جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
صفحات ادبی نشریات را به اهل قلم بسپارید

اسدالله امرایی، مترجم معتقد است که ادبیات یک حوزه تخصصی است و نیاز به آن دارد که صفحات نشریاتش توسط اهل فن اداره شود به همین دلیل او تاکید دارد که این رسانه‌ها باید توسط شاعران و نویسندگان اداره شود؛ چراکه در زمان مدیریت اهل ادبیات موفق عمل کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اسدالله امرایی، مترجم مطرح کشورمان در بازدید از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در غرفه موسسه خانه کتاب حاضر و از نزدیک با فعالیت‌های خبرگزاری کتاب ایران و 13 فصلنامه تخصصی این موسسه در نمایشگاه امسال آشنا شد. او همچنین در این بازدید به گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا پرداخت.

امرایی در این گفت‌وگو با اشاره به عملکرد صفحات ادبی رسانه‌ها عنوان کرد: اگر می‌خواهیم صفحات روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و مجلات را بررسی کنیم باید در ابتدا با اهداف تک‌تک رسانه‌ها آشنا شویم و ببینیم که فلان رسانه با چه هدفی تشکیل شده است. برای مثال رسانه‌های تخصصی مانند ایبنا و جهان کتاب با هدف پوشش اخبار و اتفاقات حوزه کتاب راه‌اندازی شده‌اند؛ بنابراین نمی‌توان گفت که این رسانه‌ها به رسالت خود در حوزه اطلاع‌رسانی اخبار کتاب کم‌کاری کرده‌اند.
 
مترجم رمان «کوری» ادامه داد: از طرف دیگر سایر رسانه‌ها وظایف مشخصی در اطلاع‌رسانی این حوزه ندارند و با هدف انعکاس اخبار کتاب راه‌اندازی نشده‌اند، بنابراین می‌توان گفت با توجه به وظایفی که دارند، موفق عمل کرده‌اند و همین که شاهد انتشار اخبار مهم و معرفی کتاب در این رسانه‌ها هستیم، باید شکرگزار باشیم.

این کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی وجود اهل کتاب را در رسانه‌های ادبی ضروری دانست و گفت: به نظر من رسانه‌ها زمانی موفق عمل‌ می‌کنند که فردی آشنا با کتاب و مسائل آن مدیریت را بر عهده داشته باشد. برای مثال اگر دهه‌های گذشته را فراموش کنیم در همین چند سال اخیر نیز، صفحه ادبی روزنامه شرق در زمان دبیری احمد غلامی و صفحه ادبی روزنامه فرهیختگان در زمان دبیری حسن محمودی موفق عمل کرد و توانست به تریبون اهل قلم تبدیل شود.

امرایی با اشاره به روزهای خوب و بد نشریات ادامه داد: در کل رسانه‌های ما فراز و نشیب‌های زیادی دارند و روزی موفق و روزی ناموفق عمل می‌کنند و درست مثل حوزه کتاب شده‌اند که یک روز مخاطب دارند و یک روز ندارند. از طرف دیگر اگر بحث نیروی انسانی را کنار بگذاریم، باید توجه داشته باشیم که رسانه نیاز به بودجه دارد و تا این مشکل حل نشود کار مشخصی نمی‌توان انجام داد.

این مترجم زبان انگلیسی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: در مجموع می‌توان گفت که یک رسانه زمانی می‌تواند مطرح و تاثیرگذار باشد که به دغدغه‌های اهالی ادبیات بپردازد. یکی از وظایف نشریات ادبی پیگیری مشکلات و مسائل حوزه کتاب است، برای مثال باید بررسی کنیم و ببینیم که چرا کتابخانه‌های عمومی ما شبانه‌روزی نیستند یا چرا کتاب پرفروش و جذاب به سرعت به این کتابخانه‌ها راه پیدا نمی‌کند. به نظر من اگر این عوامل پیگیری شود دلیل کتاب نخواندن مردم نیز مشخص می‌شود.

بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در ۱۰ گروه اصلی و ۵ گروه فرعی از ۵ تا ۱۲ آبان ماه ‏در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.‏

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها