دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸
فهم نشانه‌شناسی رسانه‌ها طیف گسترده‌ای از مطالعات اجتماعی را دربردارد

گودرز میرانی، مترجم کتاب «فهم نشانه‌شناسی رسانه‌ها» گفت: فهم نشانه‌شناسی رسانه‌ها به دلیل تنوع موضوعی، طیف گسترده‌ای از مطالعات اجتماعی است. این طیف شامل روزنامه‌نگاری، ارتباطات، مطالعات فرهنگی، جامعه‌شناسی، مطالعات فیلم، تبلیغات و فضای مجازی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ویراست دوم کتاب «فهم نشانه‌شناسی رسانه‌ها» نوشته مارسل دانسی با مقدمه اختصاصی بر ترجمه فارسی و افزودن فصلی جدید به آن از سوی انتشارات علمی و فرهنگی روانه بازار نشر شد.
 
گودرز میرانی، مترجم کتاب در گفتگو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: در این نسخه از کتاب فهم نشانه‌شناسی رسانه‌ها که مارسل دانسی، استاد نشانه‌شناسی و انسان‌شناسی دانشگاه تورنتو کانادا، آن را نوشته است، با دریافت و تایید چاپ اول نسخه فارسی اثر به درخواست من و بهزاد دوران (مترجم دیگر کتاب)، برای انتشار ویراست دوم پاسخ مثبت داد و آمادگی خود را برای افزودن فصلی جدید به نسخه فارسی اعلام کرد.
 
وی افزود: در زمان انتشار کتاب در سال 2002 هنوز رسانه‌های اجتماعی از قبیل فیسبوک، توئیتر و... چندان متداول نبودند و نسخه اصلی کتاب فاقد فصلی در این باب بود اما نویسنده با ابراز خوشحالی از ترجمه فارسی فهم نشانه‌شناسی رسانه‌ها، پیشنهاد داد که فصلی تحت عنوان «نشانه‌شناسی رسانه‌های اجتماعی» به ویراست دوم که صرفاً در ایران و به زبان فارسی منتشر شده است، اضافه کند.
 
به گفته مترجم، اکنون این ویراست با مقدمه مارسل دانسی بر ترجمه فارسی و نیز فصلی افزون بر نسخه انگلیسی، از سوی انتشارات علمی و فرهنگی در اختیار علاقه‌مندان حوزه نشانه‌شناسی به طور عام و نشانه‌شناسی رسانه‌ها به طور خاص قرار گرفته است.

میرانی فهم نشانه‌شناسی رسانه‌ها را به دلیل تنوع موضوعی، طیف گسترده‌ای از مطالعات اجتماعی دانست. وی این طیف را از روزنامه‌نگاری و ارتباطات گرفته تا مطالعات فرهنگی، جامعه‌شناسی، مطالعات فیلم، تبلیغات و فضای مجازی برشمرد.

 
ویراست دوم «فهم نشانه‌شناسی رسانه‌ها» مشتمل بر 10 فصل است. فصل نخست کتاب به مفاهیم و روش نشانه‌شناسی می‌پردازد و فصل دوم مبانی نظری نشانه‌شناسی را تشریح می‌کند.
 
هشت فصل دیگر «فهم نشانه‌شناسی رسانه‌ها»، به نشانه‌شناسی رسانه‌های گوناگون اعم از رسانه‌های چاپی، شامل کتاب، روزنامه و مجله، رسانه‌های شنیداری مانند موسیقی و رادیو، رسانه‌های دیداری از جمله سینما و تلویزیون، رسانه‌های دیجیتال مانند رایانه و اینترنت و نیز تبلیغات و رسانه‌های اجتماعی اختصاص دارد. همچنین این کتاب در فصل نهم به آثار اجتماعی رسانه‌ها پرداخته است.
 
طرح نظریه نشانه و روش نشانه‌شناسی در کنار پرداختن به رسانه‌های گوناگون، فرصت مناسبی در اختیار خواننده قرار می‌دهد تا با مفاهیم نشانه‌شناسی در بستر هر یک از این حوزه‌های رسانه‌ای آشنا شود. این کتاب به دلیل نگاه نشانه‌شناختی به فهم و درک رسانه‌ها منبعی مفید برای ارتقای سواد رسانه‌ای، به‌ویژه سواد نشانه‌ای است.

ویراست جدید کتاب «فهم نشانه‌شناسی رسانه‌ها» در 484 صفحه، به قیمت 22 هزار تومان از سوی انتشارات علمی‌فرهنگی به چاپ رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها