سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
اگر ادبیات میوه باشد سینما مرباست/من مثل شاملو عمل کردم

هوشنگ مرادی کرمانی گفت: اگر امروزه در هر جای دنیا و در همه فرهنگ‌ها به تدریج کتاب‌خواندن کمرنگ‌تر می‌شود به این دلیل است که کتاب در حال عوض کردن ظرف و قالب است و تصویری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) هوشنگ مرادی کرمانی در آیین افتتاحیه سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با بیان اینکه لزوما نویسنده نباید در همه عرصه‌های هنری سرک بکشد گفت: اما من به‌عنوان یک نویسنده درست یا غلط این کار را انجام می‌دهم. نویسندگان و شاعران دیگری هم مانند احمد شاملو این کار را انجام داده‌اند.
 
وی جهان امروز را جهان تصویر دانست و گفت: امروزه تصویر، رسانه بسیار گسترده‌تری است و اگر در هرجای دنیا و در همه فرهنگ‌ها می‌بینیم که به‌تدریج کتاب‌خواندن کمرنگ‌تر می‌شود به این دلیل است که کتاب در حال عوض کردن ظرف و قالب است و کم‌کم تصویری می‌شود. امروزه وقتی اثری را تولید می‌کنیم دقیقا مانند ظرف بزرگتر و متفاوت‌‌تری است که می‌توانیم آثار را در قالب آن ارایه دهیم و حرکت گسترده‌ای که کتاب دارد ظرفی است که در قالب آن ارایه می‌شود. وقتی کتابی می‌نویسیم در حقیقت درخت میوه‌ای می‌کاریم که میوه‌های آن قابلیت تبدیل شدن به کنسرو، مربا، ترشی و ... را دارند ولی ماهیتشان را از دست نمی‌دهند.
 
به گفته مرادی کرمانی اقتباس‌کردن به این معنی نیست که دقیقا داستانی را به فیلم تبدیل کنیم و باید کارگردان خلاقیت و زاویه دید خودش را از داستان در این اقتباس لحاظ کند.
 
«خالق قصه های مجید» در ادامه درباره چگونگی ساخته‌شدن آثار سینمایی اقتباسی از داستان‌هایش توضیح داد: نخستین شرط من برای ساختن فیلم از داستان‌هایم این است که فیلمساز و کارگردان زاویه دید و نگاه و خلاقیت خودشان را در تولید اثر لحاظ کنند و همیشه به آنها می‌گویم که من در این داستان حرف خودم را زده‌ام و از زاویه نگاه خودم به موضوع نگریسته‌ام و آنها باید قالب جدیدی به آن بدهند و با خلاقیت خودشان در آن تغییراتی ایجاد کنند.
 
وی افزود: فیلمنامه داستانی است که می‌توان از آن عکس گرفت ولی از داستان نمی‌توان عکس گرفت و توصیفی که در داستان بیان می‌شود در فیلمنامه به حرکت درمی‌آید.
 
به گفته خالق «قصه‌های مجید» 80درصد از فیلم‌های ماندگار تاریخ سینما آثار اقتباسی بوده‌اند. اگر ادبیات میوه باشد سینما مرباست.
 
مرادی کرمانی در ادامه بیان کرد: زمانی که نویسنده چیزی را خلق می‌کند بارها و بارها برمی‌گردد و آن را مرور می‌کند و تغییراتی در آن ایجاد می‌کند، این کار به فیلمساز کمک می‌کند وقتی اثری اقتباسی تولید می‌کند کار بهتری بسازد. با اینکه امروزه استفاده از وسایل ارتباط جمعی افزایش یافته است اما این وسایل تفکر و دقت را کاهش می‌دهد در حالی که پشت اثر اقتباسی تفکری از یک انسان متفکر، تیزبین و سختگیر وجود دارد. کسی که سالها اندیشه و اثری را تولید کرده است که می‌تواند منبع خوبی برای استفاده فیلمسازان باشد که با نگاه خودشان آن اثر را بسازند.
 
وی در ادامه فیلم‌های کوتاه را به مروارید تشبیه کرد و گفت: برخی معتقدند فیلم کوتاه مقدمه‌ای برای ورود به فیلم بلند است در حالی‌که این تفکر درست نیست فیلم کوتاه مانند مرواریدی است که به‌خودی خود بسیار ارزشمند است. بهتر است در برنامه‌هایی که برای تولید آثار سینمایی و همچنین نشست‌هایی که در حوزه سینما برگزار می‌شود از نویسندگان دعوت کنیم تا تعامل خوبی بین نویسندگان و فیلمسازان برقرار شود همچنین شایسته است در جلسات مختلف تعاملی بین برنامه‌ها وجود داشته باشد و در آنها فیلم کوتاه به‌نمایش درآید و در کنارش صفحاتی از کتاب خوانده شود.

افتتاحیه سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و مراسم  روز کتاب و سینما با حضور محمدمهدی حیدریان، علیرضا داد، مجید غلامی جلیسه، هوشنگ مرادی کرمانی، سیدصادق موسوی، افشین داورپناه، شهرام اقبال‌زاده و جمعی از اهالی فرهنگ و سینما عصر سه‌شنبه (25 مهرماه 1396) در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها