یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶
حمایت از طرح‌های فصلی، ترویج کتابخوانی است

حمیدرضا مدقق؛ سردبیر علمی، فرهنگی و هنری شبکه خبر با اشاره به تاثیرات طرح پاییزه کتاب در صنعت نشر کشور، گفت: ویژگی و جذابیت طرح‌های فصلی کتابفروشی‌ها، تخفیفی است که برای کتاب‌ها در نظر گرفته شده و به نظر می‌رسد یکی از راه‌هایی که ترویج کتابخوانی را سریع تر عملیاتی می‌کند، حمایت از برگزاری چنین طرح‌هایی است.

حمیدرضا مدقق در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به سرانه مطالعه در کشور، عنوان کرد: واقعیتی که وجود دارد این است که سرانه مطالعه در کشور ما خیلی بالا نیست، اگرچه باید بین مطالعه در فضای مجازی و مطالعه کتاب تفاوت قائل شویم، اما در یک نگاه کلی باید گفت که در مطالعه کتاب سرانه بالایی نداریم.
 
وی با اشاره به کارآمد بودن طرح‌های فصلی برای کتابفروشان و مخاطبان کتاب، افزود: با توجه به وضعیت سرانه مطالعه می‌توان گفت که امروز نیازمند طرح‌ها و برنامه‌هایی هستیم که توجه خانواده‌ها، کودکان، نوجوانان و جوانان را به مفهوم مطالع کتاب جلب کند، طرحی مثل بهارانه، تابستانه و پاییزه کتاب که راه‌های ترویج کتابخوانی را در جامعه سریع‌تر عملیاتی می‌کند.
 
مدقق حمایت از این طرح‌ها را برای مسئولان فرهنگی کشور ضروری دانست و گفت: یکی از طرح‌هایی که کتابفروشان با آن موافقت کردند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به صورت مستمر پیگیر آن است، طرح فروش فصلی کتابفروشی‌ها است، در این میان نگاهی به آمار و اطلاعاتی که به دست آمده است نشان می‌دهد کتابفروشان نیز از اجرای این طرح‌ها رضایت دارند و مردم نیز اقبال خوبی از آن انجام داده‌اند.
 
سردبیر علمی، فرهنگی و هنری شبکه خبر با بیان اینکه رضایت عمومی به این معنی است که این طرح در همه فصل‌ها موفق بوده است، تاکید کرد: نگاهی به برخی نتایج این طرح نشان می‌دهد در زمان‌هایی که مناسبت‌هایی مثل نوروز و بهار بوده است، این طرح‌ها از اقبال بیشتر و بهتری برخوردار بودند و مردم بیشتر به سمت خرید کتاب رفته‌اند، همچنین در زمان‌هایی که تبلیغات خوبی برای این طرح شده و رسانه‌ها نیز پوشش خبری خوبی داشتند، اجرای طرح با موفقیت بیشتری همراه بوده و استقبال بهتر و مناسب‌تری از آن‌ها شده است.
 
این استاد حوزه رسانه یادآور شد: نکته‌ای که اهمیت دارد این است که این طرح‌ها باید توسط پژوهشگران و کارشناسان حوزه کتاب و رسانه بررسی شود، به طوری که نتایج، آمار و دستاوردها به صورت شفاف در رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شود، نه اینکه فقط از شروع و پایان آن‌ها خبر بدهیم بلکه زوایای مختلف آن را در گفتگو با کارشناسان و اهالی صنعت نشر بررسی کنیم تا نقاط ضعف و قوت طرح برای اجرا در دوره‌های آتی شناسایی و نسبت به رفع آن‌ها اقدام شود.

به گفته وی، ویژگی این طرح تخفیف‌هایی است که کتابفروشان برای مخاطبان در نظر می‌گیرد و یارانه‌ای که وزارت ارشاد برای آن اختصاص داده است، به نظرم با تبلیغات گسترده می‌توان شرایطی ایجاد کرد که مردم بیشتری در اجرای این طرح‌ها مشارکت کنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط