دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴
۱۹ ایده برای تشویق دانش‌آموزان به کتابخوانی

در عصر دیجیتال و واقعیت‌های مجازی علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب‌ و ادبیات سخت‌تر از گذشته شده است. دراین گزارش روش‌هایی که برخی معلمان از آنها استفاده می‌کنند تا دانش‌آموزان خود را به خواندن کتاب ترغیب کنند گردآوری کرده‌ایم که امیدواریم از مطالعه آن لذت ببرید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از اجوکیشن ورلد، امروزه با توجه به گسترش وسایل ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی علاقه بچه‌ها به کتابخوانی کاهش یافته است. به‌خصوص معلمان در متقاعد کردن بچه‌ها برای کتاب خواندن کار سختی پیش روی خود دارند. ‌گری‌ هاپکینز، ۱۹ ایده برای تشویق کتابخوانی را از معلمان جمع‌آوری و ارایه کرده است:

۱- کتاب‌های موزیکال؛ صندلی‌ها پشت هم در یک خط مستقیم چیده می‌شوند، و معلم زیر هر صندلی یک کتاب قرار می دهد. بعد هر بچه‌ای روی یک صندلی می‌نشیند. وقتی معلم موسیقی را آغاز می‌کند، بچه‌ها دور صندلی‌ها حرکت می‌کنند. وقتی موسیقی خاموش می‌شود، بچه‌ها می‌نشینند و کتاب‌های زیر صندلی‌شان را می‌خوانند. بعد از چند دقیقه معلم دوباره موسیقی را روشن می‌کند، بعد از بازی، معلم کتاب‌ها را در جعبه ویژه‌ای قرار می‌دهد که رویش برچسب خورده: «کتاب‌های موزیکال»؛ بنابراین بچه‌ها بعدا بقیه داستان را می‌خوانند.
مری وندیاندر، مدرسه ابتدایی جفرسون، فرانکلین، نیوول، ویرجینیای غربی

۲- شکار لاشخور؛ کلاس را به دو تیم تبدیل کنید و به هر کدام یک نسخه از کتاب «شکار لاشخور» را بدهید. به هر کدام از آنها بگویید که صفحات مربوط به موضوعات، اتفاقات یا شخصیت‌های مشخص در کتاب را مشخص کنید. به تیم برنده پاداش بدهید.
لنا داونینگ، مدرسه هنسن، لوئیزانا، کلاس ششم

۳- روی کتاب اسم بگذار! به دانش‌آموزان‌تان توضیح دهید که جلد و عنوان کتاب برای یک داستان چه‌قدر مهم است. بعد یک کتاب را برای آنها بخوانید بی‌آنکه نام کتاب را بگویید و جلد کتاب را نشان‌شان دهید. بعد از خواندن کتاب، به بچه‌ها یک ورق کاغذ بدهید تا جلد کتاب را براساس تصورشان بکشند و نامی که به‌ نظرشان برای کتاب مناسب است، بنویسند. سرآخر، کتاب داستانی را که میان جلدهای طراحی شده بچه‌ها قرار دارد به آنها نشان دهید.
کریستین اشمیت، مدرسه اوهایو، کلاس‌هاس اول تا ششم

۴- خوانندگانی برای فردا؛ ما امیدواریم کتاب‌های تصویری خلق کنیم و کاغذ پیچشان کنیم و به عنوان هدیه در بیمارستان محلی به نوزادان بدهیم و «خوانندگانی برای فردا» بسازیم. ما نامه‌ای خطاب به والدین بچه‌ها هم ضمیمه هدیه خواهیم کرد که در آن به اهمیت کتابخوانی برای بچه‌های‌شان و نقش آن در تزریق تدریجی عشق به کتاب از سال‌های اولیه عمر بچه‌ها اشاره می‌کنیم. کتاب‌ها داستان‌هایی به قلم دانش‌آموزان خواهد بود که تصاویر رنگارنگ بسیاری برای جلب توجه بچه‌ها خواهند داشت.
دایان کاتن، معلم کلاس‌های اول تا هشتم در مدرسه آلکین شارلوت در کالیفرنیای شمالی

۵- خواننده مرموز؛ هر سال من یکی دو هفته را برای پروژه‌ «خواننده مرموز» انتخاب می‌کنم. یک برگه محرمانه برای والدین می‌فرستیم و از آنها می‌خواهیم بیایند و در زمان داستان برای ما داستان بخوانند. این فرد می‌تواند پدر و مادر باشد یا پدربزرگ و مادربرگ، خاله و عمه یا دایی و عمو. آنها داستان‌شان را انتخاب می‌کنند (معمولا داستانی محبوب فرزندشان) و در تاریخ با اولویت به من می‌دهند. بعد از اینکه تکه کاغذها رسید یک برنامه درست می‌کنم. این کار معمولا یک هفته طول می‌کشد و بعد یک یادداشت محرمانه دیگر برای کسانی که اطلاعات را داده‌اند می‌فرستم که در آن موعد داستان‌خوانی‌شان مشخص شده است. بچه‌ها غافلگیر می‌شوند و لذت می‌برند. از هر خواننده مرموز موقع خواندن داستان عکس می‌گیرم و همراه با یک یادداشت تشکر به خانه‌شان می‌فرستم.
کارل لی رستیفو، مدرسه رجفیلد، اری، پنسیلوانیا، معلم کلاس اول.

۶- کجای جهان؟ به هر دانش‌آموزی یک نقشه جهان یا کشور بدهید. هربار یک دانش‌آموز کتابی می‌خواند که به نحوی به یک کشور یا استان مربوط است، آن کشور را در نقشه رنگ می‌زند. ارتباط بین داستان و مکان به یکی از این شیوه‌ها برقرار می‌شود.
۱- نویسنده در آنجا به دنیا آمده.
۲- داستان در آنجا اتفاق می‌افتد.
۳- داستان از آنجا شروع می‌شود.
۴- داستان درباره‌ی آن استان یا کشور است.
بچه‌هایی که بیشترین استان‌ها و کشورها را رنگ کنند برنده هستند و جایزه می‌گیرند.
آندورا لافلین، مدرسه ایندیان هایز، کوتومو، ایندیانا، معلم کلاس چهارم.

۷- شبکه‌های داستان؛ همه چیزی که برای این بازی نیاز دارید یک توپ نخ و یک داستان برای به اشتراک گذاشتن است. دانش‌آموزان تان را در یک دایره کف کلاس بنشانید. یکی از دانش‌آموزان مجله آغازین یک داستان آشنا را می‌گوید. بعد آن دانش‌آموز آخر یک توپ نخ را نگه می‌دارد و توپ را به طرف دانش‌آموزی دیگر که در فرم جمله نقش بعدی را دایره قل می‌دهد. این کار تا وقتی کل داستان روایت شود، ادامه دارد. خیلی زود شما یک شبکه عنکبوتی در حلقه دانش‌آموزان خواهید داشت. هر داستان می‌تواند برای نمایش‌های واریته استفاده شود، هر ایده‌ای جدید که هر یک از دانش‌آموزان اضافه می‌کند، داستان‌های جدیدی خلق می‌شود.
مریلین ویلند، مدرسه ابتدایی آلتا، کلاس اول

۸- دو شخصیت همدیگر را ملاقات می‌کنند؛ یک شخصیت محبوب از دو کتاب انتخاب کنید و داستان یا نمایشنامه‌ای جدید بنویسید که در آن ، شخیت‌ها همدیگر را می‌بینند. بچه‌های کلاستان را اجرای داستانی جدید فرا بخوانید.
آلیس ام. کوسگرو، مدرسه سنت ژوزف، اوهایو، کلاس پنجم

۹- بینگوی کتابخوان‌ها؛ با ۲۵ تا ۳۰ کلمه که به کتاب مربوط می‌شوند طوفانی فکری ایجاد کنید و آنها را روی تخته بنویسید. به بچه‌ها کاغذی ۲۱ در ۳۹ سانتی‌متری به دانش‌آموزان بدهید از آنها بخواهید که ۹ مربع بکشند. بعد ۹ کلمه از روی تخته انتخاب کنید و به بچه‌ها بدهید تا هرکدام در مربع‌های صفحه‌شان بگذارند. به عنوان نشانگر به آنها آب نبات بدهید به‌طور تصادفی کلمات را از روی تخته بخوانید. وقتی دانش‌آموزی ردیف عمودی، افقی یا قطری را پر کرده باید داد بزند «کتاب!» من به برنده یک کتاب می‌دهم. برای تنوع معلم میتواند بازی بینگوی کتابخوان‌ها را به جای کلمات، با معانی‌شان انجام دهد.
جین هیگن، مدرسه ابتدایی ماتائن، میشیگان، کلاس چهارم.

۱۰- جستجوی کلمه–کتاب؛ بچه‌ها عاشق پازل هستند. برای ایجاد علاقه در بچه‌ها نسبت به کتاب، دانش‌آموزان روی کاغذ نقاشی با استفاده از اسم کتاب، نام نویسنده، نام شخصیت‌های اصلی، زمینه داستان و کلمات کلیدی برای اتفاقات در کتاب یک «جستجوی کلمه» درست می‌کنند.
پازل روی کاغذ کاردستی می‌چسبد و با نشانگر‌ها یا مداد کشیده می‌شود. دانش‌آموزان می‌توانند کاغذها را با هم‌کلاسی‌هایشان تبادل کنند. اگر پازل‌ها روی هم قرار گرفت، می‌توانند بارها آن را با هم عوض کنند و سال تا سال نگه دارند.
نانسی پارکر، مدرسه جنرمون، آرکاتزاس سیتی، کلاس چهارم.

۱۱- لطفا بلند شوید! یک بازی جالبی که در کلاس‌مان ابداع ایجاد کردیم که اسمش هست «می‌خواهی کتابخوان واقعی شوی! بلند شو!» ما برای هر دور داور انتخاب می‌کنیم، یک وکیل و سه عضو هیات منصفه، سه مدعی. هرکدام از مدعیان این امکان را می‌یابند که در جایگاه شهود قرار بگیرند، در حالی که دو مدافع دیگر بیرون کلاس یا جایی دیگر که نتوانند شهادت دیگران را بشنوند منتظر می‌مانند. وکیل از پرسشنامه‌ای که یکی از مدافعان درباره کتابی که خوانده سوالاتی را مطرح می‌کند. بعد از اینکه هر مدعی به سوالات پاسخ داد، سه عضو هیات منصفه رای می‌دهند که به اعتقاد آن‌ها واقعا کدام‌شان کتاب را خوانده و پاسخ‌شان را به قاضی می‌دهند. بعد از مدعیان خواسته می‌شود که برگردند و بنشینند. قاضی آرای هیات منصفه را می‌شمارد و با صدای بلند می‌خواند و بعد می‌پرسد: «می‌خواهی کتابخوان واقعی شوی! بلند شو!» این بازی در کلاس من خیلی موثر است.
لیزا لویس، مدرسه ساکرد هارت، ایندیانا، کلاس ششم

۱۲- امتحان کودک.؛ من به بچه‌ها اجازه می‌دهم که یک کتاب انتخاب کنند و برای بقیه کلاس بخوانند. پیش از خواندن شفاهی کتاب، از خواننده می‌خواهم که دو یا سه سوال مفهومی درباره کتاب آماده کنند. بعد از خواندن شفاهی کتاب، خواننده از کلاس امتحان می‌گیرد. بعد خواننده باید به جواب‌ها نمرده دهد. (بچه‌ها عاشق این هستند که نقش معلم را بازی کنند و پاسخ‌ها را چک کنند!) آن‌ها می‌توانند بجای تکلیف خانه‌شان، ورقه‌ها را در خانه تصحیح کنند.
چریل دی‌هون، مدرسه وردورث، گریفیث، ایندیانا، کلاس دوم

۱۳- خواندن برای مدیر؛ روزانه یک یا دوتا از بچه‌ها را انتخاب کنید و به دفتر مدیر بفرستید تا برایش کتاب بخوانند و از این طریق دستاورد دانش آموزان را به رسمیت بشناسید. پیش از آغاز این برنامه، یک بنر چاپ کنید با این مضمون چاپ کنید که «من برای مدیر می‌خوانم». بچه‌ها می‌توانند حرف را رنگ‌آمیزی کنند. بنر را در دفتر مدیر نصب کنید و از بچه‌ها بخواهید که بعد از خواندن بخش مربوط به خودشان، با نشانگرهای رنگی متفاوت بنر را رنگ کنند. مدیر شاید بخواهد چوب الفی به دانش‌آموزان بدهد که رویش نوشته شده: من برای مدیر می‌خوانم.
نورما کوروش، مدرسه ابتدایی بلاه، کلرادو، کلاس دوم.

۱۴- تلویزیون علیه کتاب خواندن؛  برای هر یک از بچه‌ها یک چارت کتابخوانی/تلویزیون بنویسید. این چارت می‌تواند هفتگی باشد که در آن یک ردیف زمانی برای کتابخوانی و یک ردیف برای تماشای تلویزیون در خانه تعیین شده است. اگر مجموع زمان کتابخوانی از مجموع زمان تماشای تلویزیون بیشتر شد، دانش آموز یک امتیاز به دست می‌آورد. کلاسی که بیشترین برندگان را داشته باشد جایزه‌ای دریافت خواهد کرد.
لیندا گای، مدرسه مالکی، تالاهاسی، فلوریدا، کتابدار

۱۵- گاه‌شمار کتابخوانی؛ تشویق رشد و پیشرفت با خوانندگان میانجی با گاه‌شمار کتابخوانی به دست می‌آید. از دانش آموزان خواسته می‌شود که با نامگذاری کتاب‌های محبوب‌شان در طول سال‌ها گاه‌شمار بسازند. بچه‌ها می‌توانند عکس‌های شخصی، کتاب‌ها، جلد کتاب‌ها، تصاویر و بقیه را در این گاه‌شمار بگنجانند تا تاریخ اولویت‌های کتابخوانی‌شان را نمایش دهند. گاه‌شمار‌های ارائه‌شده آگهی‌های کتاب بسیار خوبی می‌سازد، و ایجاد بحث‌های فی‌البداهه با هم‌کلاسی‌ها، به دانش آموزان کمک می‌کند تا دانش آموزان، گاه‌شمارها را بفهمند و همین‌طور به هر یک از دانش آموزان کمک می‌کند تا بفهمند چطور کتابخوانی‌شان در طول سال‌ها به بلوغ می‌رسد.
جانیس هاکی، مدرسه ابتدایی للند، ایلینوی، کلاس چهارم

۱۶- «شما تحت بازداشتید!» دانش آموزان من در کلاس پنجم، یکی از معلمان را که در سنین پایین‌تر دارند، می‌دزدند و آن معلم را محکوم می‌کنند که قبل از اینکه به کلاس خودش بگذرد، دقایق بسیار زیادی با صدای بلند بخواند. من به معلمان خبر می‌دهم که قرار است «بازداشت» شوند، اما دانش آموزان از این موضوع خبر ندارند. بعد در اتاق معلم بازداشت شده می‌مانم تا با صدای بلند برای دانش آموزان‌اش کتاب بخواند.
جانیس همن، مدرسه ابتدایی هوک، تروی، اوهایو، کلاس پنجم

۱۷- کتابخوانی-برشی از کیک است! یکی از فعالیت‌های جالب (برای هفته کتاب کودکان) این است که یک «کیک عنوان» بسازید. دستورالعمل‌تان را برای همه آشکار کنید و بگذارید دانش آموزان‌تان در اضافه کردن عناصر کمک‌تان کنند. بعد یک تکه کاغذ کوچک به هر دانش آموزی بدهید تا عنوان کتاب محبوب‌شان را بنویسند. نوار عناوین را چندین بار تا کنید و به خمیر کیک اضافه کنید و کیک را بپزید. هر دانش آموزی از این‌که تکه عنوان کتاب خودش را در کیک ویدا کند خوشحال می‌شود. دانش آموزان دوست دارند حدس بزنند عنوان کتاب محبوبی که در کیک دارند متعلق به چه کسی است.
لیندا کریر، مدرسه ابتدایی لارل هیلز، کالج پارک، جورجیا، کلاس اول.

۱۸- کتاب درها را باز می‌کند.؛ هر کلاس در مورد یک کتاب ممورد علاقه به توافق می‌رسند. سپس دانش‌آموزان درها را همانند کاور کتاب‌های بزرگ تزئین می‌کنند. این درهای غول‌پیکر به شکل کتاب به اتاق‌های تزئین شده‌ای به شکل یک صحنه یا بخشی از کتاب باز خواهند شد. یک روز در هفته کتاب کودک، دانش‌آموزان به شکل کاراکتر مورد علاقه‌شان از کتاب منتخب به مدرسه می‌آیند. برندگان توسط داوران انتخاب می‌شوند. یک کیک به شکل کتاب در زمان ناهار به عنوان پاداش کار سختی که انجام داده‌اند به بچه‌ها داده می‌شود.
بت بارلو و دانا لاوسون، مدرسه راهنمایی جین مکون، برانسویک، جورجیا، کلاس ششم

۱۹- فستیوال کتاب؛ مدرسه می‌تواند یک روز فستیوال کتاب برگزار کند. تعداد کتاب‌ها یا صفحات خوانده شده توسط کل مدرسه، مدیران، سرایدار و نگهبان را ثبت کنند. نتایج به صورت ساعتی می‌تواند بر روی بالای یک دیوار قرار بگیرد.
میریام لئون، مدرسه کراکت، سن مارکوس، تگزاس، کلاس اول

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها