یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰
کارگاه «شناخت ادبیات کودکان و روش‌های بلندخوانی»

کارگاه دو روزه «شناخت ادبیات کودکان و روش‌های بلندخوانی» ۱۱ و ۱۲ آبان‌ماه ۱۳۹۶ از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کارگاه دوروزه «شناخت ادبیات کودکان و روش‌های بلندخوانی» از کارگاه‌های برنامه ترویج کتابخوانی «با من بخوان» است که در قالب دو بخش تئوری و عملی مربیان، آموزگاران، کتابداران، پدران و مادران و علاقه‌مندان به ادبیات کودکان را با ادبیات کودکان و روش‌های گوناگون بلندخوانی و اصول برگزاری نشست‌های بلندخوانی آشنا می‌کند.
 
سرفصل‌های اصلی کارگاه «شناخت ادبیات کودکان و روش‌های بلندخوانی» در روز نخست عبارتند از «شناخت ادبیات کودکان»، «آشنایی با ویژگی‌های کتاب‌های باکیفیت» و «شناخت عناصر داستان» و در روز دوم هم «شناخت و کارکرد تصویر و کتاب‌های تصویری» و «روش‌های بلندخوانی» مورد بررسی قرار می‌گیرند.
 
در «شناخت ادبیات کودکان» مخاطبان به شیوه تئوری و عملی با تفاوت‌های متن ادبی و غیر ادبی، ادبیات کودک و ویژگی‌ها و کارکرهای آن آشنا می‌شوند. در بخش «آشنایی با ویژگی‌های کتاب‌های باکیفیت» شرکت‌کنندگان با ویژگی‌های کتاب‌های باکیفیت و بی‌کیفیت آشنا می‌شوند و آموخته‌های خود را به شکل عملی در بررسی چند کتاب باکیفیت و بی‌کیفیت به کار می‌گیرند. در «شناخت عناصر داستان» نیز شرکت‌کنندگان با عناصر داستان (پیرنگ، شخصیت‌پردازی، صحنه‌پردازی، درون‌مایه، موضوع، زاویه دید و…) و اهمیت این عناصر و رابطه‌ آنها با کتابخوانی و بلندخوانی برای کودکان و نوجوانان آشنا می‌شوند و می‌آموزند که چگونه با بازی‌ها‌ و فعالیت‌های عملی و جذاب، این عناصر ادبی را با کودکان و نوجوانان سهیم شوند.
 
در بخش «شناخت و کارکرد تصویر و کتاب‌های تصویری» اهمیت تصویر و سواد دیداری، و نقش و جایگاه تصویر در کتاب‌های کودکان بیان می‌شود. مخاطبان در این کارگاه به شکل تئوری و کاربردی فرا می‌گیرند که چگونه در کتاب‌های تصویری متن و تصویر رابطه‌ای دو سویه‌ و تنگاتنگ با یکدیگر دارند. در بخش عملی این کارگاه چند کتاب تصویری تصویرخوانی می‌شوند و جایگاه تصویر در کتابخوانی برای کودکان مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
در بخش «روش‌های بلندخوانی» نیز به بلندخوانی کتاب به عنوان یکی از موثرترین راه‌های ترویج خواندن پرداخته می‌شود و  مخاطبان می‌آموزند که چگونه کودکان را برای یک نشست بلندخوانی آماده کنند، با شیوه‌ها و تکنیک‌های بلندخوانی آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند که چگونه با طراحی و اجرای انواع فعالیت‌های در پیوند با کتاب، به گسترش درک و لذت کودکان از کتاب و داستان کمک کنند.
 
موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، کارگاه «شناخت ادبیات کودکان و روش‌های بلندخوانی» را پنجشنبه و جمعه ۱۱ و ۱۲ آبان‌ماه ۱۳۹۶ از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۴:۳۰ برگزار می‌کند. هزینه این کارگاه برای دو روز ۱۲۵هزار تومان است. علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام می‌توانند با شماره 09۱۹۸۷۱۰۳۶۴ تماس بگیرند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها