دادن پویایی غیرشهودی رسانه اجتماعی و برقراری ارتباط با مخاطبان جدید، مرتبط و قدرتمند کمک کنند. به منظور پیادهسازی استراتژیهای دهان به دهان، به آنچه میگویند گوش فرا داده، واکنش نشان دهید، و ارتباط خود را حفظ کنید.
کتاب «بازاریابی دهان به دهان» نوشته ايدل ام كاچيم به ترجمه امین اسداللهی و محمد رضا اردهالي با شمارگان هزار نسخه در 212 صفحه به بهای 15 هزار تومان از سوی نشر کتاب مهربان منتشر شده است.
نظر شما