چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷
گراني كاغذ به دلیل افزایش قیمت ارز مبادله‌ای/بهای جهانی خمیر کاغذ گران شده است

شجاع، با اشاره به دلایل افزایش قیمت کاغذ در ماه‌های اخیر، گفت: یکی از دلایل اصلی گران شدن کاغذ افزایش قیمت ارز مبادله‌ای است که ابتدای سال، هر دلار سه هزار و 100 تومان بود اما امروز به سه هزار و 530 تومان رسیده است، دلیل دوم آن، افزایش قیمت خمیر کاغذ در جهان است،

غلامرضا شجاع در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با پیش‌بینی افزایش قیمت کاغذ در ایران و جهان، عنوان کرد: افزایش قیمت ارز مبادله‌ای از ابتدای سال تا امروز را می‌توان نخستین دلیل گرانی کاغذ در کشور معرفی کرد، به طوری که ارز مبادله‌ای در ابتدای سال  هر دلار سه هزار و 100 تومان بود و امروز سه هزار و 530 تومان شده است.
 
وی افزود: دلیل دوم افزایش قیمت کاغذ، گران شدن خمیر کاغذ و كاغذ وارداتي به صورت جهانی است، از دي ماه سال گذشته، قیمت مواد اولیه کاغذ حدود 150 تا 190 دلار در هر تن افزایش پیدا کرده است که بر گرانی کاغذ بی تاثیر نبوده است و و طبق آخرین اطلاعات قرار است این قیمت‌ها در ماه ژانویه باز هم  در هر تن تا ١٠٠ دلار گران‌تر شود.
 
شجاع با اشاره به دلیل سوم این افزایش قیمت، گفت: تعدادی از کارخانههای تولید کاغذ در چین برای حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی تعطیل شده‌اند و چین که روزی صادرکننده کاغذ بود، امروز کاغذ وارد می‌‌کند و تعطیلی این کارخانه‌ها در گرانی کاغذ نقش داشتند، البته مجددا بعضي از اين كارخانه به توليد برگشته‌اند.
 
وی با بیان اینکه اخیرا در بازار شاهد افزایش قیمت کاغذ بودیم، یادآور شد: کاغذ در ماه‌های گذشته به قیمت واقعی در بازار عرضه نمی‌شد و می‌توان گفت که انتظار افزایش قیمت کاغذ می‌رفت، حتی شب عید به وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه نوشتم و پیش‌بینی کردم در سال 96 با افزایش قیمت کاغذ مواجه خواهیم بود، همچنین نامه‌ای به مدیرکل دفتر شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت و معدن نوشتم و درباره افزایش قیمت کاغذ هشدار دادم.
 
 نگذاریم قیمت کاغذ کاذب شود
 شجاع در بخش دیگر صحبت‌های خود با بیان اینکه به دلایل جهانی، گرانی قیمت کاغذ باز هم ادامه خواهد داشت گفت: امیدواریم واردکنندگان کاغذ نخواهند کالاهایی را که با قیمت مناسب‌تر به  کشور وارد کرده‌اند، به قیمت آینده بفروشند، به همین دلیل به مصرف‌کنندگان و واردکنندگان کاغذ توصیه می‌کنم با عقلانیت و آرامش این بازار را کنترل کنند.
 
وی ادامه داد: اگر قیمت کاغذ کاذب شود، عده‌ای که واردکننده حرفه‌ای نیستند و فقط پول دارند به این حوزه وارد می‌شوند و حتی بیم این موضوع می‌رود که برخی سازمان‌ها و نهادها و ارگان‌هاي نظامي و نيمه دولتی و بانك‌ها کشور نیز برای کسب سود بیشتر به این عرصه بیایند و این موضوع موجب برهم زدن آرامش بازار شوند.
 
نماینده تشکل‌های صنعت چاپ استان هاي كشور بر لزوم نظارت نهادهای صنفی بر قیمت کاغذ تاکید کرد و یادآور شد: از انجمن واردکنندگان کاغذ می‌خواهم بر موضوع گرانی کاغذ نظارت جدی داشته باشد تا کاغذی که با قیمت قبل به کشور وارد شده است، افزایش پیدا نکند، تا دو روز پیش قیمت جهانی کاغذ 950 تا 980 دلار بود اما پیش‌بینی می‌شود که به هزار و 30 دلار افزایش پیدا کند.
 
آمار نادرست تولیدکننده‌های داخلی
 شجاع همچنین با اشاره به آمارهایی که از سوی برخی تولیدکننده‌ها در کشور ارائه می‌شود،؟ گفت: این آمارها نظم و آرامش بازار را بر هم می‌زند و حتی مسئولان دولتی و مجلس را با اطلاعات نادرست نگران و گمراه می‌کند، افرادی که از کاغذ داخلی صحبت می‌کنند نمی‌گويند که کاغذ داخلی مورد مصرف چاپخانه و ناشران برای کتاب‌های درسی و دانشگاهی نیست، بلکه کاغدهای گراف و کاغذهایی است که در حوزه بسته‌بندی و کارتن استفاده می‌شود را به صورت کلی اعلام مي‌كنند .
 
 وی با بیان اینکه کاغذ مورد نیاز ناشران و مطبوعات ما كاغذ چاپ، تحریر و روزنامه است، افزود: حدود 35 درصد کاغذ روزنامه در داخل کشور تولید می‌شود ولی معمولا با کمبود کاغذ روزنامه مواجه هستیم اما در زمینه کاغذ چاپ و تحریر توانمندی تولیدی کمتر از 10 درصد داریم و مقدار کاغذ کمی که تولید می‌شود برای چاپ کارهای تک رنگ مثل کتاب‌های درسی جوابگو است اما از نظر کمیت و كيفيت حتی نمی‌توانند يك چاپخانه بزرگ مانند شركت چاپ افست را تامین کنند.
 
وی تاکید کرد: کارخانه چوب و کاغذ مازندران نیز که سال گذشته، تولید محدودی داشت با تعطیلی یکی از خط ‌های تولید، عملا هیچ تولیدی در حوزه کاغذ چاپ و تحریر ندارد و غیر از اینکه کیفیت آن با کاغذهای قابل استفاده قابل مقایسه نیست تولید آن نیز بسیار محدود است يا مي‌توان گفت توليدي قابل توجه ندارد.
 
شجاع با بیان اینکه به نظر می‌رسد، تولیدکنندگان داخلی کاغذ می‌خواهند با افزایش تعرفه کاغذ، کاغذهای گرافت و دیگر كاغذ‌هايي که در حوزه کارتن‌سازی است را گران کنند، یادآور شد: متاسفانه بعضی از مسئولان صنفی با عدم اطلاعات کافی از قیمت‌های جهانی و مسائل و دلایل اصلی که باعث گرانی کاغذ شده است با صحبت‌های احساسي باعث تشنج و بر هم زدن آرامش كاغذ در بازار  می‌شوند، بهتر است افرادی که اطلاعات جهانی ندارند، آرامش بازار را بر هم نزنند، چون هر صحبتی که نسنجيده  بیان شود باعث بهم ریختگی بيشتر بازار می‌شود.
 
وی با بیان اینکه مطمئنا در اين زمان نگراني‌هايي وجود دارد و تجار نبايد اجازه دهند افراد سودجو با اقداماتي برای سودهاي زودگذر باعث ورود تعزيرات شوند،‌ گفت: این اقدامات هيچ زماني به كنترل قيمت منجر نشده و معمولا افراد جريمه مي‌شوند و پول آن به جيب دولت و دود آن به چشم مصرف‌كننده كاغذ و در نهايت مردم مي‌رود.
 
به گفته شجاع،‌‌از طرفي بايد مواظب بود اگر واردكنندگان را تهديد كنند و كاغذ وارد نشود كمبود كاغذ موجب افزايش لجام گسيختگی شده و آن وقت با گراني غيرقابل كنترل مواجه خواهيم شد،‌ زیرا صلاح بازار در عرضه و تقاضا و رقابت سالم در بخش خصوصي بايد اتفاق بيفتد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط