به مناسبت هفته کتاب طرحی در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی از سوی استادان رشته فیزیک برگزار شد. در این طرح دانشآموزان علاوه بر تجهیز کتابخانههای محل تحصیل خود، در طول یک هفته کتاب «افسانه اینشتین» را خواندند و گزارشی از آن را ارائه دادند.
از طرف دیگر در طرحی در مرکز المپیاد آکادمی فیزیک زیر نظر استاد پیام طیبیزاده (استاد المپیاد فیزیک) و استاد مرتضی شکری (استاد علوم تجربی) انجام شد که طی آن کتاب «افسانه اینشتین» به دانشپژوهان معرفی شد. در طی مطالعه یک هفتهای آن علاوه بر آشنایی و هدف قرار دادن آشنایی آنها با تاریخ علم فیزیک چالشی جدید برایشان پدید آمد. هر گروه انتخاب شده زیر نظر سرگروه پرسشهایی از هر فصل مطرح کرده و درباره آن پرسش با همگروهیهای خود بحث کرده و در نهایت نتیجه را به استاد گزارش دادند.
در پایان این طرح نیز با برگزاری آزمونی از متن کتاب، به دانشپژوهانی که نمرات برتری کسب کردند از طرف مؤسسه هدایایی تقدیم شد. دانشپژوهانی که در این طرح بهترین شیوه کتابخوانی را ارائه داده بودند؛ عبارتند از پوریا میرزایی (نمونه زمانی)، علیرضا رمضانی (نمونه زمانی)، امیرعلی پورمهر (تیزهوشان علامه حلی)، پرهام مهدیپور (نمونه تهرانی مقدم).
دکتر پیام طیبیزاده در گفتوگو با خبرنگار ایبنا درباره علت انتخاب کتاب «افسانه اینشتین» برای هفته کتاب و کتابخوانی گفت: در مورد زندگی این فیزیکدان برجسته قرن بیستم میلادی کتابهای زیادی به رشته تحریر در آمده است اما این کتاب با متنی روان و دلنشین به خواننده دید جدیدی نسبت به تلاشهای جنجال برانگیز علم فیزیک توسط اینشتین میدهد.
وی در ادامه افزود: در این کتاب دانشپژوه با نگاهی داستانوار فراز و نشیبهای زندگی علمی و تحقیقی این فیزیکدان نامی را میشناسد و در نهایت علم فیزیک را از چشمان آلبرت اینشیتن نگاه میکند. من عقیده دارم که جنبههای تاریخی علم فیزیک به اندازه خودِ نظریههای حاکم بر فیزیک نیز اهمیت دارد و به همین مناسبت برای هفته کتاب و کتابخوانی این کتاب را انتخاب کردم تا فضای کلاسهای المپیاد فیزیکم را کمی تغییر دهم و دانشپژوهانم با زوایایی دیگر از این علم آشنا شوند.
به گفته طیبیزاده، فیزیک فرصت شناور شدن در دریای بیکران جهان است؛ از اعماق ریسمانها تا کل کیهان را دربرمیگیرد.
این استاد فیزیک خاطرنشان کرد: طرح اجرا شده نشان میدهد که استادان برتر کشور نیز به نوبه خود هفته کتاب و کتابخوانی را اهمیت داده و در صدد تشویق دانشپژوهان به مطالعه هستند. از طرف دیگر سمت و سو دادن به دانشپژوهان و دانشجویان برای مطالعه و تحقیق در کتابهای علمی هدفی است که زیر نظر استادان انجام میشود.
طیبیزاده درباره علت مطالعه کتابهای علمی گفت: علت مطالعه کتابهای علمی را نیز میتوان اینطور بیان کرد که دانشپژوه برای پروراندن ایدههای نو از طرفی باید کتب درسی خود را مطالعه کرده و از طرف دیگر نیز با مطالعه کتابهای علمی روز ذهن خود را برای ارتقای اندیشه علمی بپروراند. امیدواریم در سالهای آینده نیز طرحهایی نظیر این طرح بیشتر اجرا شده و اهمیت کتاب و کتابخوانی بیشتر مورد نظر قرار بگیرد.
این کتاب به تغییر جهانبینی ما در نتیجه کوششهای آلبرت اینشتین اختصاص دارد. در این کتاب، برگزیدهای از مقالات و چکیده مقالاتی جمعآوری شده است که بیش از 100 نویسنده در دفاع از اینشتین، همراه با تاریخ این تغییرات و پیآمدهای حاصل از آن را بر عصر حاضر بررسی کردهاند.
دغدغهی مشترک تمام نویسندگانی که به نوعی در نوشتن این کتاب مشارکت داشتهاند، این است که در قابل فهم کردن ادراکشان از دستاوردهای اینشتین به جهانیان سهیم باشند. آنها دوست دارند نفوذ و تلاش اینشتین را از فراسوی تمام موانع علمی به دیگران بفهمانند و آرزو میکنند که اهمیت دستاوردهای اینشتین را در هر دو زمینهی زندگی روزانه و جهانبینیمان قابل فهم کنند.
در متن این کتاب که گردآوری یورگن رن است مجموعه مقالاتی وجود دارند که از دیدگاههای متفاوت به زندگی و کار اینشتین نزدیک میشوند. تنوع آنها لذت گشت و گذار در دنیای متفاوت اینشتین را درست همانطور که او یک قرن قبل انجام داد، به خواننده منتقل میکند. غلامحسین سدیر عابدی، مترجم نیز سعی کرده است مقالههای خاصی را انتخاب کند که تا کنون کمتر به زبان فارسی ترجمه شده است.
نظر شما