در آئین معارفه مدیرعامل جدید کانون پرورش فکری مطرح شد:
فاضل نظری: توجه به محتوا و توسعه کیفی آثار در کنار کمیت/بطحایی:کانون شریک مدرسه است
فاضل نظری، مدیرعامل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توجه به محتوا و توسعه کیفی در کنار توسعه کمی و افزایش توجه به کانون را از رویکردهای خود در مدیریت این نهاد دولتی عنوان کرد.
علیرضا حاجیانزاده؛ مدیرعامل سابق کانون در این آیین بیان کرد: 4 سال پیش در چنین روزی آیین معارفه من برگزار شد و در آن مراسم گفتم امیدوارم امانتدار خوبی باشم برای امانتی که به دست من سپرده شده است و الان خوشحالم که این امانت را به خوبی و با ارزش افزوده تحویل میدهم.
وی افزود: فاضل نظری شخصی خوشنام در حوزه فرهنگ و هنر است و امیدوارم حضورش در کانون در انجام کارهای سرعت ببخشد و بتواند 4 سال آینده او نیز کارنامه خوبی را تحویل دهد.
حاجیانزاده به ارایه گزارش عملکردی مختصری درباره فعالیتهایش در کانون پرورش فکری پرداخت و گفت: کانون 52 سال عمر کرده و در هر دوره مدیریتی فعالیتهای بیشتری در کانون به ثبت رسیده است در طول 4 سال گذشته توانستیم در حوزه انتشارات کانون در سه دوره بهعنوان ناشر برگزیده انتخاب شویم این در حالی است که در طول 30 دوره گذشته در مجموع کانون توانسته بود در 13 دوره بهعنوان ناشر برگزیده انتخاب شود. همچنین در حوزه سینمایی هم توانستیم فیلم «پایان رویاها» را بسازیم همچنین فیلمهای کوتاه و سینمایی دیگری نیز ساخته شد. اکران فیلم در سطح کشور با 80 سالن سینمایی را انجام دادیم همچنین به اکران فیلمهای اکران کودک پرداختیم. همچنین با توجه به محتوای کتابهای درسی و کتابهای کانون تئاترهای زیادی تولید کردیم و اجراهایی در سطح کشور و دوهزار اجرا در تریلیهای کانون در مناطق کمبرخوردار داشتیم.
وی افزود: در حوزه اسباببازی طرح سامانبخشی صنعت اسباببازی در کشور را اجرا کردیم و با توجه به حمایت از تولید ملی هر سال 40 طرح جدید با مفاهیم ایرانی اسلامی طراحی کردیم در حوزه مراکز فرهنگی و هنری و کتابخانههای کانون نیز مجموعا از 850 کتابخانه به 1012 کتابخانه توسعه دادیم و تعداد کتابخانههای سیار را از 85 کتابخانه به 170 کتابخانه افزایش دادیم. همچنین تعداد مراکز فراگیر برای کودکان دارای نیازهای ویژه را از 6 مرکز به 40 مرکز توسعه دادیم. همچنین طرح تجهیز مراکز و بهسازی آنها را شروع کردیم و برای بهرهمندی همه کودکان و نوجوانان از تولیدات کانون تعداد فروشگاههای محصولات کانون را از 54 فروشگاه به 250 فروشگاه ارتقا دادیم و تلاش کردیم ارتباطات کانون پرورش فکری را با آموزش و پرورش با هدف بهرهمندی همه دانشآموزان از ظرفیت کانون و همچنین شناسایی کانون در سطح مدارس برقرار کنیم.
حاجیانزاده با بیان اینکه به طرح ساماندهی آموزشی زبانهای خارجی با رویکرد آموزش سبک ایرانی ـ اسلامی به تدریس زبانهای خارجه و آموزش 7 زبان خارجی پرداختیم، اظهار کرد: ما تعداد این مراکز را از 200 مرکز به 270 مرکز ارتقا دادیم. همچنین برای ایجاد انگیزه نیروهای انسانی و پرورش کارشناسان خوب برنامههایی را برای ایجاد انگیزه و همچنین آموزش و تربیت مربیان و کارشناسان در دستور کار قرار دادیم.
فاضل نظری، مدیرعامل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این آئین به ارزش کارهای فرهنگی اشاره کرد و گفت: انجام کارهای فرهنگی در هر جامعهای بسیار مهم است و ارزش این کارها به ثمره آنهاست. وقتی که درست، بهموقع و بهجا کارهای فرهنگی انجام شود میتوانیم ثمره آن را در جامعه ببینیم.
وی افزود: مقصودم از فرهنگ مجموعهای از آداب و رسوم، نمادها، رفتارها و هرآنچه که رفتار ما را شکل میدهد و ما را به چیزی که هستیم تبدیل میکند است. اگر مردم در زلزله اخیر کرمانشاه به هموطنان خود کمک میکنند نشانهای از رفتار ماست آنچه که در هر جامعهای مهم است ایجاد تغییر و تحول در اعتقادات، ارزشها و باورهای یک جامعه است که کار بسیار سختی است. اما اگر از دوران کودکی روی باورها، اعتقادات و ارزشها کار کنیم میتوانیم موفق باشیم. با این تعریف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از تاثیرگذارترین بخشهای جامعه است که نه میتوان از نقش آن در تاثیرگذاری بر اجتماع صرف نظر کرد و نه میتوان به جایگاه فعلی آن بسنده کرد.
این شاعر در ادامه بیان کرد: کارمندان فرهنگ و هنر از دل و جان خود کارشان را انجام میدهند اما این کارمندان نیاز به چاشنی عشق و علاقه برای انجام کارشان دارند و اگر عاشق کارشان نباشند نمیتوانند بهخوبی آن را پیش ببرند.
وی در ادامه به سه رویکرد اصلی برای فعالیتش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: رویکرد محتوامحور و توجه به محتوا و توسعه کیفی در کنار توسعه کمی است. همچنین افزایش توجه به کانون نیز از مواردی است که باید مورد نظر قرار گیرد همه ما در کودکی خاطرات فراوانی از کانون داریم و این علاقه بهخاطر حس قشنگ و نوستالوژیک کودکی ماست. از طرفی توجه به ابزارهای نوین با درنظر گرفت تغییر ماهیت تعامل و فعالیتهای فرهنگی باید مورد دقت قرار گیرد. همچنین باید در این زمینه تصدیگری به جوانترها و سازمانهای مردمنهاد و گروههای ویژه که ارتباطات سازمانی مستقیم ندارند واگذار شود.
نظری در پایان به حاشیههایی که درباره تغییر مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایجاد شده اشاره کرد و گفت: طبیعتاً هر تغییری توأم با سوالات و نگرانیهایی است و عرصه فرهنگ و هنر فضای تعامل است و امیدوارم تا توکل به خدا بتوانم اتفاقات خوبی را رقم بزنم.
در ادامه مراسم سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در این آئین به نقش مدارس در تعلیم و تربیت دانشآموزان و محدودیتهای موجود اشاره کرد و گفت: در آموزش و پرورش مهمترین و اصلیترین محیط فراگیر مدرسه است و مدرسه بهعنوان رکن اصلی برای یادگیری تلقی میشود و دانشآموزان دانستنیهایی را که برای دورههای بعدی تحصیلشان لازم دارند میآموزند و مهارتهایی را که به آن نیاز دارند تمرین میکنند اما این محیط فراگیر مدرسه همه توقعات موجود را برای آمادهکردن فرزندانی که در مدرسه اشتغال دارند نمیتواند پاسخگو باشد. مدارس ما با شرایط و محدودیتهایی مواجه است که امکان پاسخگویی به همه این توقعات درست را ندارد. ما از نظر زمان حضور دانشآموزان در مدرسه محدودیت داریم همچنین ایام حضور دانشآموزان در مدرسه محدود است از طرفی محتوایی که برای آموزش و تعلیم و تربیت دانشآموزان نیاز است در سطح بسیار وسیع و گستردهای قرار دارد.
وی افزود: دلیل اینکه ما نمره خوبی به مدارس نمیدهیم محدودیتهایی است که در برنامه رسمی آموزش و پرورش برای مدارس وجود دارد. ما انتظار داریم بچهها در مدرسه چیزهایی یاد بگیرند که در زندگی اجتماعیشان بهدرد بخورد. همچنین کار گروهی، آزادگی، صداقت، درستی و مهارت مقاومت را تمرین کنند اما مدرسه بهخاطر محدودیتهایی که دارد نمیتواند همه این اهداف را محقق سازد. در نتیجه بعد از فارغالتحصیلی دانشآموزان آموزش و پرورش مورد نقد قرار میگیرد.
بطحایی در ادامه بیان کرد: امروزه در نظام آموزش و پرورش مدرن مدرسه بهعنوان تنها محیط یادگیری تلقی نمیشود. تنوع در محیطهای یادگیری یکی از اصول آموزش و پرورش مدرن است و از اینرو در سند تحول بنیادین به این مساله اشاره شده است. لزوما با اتکا به یک محیط یادگیری مانند مدرسه نمیتوانیم در آموزش فرزندانمان موفق باشیم. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میتواند و باید بهعنوان محیط دوم یادگیری در خدمت تعلیم و تربیت دانشآموزان بیش از گذشته قرار گیرد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این ظرفیت را دارد که بهعنوان شریک در مأموریت مدرسه ایفای نقش کند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بسیاری از محدودیتهایی را که ما در مدرسه و محیطهای درسی با آن مواجهیم را ندارد و از این جهت استعداد قابل توجهی را برای پذیرفتن این نقش دارد.
به گفته وزیر آموزش و پرورش کانون شریک مدرسه است و ویژگی شریک این است که امکانات و نیروی انسانی به شراکت گذاشته شود ما از کانون باید بهعنوان محیط یادگیری انعطافپذیر نام ببریم. براساس ویژگیهایی که کانون دارد به شرطی که اجازه دهیم کانون و مدرسه در کنار هم باشند و در خدمت تعلیم و تربیت بچهها قرار گیرند و یک سری قالبهای محدود کننده را کنار بگذاریم میتوانیم موفق شویم.
وی افزود: با توجه به پیشینهای که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با انباشتهای از تجربه در حوزه فرهنگ و هنر دارد میتواند بهعنوان موتور محرک در سرعتبخشیدن به مسیر تعلیم و تربیت بچهها مورد استفاده قرار گیرد. در بین همه محیطهای آموزش ثانویه کانون پرورش فکری از موقعیت خاص و فوقالعادهای برخوردار است. همیشه نام کانون خاطره آرامشبخشی را برای ما تداعی میکند. این پایگاه اجتماعی سرمایه بسیار ارزشمندی را برای ما فراهم کرده است و مردم نیز اعتماد زیادی به کانون دارند و این بهخاطر زحمات و تلاشهایی است که پیشین ما برای ایجاد پایگاه اجتماعی انجام دادهاند. شاید تاکیدات مقام معظم رهبری در موضوع نقش کانون و تاثیری که میتواند در تعلیم و تربیت بچهها داشته باشد به خاطر نقشی است که کانون در میان آحاد جامعه دارد.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش به فعالیتهای کانون در سایر زمینهها اشاره کرد و گفت: کانون پرورش فکری علاوه بر ماموریتهایی که تابهحال در حوزه فرهنگ و هنر و ادبیات کودک داشته این پتانسیل را داشته است که در سایر زمینههای مهارتآموزی بچهها هم وارد شود و افزایش پتانسیل عظیم در تقویت مهارتهای بچهها و کارآفرینی و هدایت کنجکاوی بچهها داشته باشد. امروزه حجم فراوانی از تولیدات چندرسانهای در کشور وجود دارد که به خاطر توجه به جنبههای تجاری آنها در حوزه کودک و نوجوان گستردگی بسیار زیادی را ایجاد کرده است. انواع تولیداتی که در کشورمان داریم که غالبا تولیدات خارجی هستند سبب شده رقابت بین تولیدکنندگان داخلی کمتر شود. باید تلاش کنیم فضای رقابت را برای این تولیدکنندگان باز کنیم و بهترین فضا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که توقع میرود یکی از کارکردهای اصلی خود را حمایت از تولیدکنندگان داخلی در این عرصه قرار دهد تا بتوانیم شاهد رقابت جوانمردانه بین تولیدکنندگان داخلی با تولیدکنندگان خارجی باشیم.
وی افزود: کانون پرورش فکری بهعنوان یک محیط یادگیری وظیفه دارد که اهداف تربیتی را که بنابر نقایصی در مدرسه محقق نمیشود در فرایند تعلیم و تربیت به کار گیرد. کانون پرورش فکری با بهرهگیری از هنر باید سهم فراوانی در رفع این نقایص داشته باشد و تلاش کنید کودکان ایرانی تلاشگر و خلاق پرورش یابند.
بطحایی خطاب به فاضل نظری گفت: قطعا ارزیابی ما از موفقیت کانون پرورش فکری در آینده سهمی است که کانون از این موضوعات برعهده گرفته است.
وزیر آموزش و پرورش درباره توجه ادبیات کودک نیز بیان کرد: کانون پرورش فکری میتواند بهعنوان نخ تسبیح در حوزه ادبیات کودک و نوجوان نقش موثری داشته باشد و همافزاییرا بین فعالان این عرصه ایجاد کند و آنها کانون پرورش فکری را پشت و پناه خوبی برای خود بدانند و با تولیدات فاخرشان در حوزه کودک و نوجوان بتوانیم شاهد آینده درخشانی در این حوزه باشیم.
بطحایی در پایان از علیرضا حاجیانزاده بهعنوان مدیر اسبق کانون بهخاطر تلاشها و فعالیتهای دلسوزانهاش در کانون پرورش فکری تشکر کرد و او را بهعنوان مشاور خود در آموزش و پرورش انتخاب کرد.
نظر شما